Hovedmeny

Olje til girkasse

Startet av insanefish, fredag 28 aug 2020 @ 08:55:13

« forrige - neste »

insanefish

Hei igjen, nye spørsmål. Hva slags olje fungerer til 1987 mod 2cv girkasse?
Lest at det er SAE 80w-90. Men usikker på API GL-4/API GL-5?
Stod et sted aat den skal ha "hypoid" olje, uten at jeg vet helt hva det tilsier. Er det limited slip diff olje?
Skjønte at det ikke var greit med syntetisk, så det er jo greit.
https://www.2cvsrus.com/restoration/tt_bak_e.htm her jeg fant info
https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/transmisjonsolje-sae-80w90-2000022982 Vil denne funke for nå?
Blir deverre biltema olje for nå, har ikke lett tilgang til noe bedre før helgen


Otto

Jeg kjøpte på Bilextra. Mener det var GL4. Grunnen til det var at Biltema ikke har GL4.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

nils-fredrik

Mener også å ha lest at det må være GL4, som Biltema ikke har for tiden. De som Classic Part og der Franzose selger ser ut til å være det.
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Otto

Kjøpte denne hos Bilextra. (med innebygget helletut)

Classi Parts har helt sikkert riktig olje.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

#4
Jeg har brukt denne i mange år:

https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-gearboxoil-sae-80w-gl-4-ps3171a41-11001no

Også anbefalt og solgt av Torben... før han pensjonerte seg :-)

Mener det skal være 80w90 mineralolje, men vet at det må være GL4, så din ser helt fin ut Otto.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

insanefish

Supert, da blir det GL4 fra bilextra tenker jeg. Godt med forum med folk som vet!

EirikJ

#6
Jeg har også i mange år brukt Comma sin olje, som Otto refererer til. Det skal være GL-4 ja. Og veldig praktisk med helletuten i flasken som Comma bruker. Comma er også et anerkjent merke, uten at det trenger å bety så mye. Det viktigste er å bytte oljen når den skal byttes.

Har nettopp skiftet olje på motor og girkasse før vinteropplag av Den Gule. Den har også blitt polert og støvsugd. Klar til Verdenstreff til neste år.
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgau

Sitat fra: EirikJ på fredag 28 aug 2020 @ 23:11:49
Jeg har også i mange år brukt Comma sin olje............. Det viktigste er å bytte oljen når den skal byttes.
"Mitt dårlege samvete skyl inn over meg som bølger over vasstrukken strand"

"I mange år". blir brukt i innleggene. Akkurat innenfor den giroljeterminologien føler jeg meg hjemme. Den olja jeg fyller på girkassa blir værende i kassa lenge. Men innleggskribentene legger muligens noe annet i begrepet enn jeg gjør.

Fanny ble inkontinent etter Sørlandstreffet. Oljedam med diameter 35cm i løpet av en natt på garasjegulvet. Fant motoroljeråper i kø på veg ut av clutchuset. Peilepinne hadde lite positivt å melde. Tom.

Men hvor kommer oljen ut? Vakuum i motor 30cm på tomgang. Snudde Fanny bak fram i garasjen. Ny oljeflekk 35cm neste morgen.

Motor inspiseres. Ingen lekkasje i brilletetninger selvsagt, Tørt under oljetrykksensor. Ingen lekkasje synlig innenfor svinghjul. Bunnpanne uten hengende dråper. Kan det være slik at motoren brenner motorolje mens lekkasje er fra girkasse....

Tømmer girolje. Pluggen har magnet som kan fortelle livstidshistorie.

Plutselig  skjønner jeg at sist jeg fylte olje på kasse (0.75l) i Frankrike 2015 så hadde jeg ikke trengt å åpne den pluggen.0.8 liter kommer ut.

Ågudamei, den ser ikke flott ut akkurat.

Under demontering av motor  fra kløtsjhus slapp jeg unna lettvint. Utenomjordiske makter hadde allerede fjernet en av fire  M10 pinnebolter. Den bak oljefilter. Så da så.  Kløtshuset er over middels grisete. Men svinghjulet er tørt. Bakre girkassefeste gummi er blant de mest marodre jeg har sett og girkassa hviler på ramma.   . Dette festet ble vel sikkert ikke skiftet i 2015...

Så spørsmålet til herskapet er om det kan tenkes at motorolje under trykk trenger inn i det tomme gjengede hullet i blokka hvor pinnebolt bodde og  inn i kløtshuset mens man kjører. Og så renner den ut mens Fanny hviler. Den vegen går det jo når de kommer oppi åra.

Og så jeg tenker at Fanny nok trenger litt GL4. Som hun vil ha i mange år, forhåpentligvis.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Service om høsten, ja, kanskje bedre enn om våren? En jeg kjenner som kjører Boble, mener at helsyntetisk motorolje sirkulerer bedre i oljekjøleren og dermed kjøler motoren bedre??
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Hva er erfaringene med syntetisk gearolje på 2CV? 
Castrol anbefaler Syntrans Transaxle 75W-90, som har GL4-spesifikasjon.
Mine erfaringer fra alle andre biler der jeg har skiftet til syntetisk gearolje (Castrol SMX-S, som den het før) har gearskiftet blitt smidigere, spesielt i kjølig vær. Det kunne være interessant å prøve i 2CV´n også.

André

Det var litt av ett mysterium Terje....hvis det ikke lekker noen av de kjemte stedene, og ikke i simringene heller så har du kanskje ett poeng ?
Prøv å sette i bolt og trekke til :)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Belgau

Sitat fra: André på mandag 07 sep 2020 @ 20:33:54
Det var litt av ett mysterium Terje....hvis det ikke lekker noen av de kjemte stedene...

Ja det kan man si. Men i kveld har gåten blitt løst. Greia er at med den FluidFilm behandlingen hun fikk høsten 2018 så var ikke en flate under bilen tørr. Etter å ha tatt ut motor og fikset festebolt og gearkassefestet fikk jeg gjort rent. Prøvetur. Merket jo at ikke girkasse hvilte rett på ramma lenger.

På lekkasjefronten var det tter prøvetur på 5 mil ubetydelig forbedring.

Men høyre ventildekselpakning viste klare tegn på svikt,  slutning basert på olje på nyvasket rammebjelke. Av med deksel, rengjør, sjekk deksel og anslag, pakning. Ser ok ut. På med ny pakning. Start opp. Ser tett ut. Stopper motor. Drypper. Trekker til hardere med klump i halsen. Dettte er da altfor hard tiltrekking! Lekkasjen avtar, stopper.... Tett.

Finner fram kvarttoms momentnøkkel skalert fra 1Nm til 20Nm. Entemontage sier 5 til 7Nm. Mutteren g0r ytterligere en kvart tørn før det klikker på 7N

Jeg hadde rett og slett kommet ut av kalibrering! Sikrer alderdomstegn kam man knapt nok få.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Olav

Jeg pleier alltid å rense alle flater godt og smøre grease på begge sider av pakningen til ventildekslene. Det pleier å gjøre dem relativt tette.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019