Hovedmeny

2cv AZU Alfasud...

Startet av Alx, søndag 11 mai 2008 @ 22:19:01

« forrige - neste »

Alx

Ja nå er vi vel på drømmestadiet her igjen... Men jeg vet det finnes noen her som kanskje kunne tenke seg en slik. ;)

På Leboncoin fant jeg en 2cv AZU fra 1960 på Ami Super karosseri med motor fra Alfa Romea Alfasud 1500TI. "le CT est OK" betyr at teknisk kontroll (EU?) er ok.
Prisforlangende er 3500euro, men det er jo franskmenn vi snakker om så det er nok prutbart. Bilen befinner seg i Charente Maritime som ligger vest for Cognac, og hvor du finner steder som La Rochelle og Île de Ré. :)

Link til annonsen: http://www.leboncoin.fr/vi/15098618.htm
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

jwh

Tenk om den hadde vært fra 59 eller eldre.... 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Dette er vel den ultimate "siluett-racer"?
Så sjøl en slik ombygging i "Entendam" (!) i -97.  130 hk under huven, og ingen synlige tegn på ombygging utapå!

Noen som har en billig, rusten Alfasud til salgs...?
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

Hvilken motor er det i en "Alfasud" da..?
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 13 mai 2008 @ 13:08:09
Hvilken motor er det i en "Alfasud" da..?

4-sylindret boxer med vannkjøling.

Sitat fra: alfisti.co.uk

The Alfa boxer engine first appeared in the Alfasud in 1972. It was originally 1186cc and 63bhp, but over the years grew to 1712cc, and with 16 valves up to 137bhp in the pre-catalyst Alfa 33 16v Boxer and Permanent 4.
In 1990 the Series 3 Alfa 33s were launched and all engines became fuel injected, and the final evolution Quad cam 16v Boxer engine was introduced. The 1300/1400 (aprox 90bhp with CAT) engines used the Weber IAW static electronic injection/ ignition system. The 1500IE (aprox 97bhp) and 1700 IE (110bhp or 107 with CAT) models used the Bosch MP 3.1 system with a single central throttle, whilst the 1700 16v Alfa 33 models(137bhp or 132 with CAT) used the Bosch ML 4.1 system with each cylinder breathing through its own Dellorto throttle body.


En Subarumotor kunne også gjort nytta :)

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Det fine med Alfasud er ikke bare motoren (som virkelig ER en fin 4-syl boxer med overliggende kammer og skikkelig italiensk sjel!), men gearkassa! Den har nemlig skivebremsene plassert på samme måte som 2CV`n, inne på gearkassa! 
Så her kan man putte både motor og ggearkasse (mer eller mindre...) rett inn under panseret på en 2CV!
Bedre med 2CV enn bare èn!