2CV med Wankelmotor i Norge - fantasi eller virklighet

Startet av jwh, tirsdag 08 jan 2008 @ 12:14:59

« forrige - neste »

jwh

Denne uvirkelige historien står i Attraction april 1979, et blad jeg tror de færreste av dagens aktive medlemmer har bladd i, så her kan du lese - å få ståpels:

?Vår 2CV Birotor lever i beste velgående. Det har vært et problem med den og det var at den ikke gikk fort nok. Med den gearkasse som er montert har den en toppfart på 185km/t ved 5000o/min.  Det viser seg at birotoren oppnår 6500o/min?  Motoren ble sprettet opp av en mekaniker fra Mazda som er ekspert på rotasjonsmotorer og gjort ren for skitt og sot.
Etter dette, huffameg, så er den virkelig rå. Et dreiemoment på 15kg/m er bra å ha. Sikkert det meste som har vært i en 2CV. Den måtte prøves ? og det ble gjort til andre folks forferdelse. Det ble på motorveien mellom Forus og Stavanger. I den verste motbakken var det vi virkelig merket hvor rå den var blitt. Farten var jevn ? 120km/t. Bak oss lå en CX, den kom helt opp på siden av oss. De fire ungdommene som satt i den flirte og lo og mente visst at vi aldri skulle ta dem igjen. De var forbi, det var en CX GTI. Pokker ta, vi tar knekken på dem, tenkte vi og gearet ned fra 4. til 3. og så full guffe.  Å huttetu, forhjula spinner og lager blå røyk mens speedometeret nærmer seg 160km/t. Inn med 4.gearet og mer blå røyk. CX?n ble passert på et blunk til stor forferdelse for dem som satt inni. Farten ja, nesten 200km/t og enda var det mer å gå på. Oj,oj, det gikk helst fort. Vi var i Stavanger før vi visste ordet av det. Vi så verken CX?n eller resten av trafikken en gang. Og heldigvis var det vindstille.  /Ova?

Optimisten vil kunne hevde at 2CV i 200km/t ikke er ulikt MC i samme hastighet, mht. til risiko. Nå er jeg ingen tilhenger av kjørestil som gjør en til fotgjenger og/eller setter andres liv i fare, men ingen tvil om at Wankel montasje har potensial (se youtube søk f.eks Mazda R100), men i en 2CV - på 70-tallet ??  Ville vært like crazy idag dette.

Alle undres nå.  Har denne bilen virkelig eksistert, eller er artikkel skrevet av en drømmer ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Morten

Ingen dårlig drøm, i så fall! :)

Min første tanke er at den som spinner så blårøyken står i 160 km/t med en 2CV i beste fall bare bare smører litt tjukt på. Og huttetu så gøy det hadde vært å ha noe sånt, for å gjøre andre folks fordommer og lave forventninger til skamme.
Men selv trives jeg nok best med totalpakka, elementene er jo tross alt harmonisk tilpasset hverandre.

...og plutselig føles det veldig lenge igjen til sesongstart...
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

André

#2
Sitat..og plutselig føles det veldig lenge igjen til sesongstart...

jepp...rett og slett tragisk lenge.......
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Hadde det fantes en ombygd 2CWankel så hadde vi nok hørt om det før? Jeg tror ikke på den historien overhodet, av den enkle grunn at den er for overdrevet ;)


Og ja.....vinteren er laaaaaaang :(
Citroënnlig hilsen Eirik

Pål B

Å ja - Ove Dalstrøm ja......., også foreviget på trykk i flere aviser, hinsides beruset sittende på et toalett (med benklærne rundt anklene) bak i en 2CV uten tak og bakluke i Stavangers hoved 17-mai tog. Selvfølgelig rett bak korpset.........

Artikklen er fri fanatsi fra første bokstav til siste puktum. Desverre, eller heldigvis. De av dere som har lest Kjell Aukrust sin "Trimma totakter" - han som lå på lur som gjedda i sivet, ved Gjersjøen", med trimma 2-takts Saab og ventet på en Amazzzooon kjenner seg kansje igjen. Med trimma totakter på fri eksos nådde turtelleren nye høyder............ ;).

PerI

#5
Sitat fra: Pål B på onsdag 09 jan 2008 @ 19:47:54

Artikklen er fri fanatsi fra første bokstav til siste puktum. Desverre, eller heldigvis.

Hmm...ingen med kjennskap til folk i Mazda-wankelmiljøet vel? Noen må jo bli de første :D
Ellers er det vel kanskje folk i UK som har gjort noe tilsvarende og fått det godkjent som kitcar, så kreative som de er over der..

Klippet fra cats-citroen.net:
Sitat
Mazda RX7 Rotary
Quite a small engine, it's certainly different. With twin 654cc rotors it delivers over 100bhp in any shape. It can stand high revs and is very quiet. Twin turbo examples deliver over 200 bhp. Lots of tuning equipment available. These rotary engines were fitted to GS(A)s in Australia/New Zealand by owners looking for more go. Twin radiators were fitted in front of the front wheels. More specific info on this is not yet available. The engines are very light and very compact, so there will probably even be space for the radiator in front of the engine.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

brochmann

 8) Hei.
Dette kan jeg ha lyst til å gå inn på. Er det flere som er sprø nok til å ville bruke tid og penger på et forsøk? Jeg er med.
Inge Brochmann
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

jwh

Inge, la oss ta en prat .....  Vi kan ringes imorgen kveld.

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Morsomt med drommer og FRI fantasi.  Sarlig nar folk virkelig TROr paa historiene ;-)
Den mest realistiske ombygginga jeg har sett, som samtidig saa ut som en helt original 2CV, var en med Alfasud Ti-motor og 5-trinns Alfa kasse.  Den hadde ca 130 hester, var helt "sivilisert" a kjore, men med krefter nok til en toppfart noe over det originaltaket taalte, iflg. eieren...
TROR nok flere hester krever ganske omfattende endringer i 2CVn's framhjulsoppheng for aa bli effektivt.  Selv en rivstart med bare 29 hester, forer jo til framhjuls-tygging ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!