Hovedmeny

2CV Sahara i Norge

Startet av jwh, torsdag 10 jan 2008 @ 02:22:02

« forrige - neste »

PerI

#30
Sitat fra: Max Wiggo på søndag 06 nov 2011 @ 22:41:25
Sitat fra: Poirot på søndag 06 nov 2011 @ 21:41:02
...
Dersom dette blir en reportasje i Citrophile, haaper jeg noen gravfer LITT under overflata og finner ut dette.
...

En reportasje om denne bilen (ev. begge Saharaene i Norge) hadde jo vært interessant og morsomt, men jeg tenkte ikke å gjøre mer enn å presentere disse bildene i desember-nummeret, med en sammenfatning av de fakta som har fremkommet på forum som tekst. Ønsker noen å dypdykke i "hvem, hva, hvor, hvorfor og når" om Sahara i Norge, og deretter skrive en fyldigere artikkel, så gjerne det ;D

Har sendt gratulasjon til Henri og med et ønske om en historie rundt kjøpet som kan være i Citrophile. Tror ikke jeg graver dypere enn som så :)

Forøvrig fantastiske bilder. Ser ut til å ha vært i god stand utseendemessig.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

#31
Siden jeg er trådstarter har jeg noen tanker og info. rundt Sahara i Norge. Selv var jeg veldig i Saharamodus i 2008 og gravde i saken. Ble syk utover i 2008 og 2CV var ikke særlig viktig lenger - derfor fikk jeg aldri gjennomført det jeg hadde på gang.

Svelvikbilen var sist sett på et "utstillings-arrangement" i Vestfold  (mener det var i 1987). Eier fikk sågar "tilbud" dengang av medlemmer av Vestfold 2CV klubb - om gratis hjelp til å sette bilen i 100% stand, da den visstnok var sliten (er overrasket over hvor fin bilen ser ut på bildene). Medlemmene ønsket som gjenytelse at bilen ble vist ved forskjellige anledninger. Nelson takket nei til "tilbudet", og bilen ble satt bort på låven ikke lenge etterpå.

Midtlyngbilen er forsøkt "snappet" av franskmenn bl.a i 2006, men eier avslo forståelig ett latterilig lavt bud. Jeg var i 2008 i kontakt med dagens eier og hadde avtale om å komme på besøk i Telemark og lage en historie om denne bilen - for mulig publisering i Citrophile. Eier var i 2008 i villrede hva han skulle gjøre med bilen (den ble demontert på slutten av 1980-tallet). Snakket løst om mulig kjøp og jeg opplevde selger til å være villig til å diskutere salg (vurderte å ta med bilhenger ved besøket). Telemarkturen ble altså ingenting av - av grunn nevnt over. Senere ser jeg at dagens eier har vært aktiv på forumet og har bestemt seg for å sette klenodiet istand.

Når bilen til Nelson forsvinner ut av Norge så forstår jeg de som beklager dette. I 2008 var jeg veldig gearet på en Sahara men 170K for Nelsonbilen ville dengang vært drøyt. Tror faktisk det er ytterst få - om noen - i Norge som ville lagt slike summer i denne lite kjørbare bilmodellen. Derfor ikke overrasket at bilen forsvinner til utlandet..  Sahara'n hører vel egentlig hjemme på et museum - event. i ett og annet sandtak.....?? 
(Eneste mulige norske kjøper jeg kan komme på i farten måtte være Johan Benad Ugland som har en stor bilsamling - deriblant faktisk en 2CV. Samlingen blir forøvrig å se permanent utstilt i Grimstad fra 2012, og en Sahara der hadde avgjort smakt fugl...).
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

jwh

#32
Litt mer info.:
Selv er jeg ikke lenger "infisert" av Sahara-viruset og kaller meg heller ikke lenger for 2CV entusiast. Har i løpet av 2009-10 redusert antall 2CVer fra 6 til 1 - der den ene er "glemt vekk" på et lager. Kjøretøyinteressen har endret seg og jeg føler idag mye mindre i forhold til om bilen ble i Norge eller ikke.
Er likevell MEGET imponert over tilstanden - da bilen har vært en snakkis i minst 20 år blant noen "innvidde" og blitt beskrevet nærmest som et oppspist musehi. Siden "Saharadeler" nærmest er umulig å oppdrive mente "vi" at en istandsetting ville være svært utfordrende. Her tok vi nok litt feil.

Til de som nå er lettere opprørt over nasjonal sendrektighet er det likevell betryggende å vite at det også var norsk deltagelse i budrunden. Vedkommende kan om de ønsker flagge prosessen her, men trolig sitter de i disse dager fortsatt og ergrer seg stort over drømmen som brast :-( 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

sahara

Saharaen ser utrolig hel og fin ut. Det meste ser ut til å være komplett med denne. De ryktene som gikk om en dårlig bil stemmer i ikke etter det man kan se. Han som kjøpte den var hos oss og han hadde meget god greie på Sahara og visste nøyaktig hvordan den skulle se ut, så den er nok i gode hender.

jwh

#34
Sitat fra: sahara på fredag 04 nov 2011 @ 13:35:36
Vi ble oppringt sist lørdag av en franskmann som snakket godt norsk og lurte på vår Sahara.
Vi fortalte at den var under restaurering og da var det ikke grunnlag for noe mer diskusjon.
Tror det var han som var hos oss for flere år siden og så på den. Han fortalte den gang at han hadde et museum i Frankrike.
Han ringte nå fra  tlf. 905 52 611 og telefonen står på Jean David Jacques, Oskar Braatens gate 4b, Oslo.

Ang. besøk tror jeg følgende er korrekt:
Du hadde besøk av en Pascal Irlinger i 2006 som kikket på Sahara'n. Han er også innvolvert i et franskt museum, men dette er ikke samme person som kjøpte Nelson sin bil. Pascal snakker heller ikke norsk.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

sahara

Da er det tydeligvis flere museumsaktører ute. Jeg husker ikke hva han het, men snakket da norsk og hadde drevet en uterestaurant i Oslo i noen år.

jwh

#36
Sitat fra: sahara på fredag 11 nov 2011 @ 11:03:19
Da er det tydeligvis flere museumsaktører ute. Jeg husker ikke hva han het, men snakket da norsk og hadde drevet en uterestaurant i Oslo i noen år.
Tror ikke Pascal har hatt noen næringsaktivitet i Norge nei. I 2006 var han i Norge på treff, han dro videre på en "Norgesferie". Hørte senere at han hadde vært å sett på din Sahara og ønsket å kjøpe den. Om også Henri Fradet har vært på besøk hos deg tidligere vet jeg ingenting om, men det stemmer nok at han dreiv restaurantdrift. Vet egentlig ikke stort om han, bortsett fra at han samler på Citroen opptil 1974 (C. fusjonerte med Peugeot) og er opptatt av biler med lavest mulig km.stand.

Dette er museet som Pascal er innvolvert i:
http://musee2cv.free.fr/zenglish/presentation/cadre.htm
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

osbra

Hei

Enig i at bilen ser bra ut på bildene, faktisk veldig bra til å komme slik rett ut fra låven etter mange år. F eks var ikke de gamle 2CV-setene særlig holdbare, men her ser de hele og fine ut med en frisk grønnfarge. Har vært to ganger og besøkt museet til Henri Fradet, og han har ingen Sahara i utstillingen. Én med spesiell historie fra Televerket i Norge vil nok passe utmerket inn! Ellers har noen tatt Sahara-navnet videre, her er en link til Savoie i Argentina som lager en slags buggy bygd på 2CV-chassis og med to motorer:

http://savoiacars.com/automoviles_sahara_in.html
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

Alx

Sitat fra: jwh på fredag 11 nov 2011 @ 11:41:16
Dette er museet som Pascal er innvolvert i:
http://musee2cv.free.fr/zenglish/presentation/cadre.htm

Jeg har skrevet det i Citrophile en gang tidligere, men en god ting kan ikke gjentas for ofte...
Museet til Alsace 2cv Klubb er absolutt verdt en tur innom når man er i de trakter. Gjerne også en omvei faktisk om man er et godt stykke unna. De har et evetyrlig delelager, men jeg ser på hjemmesidene at det er stengt for tiden mens de flytter det.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline


435

Var innom Citromuseum i Castellane i sommar og fekk sjå vidunderet. Det er skilnad mellom overhalt og overmalt, men bilen ser absolutt fin ut ved første augnekast...


2CV Sahara by Citrobert, on Flickr