Hovedmeny

Ladespenning

Startet av jonaf, mandag 04 sep 2017 @ 10:53:23

« forrige - neste »

jonaf

At ladespenningen kan bli feil, er et kjent fenomen blant 2CV-eiere. Noen modeller har voltmeter, dermed kan dette oppdages lett. Når spenningen blir høyere enn 15 volt, går det ut over levetiden til både lyspærer og batteri. For høy temperatur på lyspærene vil også kunne skade lyktereflektorenene. Spenningen kan bli enda høyere når reguleringen ikke virker som den skal.
I spenningsregulatoren er det et eksentrisk hjul som bestemmer spenning på fjæren som styrer kontakten til spenningsreguleringen. Hvis dette vris forsiktig til høyre slik at fjæren blir slakkere, synker ladespenningen.
Regulatoren er avhengig av at den leser korrekt batterispenning. Signalet til regulatoren tas fra tenningkretsen, og et spenningsfall her vil forårsake at feltspenningen ut fra regulatoren blir for høy, med høy ladespenning hos generatoren som resultat.
Hvis ladespenningen er høy eller ustabil og vanskelig å justere, kan det være dette som er årsaken. Feilen kan ligge i tenningsbryteren eller tilkoblingskontaktene til denne. En rens av disse kan være nok til at ladingen blir OK igjen.

PerI

Eller man kan "jukse" som jeg har gjort og sette på elektronisk laderele. Helt jevn nål på instrumentet inni bilen. Er på det 10.året med å bruke det samme releet. Og har satt samme type i GS og Ami Super. Godt fornøyd med det  ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III