Hovedmeny

Mekkested

Startet av Alx, fredag 20 jun 2008 @ 21:29:20

« forrige - neste »

Alx

Ja, utenomsnakk eller mekkekroken. Var ikke helt sikker på hvor dette skulle plasseres, men her er det nå...

Jeg er på jakt etter et mekkested i Oslo eller omegn (definisjonen av omegnens størrelse blir kanskje avhengig av mekkestedet....) Trenger et sted hvor jeg kan stå og fikse opp Amiene mine, så det må jo være plass til noen biler der og det er nok en fordel med strøm... Men er det ikke mulig med et stort sted, er jeg nok også på jakt etter garasjer jeg kan leie...
Selvsagt kan jo ikke leia være skyhøy heller...

Kanskje det er andre som også trenger et sted å mekke, for en lengre eller kortere periode? Kanskje det hadde vært en idé å gå sammen flere om et sted dersom det er noen interesse for det? Da ville jo mekkinga blitt litt mer sosialt i tillegg, pluss at man kan hjelpe hverandre med tunge løft og andre vanskelige mekkeoppgaver... Jeg liker alle slags Citroëner og til og med en og annen (host host) renault eller simca eller fiat mm... Det jeg har av verktøy kan godt deles på om man er kjentfolk på stedet.

Hvor finner jeg noe slikt? (Finner jeg noe slikt??) Tips og forslag mottas med takk. :)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Morten

Jeg er VELDIG med hvis noe skulle dukke opp, Alx! Har også vært på utkikk etter liknende selv.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

brochmann

Hei boys.
Sakl/ lkas/ laks/ skal høre med en eldre kar borti gata om han har bruk/ fyllt sin garasje (stor, vid  og lang med strøm) med uting, istedet for våre biler. Har antydet overfor rektor å ha "Gassen" på skolen i motorrommet som demo-objekt i undervisningen mhp sveis, bruk av vinkelsliper, avansert bruk av drill etc, men koplingen var muligens noe for åpenbar til at limpinnen satt. Søren og.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

eilert

Hei Alexander!

Er selv på jakt etter sted for mekking i Oslo, og det er ikke lett å finne bra sted til riktig pris. Er absolutt med på å gå flere sammen om å finne et sted med plass til noen biler, tror mulighetene er større da for å finne et egnet sted og prisen blir jo også bedre. Men hvor finnes et slikt sted?

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Poirot

Hvem drømmer ikke om et varmt og velutstyrt mekke-lokale...?
Men finner noen noe i søndre/østre del av Oslo, eller litt SØR for Oslo..., er jeg også HELT med!!
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Hva med annonse i Citrophile? Da når man litt utover 2cv-kjernen :)

Kunne vært aktuelt for meg også å bli med på noe slikt, men har inntrykk av at slikt er for dyrt eller for langt unna. Så jeg tar til takke med småmekking i fellesgarasjen her, og større jobber hos svigers i Vestfold eller hos mine foreldre i Grimstad.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Alx

Jepp, tanken på en annonse i Citrophile har også dukket opp her... (kjekt å være redaktør da... ;)) Har også tenkt på LHM-kaffe-forumet.

En foreløpig konklusjon er vel i hvertfall at et mekkested i stor-Oslo-og-omegn er noe som flere her har behov for. Noen har kanskje behov for et sted i kortere perioder eller for mindre reperasjoner, mens andre (bl.a undertegnede) har behov i lengre perioder og med større prosjekter...
Jeg legger på ingen måte ballen død med dette og håper på mange flere nyttige innspill.
Et aktuelt spørsmål er f.eks hvor mange m3 trenger man til å restaurere en 2cv? 2 x arealet ~ 10-12m3?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

brochmann

Hei Alexander.
Da jeg foretok enkelte "små" justeringer på Spot'n min var det helt greitt  å ha en garasje til karosserideler som var på vent, OG å ha 4-5 ganger arealet av 2cv'n. I dèt du f.eks. løfter hytta av har du to deler/ biter å hanskes med. Skal du få gjort noe, må du ha plass til å komme rundt med deg selv og verktøy. For ikke å "drukne" i skitt må du også ha plass til å få feiet opp skitten slik at du kan arbeide "rent".
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

#8
Jeg bygger garasje på 30m2. Når hytta på 2Cven skal løftes av og settes på golvet så er det ikke mer plass enn nøvendig for å kunne jobbe. Jeg bygger garasja sjøl så det har tatt lang tid, men til våren håper jeg at jeg kan starte med sveisearbeidet på bilen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Poirot

3 ganger bilstørrelsen er vel minimum.  Pr bil altså...
Da har en plass til ramme/understell, karosseri samt til smådeler og verktøy.
Så 3 ganger 1,50X4m hadde vært passe.  Ganger 15 biler.... ;-)

Neida, bare èn slik plass, varm og god, med hyggelige "kolleger", en radio og et kjøleskap og...
Dette kunne søren meg blitt riktig trivelig!
La oss finne et slikt sted, "guttær"!
Bedre med 2CV enn bare èn!

brochmann

Hei.
Alternativet til å ha hytta under tak mens en sveiser/ skifter fjærbokser etc er å sette hytta ute under presenning. Slik jeg har hatt det med plass nok til Spot til å ha alt under varmt tak var som i eventyrene. For eventyrlig til å være sant.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Thomas

Hallo ;D
Dette synes å være et flott tilltak, jeg kunne absolutt ha bruk for et menneskelig forum, smykket står med ræva i været og venter på hjelp (bytte av bremsebånd bak).
Er det noen som har lokaler i kikkerten, og hva vil det koste?
Dersom det er 15 biler(brukere) med et behov for ca 18 kvm pr bil, trenger vi et lokale på ca 270 kvm.
Jeg regner med at det ikke er et must at 18 kvm er i ren gulvflate, men at vi kan sette deler og div i høyden, selve bilen trenger sitt.....reoler er billigere en gulvflate ;)
Jeg kan høre med utleier av våre lokaler om han har noe som kunne passe ;D, men jeg tror ikke at det vil koste 175 kr i måneden, bare så dere er forbredt........
Mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Alx

Leie av lokale vil jo kreve at en viss mengde folk forplikter seg til å leie sammen over en tidsperiode. Jo større lokaler, jo mer penger, jo flere folk og selvsagt ennå viktigere at noen har overoppsynet. Det er jo morsomt å tenke store tanker og kanskje til og med etablering av firmaer, men hvor realistisk er det?

Jeg har i hvertfall tittet litt på finn, og det finnes alternativer i alle størrelser.

1. Klemetsrud: Finnkode 13800849
Dette ser jo nesten ut som litt kule klubblokaler. Verksted på 90m3 med spiselokaler/lagerrom/kontor i tillegg. Stor tomt med mange parkeringsplasser. 8500kr = 95kr/verksteds-m3. Det står ingenting om strøm el.l. men det er lysarmaturer på bildene.

2. Hølen: Finnkode 13762930
Dette er et 115m3 lagerbygg i Hølen mellom Oslo og Moss. Har strøm og dusj, men det er kanskje usikkert om det er lov å bruke lokalet til verksted... 6300kr = 55kr/m3.

3. og 4. Slattum i Nittedal Finnkode 13907808
Her er det to aktuelle lokaler.
Det første er på hele 250m3, og inneholder alle fasiliteter, dusj, toalett, spiserom og kontor. Hadde Citroënmiljøet i Norge vært organisert litt som i Sverige, kunne kanskje dette vært et glimrende sted å hatt (og da kanskje hele stedet.). Det er stort og koster hele 12000kr, men det er likevel ikke mer enn 48kr/m3.
Det andre lokalet her er et mindre verksted på 75m3 med toalett i tilknytning. Det koster 4500kr, noe som er hele 60kr/m3. Det er kanskje forhandlingsmuligheter her ettersom kvadratmeterprisen er en del høyere enn det større lokalet. Dette minste lokalet egner seg kanskje for tre-fire mann med biler...

Strøm kommer jo i tillegg hos alle.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

jwh

#13
Skal egentlig ikke blande meg bort i denne diskusjonen siden jeg har både garasje for mekking og lagerlokale for bilene her i Sør.  Og i samme bygget har bonden et flott verksted som kan benyttes sommerstid. Nå har vi ikke hatt behov for det, men kjekt.  Slikt finnes sikkert på Østlandet også.

Så hva med å sette inn en annonse i noen av lokalavisene rundt Oslo ?
Sitter en del bønder rundt forbi som har slike verksted på gården med tilhørende lagringsplass.  Det fine med det er at dere kanskje treffer folk som ikke bare tenker pæng, som f.eks han med den rønna på Enebakk til over 100k i året. Jeg ville ikke etterlatt bikkja der engang.

Jeg annonserte i 2003 og hadde kjapt 10 lokaler å velge i, i en radius av 30km fra Grimstad. Fikk svar fra alt fra de som skulle ha 3000kr pr 2CV, til de som hadde store lokaler, til en som var fornøyd hvis jeg kjøpte litt maling slik at han kunne fikse litt på låven en gang iblant.  Hadde jo stor sans for han siste karen, men endte opp med et sted 5km fra heimen, til en OK pris.  Bonden "klager" tidvis på at vi betaler for lite, men tror han synes det er gøy med et "2CV museum" på garden.  Han tar iallefall folk med rundt og viser. 

Bonden er faktisk en kjempekar, men som noen sørlendinger litt spesiell, for som han sier "jeg leier bare ut til folk jeg liker, for kundene står i kø uansett".  Noe spesielt i mine ører, men heldigvis er vi foreløpig inne i varmen, tross at jeg er østlending.  Vi passer selvsagt på å betale årsleien 8oktober uoppfordret, for ringer alltid og spør om det er samme kto. som ifjor.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Alx

Takker. Det var et veldig nyttig innspill.

Eksemplene fra finn er jo greie, siden de er så lett tilgjengelige. Foreløpig er det jo interessant å lodde stemningen for om det er mange som ønsker seg et slikt sted. I tillegg til annonser i lokalaviser tenkte jeg at det kanskje var noen her inne som hadde litt jungeltelegraf som kunne brukes. Selv har jeg i hvertfall et par personer jeg skal undersøke hos de neste ukene.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline