Norsk 2CV-forum

Nyeste innlegg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Deler kjøpes / Vindusviskermotor til 80-talls 2cv
« Nyeste innlegg av daghaneberg I dag kl. 17:35:49 »
Ønsker å kjøpe fungerende vindusviskermotor til 1984-modell 2cv.
Noen som har og vil selge?
2
Deler kjøpes / Deler
« Nyeste innlegg av Egil I går kl. 23:12:14 »
Kjøper nytt tak, res.hjul/dekk samt
brukermanual. 86 mod.
3
Mekkekroken / Sv: Større dynamo?
« Nyeste innlegg av KjetilMN Fredag 01 07 2022 @ 08:57:18 »
Takk Olav. Ja, det blir litt kabling.

Du har 12V via tenningen ja. Jeg var redd/ville ikke blande nyinstallasjonen med det gamle egentlig. Så for meg at det gikk rett på batteriet, men med en strømbryter, just in case/fort gjort å glemme strømmen på. Men koblet til tenning, evnt med noe reele er jo også en løsning.

Jeg var egentlig mest interessert i det estetiske. Plassering og utseende av disse ekstra koblingene og knappene. Jeg er snart ferdig med "første utkast", men ser at sommervarmen gjør at man prioriterer litt andre ting enn å stå i garasjen  8)
4
Mekkekroken / Sv: Større dynamo?
« Nyeste innlegg av Olav Onsdag 29 06 2022 @ 14:32:13 »
Det originale elektriske anlegget på 2CV er en relativt skjør affære, så jeg har valgt å legge opp eget elektrisk anlegg for alle ekstra duppeditter og behov.

 - Releer for nær- og fjernlys da jeg har har mer strømkrevende H4 pærer og der kilden er koblet direkte til batteri med egen sikring.
 - Kontinuerlig 12V direkte koblet til batteri med egen sikring og brukes til sånt som minne på bilradio
 - 12V via tenning med rele og kilde direkte fra batteri med egen sikring til bilradio og en trippel sigarettennerboks der kjøleboks og USB a/c lading av dingser.
5
Mekkekroken / Sv: Større dynamo?
« Nyeste innlegg av KjetilMN Tirsdag 28 06 2022 @ 12:14:35 »
Det var jammen en enkel jobb. Dynamo, reim og laderele på antagelig under 1 time. Jeg har aldri gjort det før, men for en økonom var dette en smal sak ;) Neste på lista er bremsesylinderen.. Godt mulig det er pakningen rundt beholderen, men det lekker og bruker LHM.



Hvordan har dere løst det med ekstra brytere/USB/sig. 12v uttak? Jeg har lett litt på Google/Pinterest, men få nyttige treff..

Jeg har begynt med noe i alu-plater, men ser at det blir litt tuklete. Plukket med meg en slik CD-spiller-holder fra BT for å se om det kan være et alternativ, som ser litt mer ryddig ut..

Mvh
Kjetil
6
Mekkekroken / Sv: Større dynamo?
« Nyeste innlegg av KjetilMN Fredag 24 06 2022 @ 11:58:29 »
Mongolia - da bør man kjøre bilen selv hjem via Russland. Det er mulig å sette bilene på tog (obl. Euro 1000,- som man får refundert om man kjører tilbake). Etter hva jeg har lest/hørt kan man ikke vente for mye av bilene når de ankommer Polen/Litauen med frakt. Da kan gjerne bilene være ribbet for utstyr etc ved avhenting..

ca 16' km bort "sørlig rute" og 8' km tilbake gjennom Russland på fine veier.
7
Mekkekroken / Sv: Større dynamo?
« Nyeste innlegg av eilert Fredag 24 06 2022 @ 01:20:44 »
også om turmålet er helt til Mongolia - o
-Erlend;

oj...skal vi til Mongolia ?  ;D

Selvsagt skal vi det!!
Nei, Otto, heldig vis er det ikke lengre lov å sette igjen kjøretøyene i Mongolia - så vi må sørge for at de kommer hjem igjen også!
8
Mekkekroken / Sv: Større dynamo?
« Nyeste innlegg av Otto Torsdag 23 06 2022 @ 21:55:35 »
Skal dere sette igjen 2CVene der?  :police:
9
Mekkekroken / Sv: Større dynamo?
« Nyeste innlegg av André Torsdag 23 06 2022 @ 20:25:39 »
også om turmålet er helt til Mongolia - o
-Erlend;

oj...skal vi til Mongolia ?  ;D
10
Mekkekroken / Sv: Større dynamo?
« Nyeste innlegg av Olav Torsdag 23 06 2022 @ 14:45:36 »
Men tilbake til bilens hovedbatteri - noen med formingen om hvilket AGM eller Lithium batteri som ville være naturlig å sette inn som erstatter for det originale driftsbatteriet i en 2CV? Noen erfaringer eller tanker rundt dette? Må skaffe minst et nytt batteri om ikke alt for lenge, så kunne vært artig å prøve ut.

Her er vi inne på bobil-gjengens kompetanseområde og jeg er ikke 100% sikker siden jeg ikke har en slik doning. Men jeg mener generelt at du dessverre neppe vil ha stor suksess med AGM- eller Lithiumbatteri med standard 2CV 30A generator. Mener AGM's optimale ladespenning er 14,6 V som altså er  høyere enn 13.6 - 14,4 V som leveres av generator/regulator i 2CV. Man regner også et 1:3 for AGM og 1:1: for lithium i forholdet mellom Ah og generatorkapasitet.
Jeg tror derfor du ikke slipper unna å bytte ut hele ladesystemet på en 2CV for å få utbytte av AGM/lithiumbatterier. Da begynner det jo å koste penger og du har låst løsningen til 2CV livet. Så jeg tror jeg ville valgt powerbank-veien.

Selv bruker jeg en en litt kraftig men ganske liten powerbank som lades over USB-c til lading av mobilt utstyr (kan også gi starthjelp ved behov). Og til kjøleboksen kjøper jeg poser med isbiter når strøm ikke er tilgjengelig :)
Sider: [1] 2 3 ... 10