Pitting på eksosventiler & løse ventilstammetetninger

Startet av Belgau, søndag 19 mar 2017 @ 23:19:17

« forrige - neste »

Belgau

Under posten http://www.2cvforum.no/index.php?topic=3718.0 beskriver jeg miljøproblem som har bygget seg opp på Fanny med sin utbyttemotor; ekstrem eksoslukt i kupeen, illeluktende eksos (brent olje) og friskt oljeforbruk. Eller oljeforbruket var nok der straks jeg startet opp men eksoslukten i kupéen har kommet gradvis.

Utbyttemotoren vet jeg ingenting om foruten at den trolig stammer fra midt på 80 tallet da luft-ducting ikke er stålplater men sånn asfalt aktig stoff.

Men jeg demonterte toppene denne uken (kvalitetsstid i garasjen) og fant tegn til eksoslekkasje forbi topp og høyre sylinder. Kan vel gi eksoslukt i kupéen. Sliping.

Demonterte ventiler og fant forholdsvis mye pitting på eksosventilene. Målte ikke bredden på anleggsflatene men de er nok i beste fall helt i øvre del av toleranseområdet (>2mm...) Foto ..36.jpg er etter et par drag med slipepinnen ("hand-job")  og fin slipepasta. Altså ingen drill, gudbevaremegvel. Bare for å få kontrasten slik at det skulle gå an å se graden av pitting på et foto. Jeg har aldri demontert toppene og ventilene på en 2CV motor før så jeg vet ikke hvor ille dette er. Men det er klart at overføring av varme blir noe lidende med såpass ødelagt kontaktflate.  Foto 38 er etter avsluttet sliping.

Kan hende jeg er på ville veger og burde maskinert nye ventilseter ettersom bredden på anleggsflaten ser ganske stor ut. Vi får vel se. Bredden økte ikke med min "hand-job", det måtte det kanskje en "blow-job" for å få til. . .

Vetilstammetetninger; På høyre topp så de OK ut, selv om de virket veldig harde. Men det er de nye også. Men på venstre topp hadde ventilstammetetningene begge forlatt innfestingen mot toppen, de bare fartet med ventilstammene ut og inn. Det blir det ikke god tetning av. Men nå vet jeg at det er mulig å sjekke om ventilstammetetningene sitter fast på riktig vis i topplokket, ved å rotere motoren med sveiva uten toppdeksel(og gjerne uten plugger) kan man se om tetningene sitter stille (fast i toppen). Alle de nye ventilstammetetningene sitter ihverfall fast i toppen. Inntil videre!

Ellers; Biltemas ventilverktøy passer for å demontere/montere ventilene. Men bare AKKURAT.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Olav

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Belgau

Sitat fra: Olav på mandag 20 mar 2017 @ 13:31:39
Selv brukte jeg denne metoden:

https://www.youtube.com/watch?v=Pm-oRn0Jy2w

Funka bra :)

Ja men det var jo bra. Håndsliping kan jo sees på som kvalitetstid med yndlingskjøretøyet, til og med ispedd en liten trall.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Belgau

Den første prøveturen ble jo pinsetreff i Sverige med et betydelig oljelekkasje som etterhvert resulterte i oljepumpe som blunket lurt i en sving. Det skulle imidlertid bli romjul før jeg fikk undersøkt kilden til dette nærmere. Først en sjekk av oljepåfullingsstusen. Undertrykk rundt 8 til12 cm ved full gass hhv tomgang antydet at kilden ikke var overtrykk i blokka... Men olje så ut til sige ut under venstre brillepakning. Demontering av toppen blottla en brille pakning på eksosvemtil støtstanggrøret hvor det lille utspringet i øvre del av pakningen hadde kommet i klem mot blokka og hadde blitt delvis ødelagt. Så med ny brillepakning i silikongummi håper jeg at problemet er løst! Sjekket dessuten om oljenivået på girkasse var Ok. Ettersom det ikke var olje på girkasse da vi startet turen fra Frankrike. Men der var alt i skjønneste orden.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive