Hovedmeny

Ulyd -

Startet av lordab12, fredag 17 jul 2015 @ 16:24:07

« forrige - neste »

lordab12

Hei !
Jeg har fått en ulyd på min 2CV.
DEt klikker og knirker når jeg kjører.
Hva kan dette være for noe ?

Høres nesten ut som en løs wire eller noe sånt.
Virker som lyden er rett bak dashbordet når jeg kjører.

Gode forslag mottas .....


Siste: da jeg kjørte i dag, hørte jeg ingen ulyd.
merkelig ?

Hva kan dette være for noe ?


jonaf

#1
Varmeapparatspjeldene kan skrangle og gnisse. Se om det endrer seg når du åpner/stenger for varmen.

citro1cx

det eneste som beveger seg i dashbordet på 2cv er spedometerkabelen, og leamikken i selve speedometret. Slitt kabel pleier å gi symptomer som vibrerende speedometernål. Slitt speedometer kan gi klikkelyder.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

eilert

Hei Kjell!

Fant du ut noe mer om disse ulydene?

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

lordab12

Hei Erlend !

SEnt svar, men denne knirkelyden har faktisk blitt borte.

Ellers hatt EU kontroll på bilen.

Blant annet skiftet kingbolter og drivaksel høyre side foran.

Etter dette har det oppstått en pipelyd/ gnisselyd.
Hva kan det være ?
Kingboltene som trenger mer fett eller ??

mvh
Kjell

eilert

Hei!

Bedre sent enn aldri, og fint å få litt oppdatering på "åpne" spørsmål dersom man finner løsninger.

Men fra hvor kommer denne nye gnisselyden?
Er det vært skiftet bremseklosser el.l.?

Mer fett skader vel uansett ikke, også nippelen på drivakselen. NB! Sjekk også at alle skruer til drivaksel er fast inne mot girkassen, og evt. ta av hjulet og sjekk nav mutteren...

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

lordab12

Hei igjen !

Var innom verkstedet i dag for å høre litt om det de hadde gjort.

KIngboltene var satt skikkelig inn med fett. Også høyre drivaksel.

DE hadde fått dreid 2 sylinder-foringer til hver kingbolt pga for mye slakk.
Skjønner ikke helt dette, men fungerer i allefall bra.
Ellers måtte vistnok forstillingen vært skiftet sa de på verkstedet.

Men pipe/gnisse lyden er der fortsatt.
Muligens fra noe bremseopplegg ?

Jeg får se dette an, og se om det blir borte.
Det var iallefall ikke slik før EU kontrollen, der de blant annet gjorde følgene :

Bremseklosser foran
skiftet begge kingbolter , samt 2 sylinder-foringer til kingboltene
bremsesko bak
høyre drivaksel foran skiftet
håndbremswire

Mvh

KJell Foss

Olav

Blir ulyden borte når du tråkker på bremsen?
I så fall kan det være at det er stemplene i kalipperen ikke går helt tilbake når du slippe bremsen ut og at klossen derfor blir subbende på skiven.
Jeg hadde dette problemet på Tutten, og løsningen ble rett og slett å overhale kalipperne.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

#8
Når det gjelder pipelyd/gnisselyd, du forteller ikke om det er foran eller bak. Men siden du selv tenker kingbolter så går jeg utifra at det er foran. Jeg tror at de som har skrudd på drivaksler og bremser, har kommet borti kjøle "kassene" til bremseskivene. Posisjonen til disse sjekkes alltid etter jobb på bremser eller i umiddelbar nærhet. Ofte er fremre feste knekt. Sveises lett på igjen om man tar av kjølekassen/blekket.

Ellers kan det være som Olav sier, noe med bremsene etter bytting til nytt. Bremsesko bak må justeres korrekt, altså eksenter både midt på skoen og nede. Nye sko må også files til på sidene for å kompansere for slitekanter i trommel. Og evnt. i øverkant og nedkant om det ikke er fra fabrikk.

Av nysgjerrighet, hvorfor sa de at forstillingen måtte ha vært byttet?
Citroënnlig hilsen Eirik

lordab12

Hei igjen !

Vanskelig for meg å svare på alt her.

Pipelyden kommer iallefall forfra.
Det var vistnok så mye slark i kingbolt opplegget at de måtte lage sylinderforinger til disse.
Men dette har jeg ikke noe greie på.
Høyre drivaksel måtte byttes da det kom en veldig knekkelyd når jeg svingte helt til høyre.

Alt fungerer bra nå, bortsett fra denne pipe/gnisse lyden.
De på verkstedet mente dette ville forsvinne.
Skal følge med på dette og kontakte verkstedet igjen hvis dette ikke skjer.

Som jeg sa i stad hadde de satt inn med masse fett både på kingboltene og drivakselen.

Mvh

Kjell Foss

EirikJ

Og kingboltene smører du selvsagt ofte. Kanskje hver 3000km. Gjerne oftere. Eller om du kjører lite, hver høst.
Citroënnlig hilsen Eirik