Hovedmeny

2CV ønskes

Startet av bjarte, fredag 04 des 2009 @ 22:26:01

« forrige - neste »

bjarte

Jeg har planer om å kjøpe 2CV på nyåret. Hva pris bør jeg opp i for å få en fin 2CV, helst uten store mengder rust?
Hilsen Bjarte
Stolt eier av:
2CV Charleston 1987

GeirW

Finner det nesten merkelig at ikke denne tråden allerede strutter av svar og kaver i vei med vidt forsjellige prisanslag!  ;D

Ettersom rust er hovedkriteriet, vil jeg anta du leter etter en 2CV omtrent i den tilstanden jeg kjøpte min i. Altså med ny ramme, nye gulv og ellers fullt kjørbar. Ser at Eikin har en sort og grå Charlestone (flott fargekombinasjon) avertert til 45 akkurat nå. Om den bilen holder det den lover er det egentlig ikke så mye å lure på, mener nå jeg. Saken er jo den at når noen først har tatt rusten og byttet ramma, er trolig det meste annet tatt i samme økta. Da har bilen kostet endel og resultatet forhåpentligvis blitt deretter. I forhold til kostpris og arbeid, har enkelte på forumet hatt noen fullstendig strøkne avertert mellom 50 og 70. Da snakker vi om biler som trolig er bedre enn nye, og jeg kan ikke mene annet enn at dette er særdeles gode kjøp. De som restaurerer tillegger jeg heller ikke økonomiske intensiver, pengene som blir lagt på bordet for disse bilene tilsvarer knapt deler, og arbeidet som er lagt ned kompenseres trolig i liten grad.

Med andre ord: Skulle jeg kjøpt en 2CV nå, ville jeg gått for en i særdeles god stand og vært villig til å strekke meg til 40 - 55. Eller en av de
Min egen lille Amelie er uansett ikke til salgs, ikke for en million, og dette til tross for at girkassa trolig må byttes i kommende sesong.  :)

Velkommen til miljøet og forumet. Du vil snart oppdage at det her er samlet mye velvilje og tilgjengelig kompetanse. Anbefaler deg å lese gjennom trådene, og etter en liten tid blir man ikke så skremt f, eks ved tanken på et rammeskifte eller andre operasjoner.  ;D

getor

Kjenner meg godt igjen; satt paa disse tider i fjor og droemte og lurte paa det samme. Finn.no var det eneste jeg kunne bruke [bor i Asia] som referanse den gang, og ble nok litt for gjerrig efterhvert. Slo til paa en 'stoeken' til kr.20,000 - og det var den ikke. Litt for naiv og godtroende, men saann var det.
Naa er den derimot bortimot stroeken, men det er efter adskillig innsats og betydelig slankere lommebok. Samstammer i forutgaaendes aerklaering at den 'ikke er til salgs, ikke for en million'.

Okkesom, det er sikkert helt greie biler der ute, men mitt raad er at du faar med deg en som har litt peiling til aa gaa objektet efter i soemmene. Paa den maaten kan du unngaa de helt aapenbare fellene, som for eksempel knekt ramme og sliten gearboks som jeg oppdaget...


jwh

#3
GeirW skrev:
SitatFinner det nesten merkelig at ikke denne tråden allerede strutter av svar og kaver i vei med vidt forsjellige prisanslag! 

;D ;D, jeg hadde tenkt å la denne ligge ......  Men OK, her er noen ord:

1. Eikin S. har vist at prisene på bilene som selges varierer en del, ved at han kan kjøpe biler som etter en liten puss blir solgt videre med 10-20000kr i påslag.
2. Det er geografiske prisforskjeller på 2CV i Norge (etterspørselen finnns hovedsakelig på Østlandet). 
3. De siste årene er det ikke omsatt biler for over 50000kr i Norge. Selv ikke de "silkestrøkne" har nådd denne prisen gjennom 2009, tross lovnader fra optimistene om at prisrekordene skulle hagle over oss gjennom året. Slik ble det ikke.
4. Se denne etablerte prisveilederen. NB! Gjelder ikke veteranbilene. (veilederen er benyttet siden 2002, dog revidert i 2009)
kat. 1 -  rammeknekt og ellers nedslitt objekt, pris opptil 5000kr
kat. 2  - velbrukt bruksbil (m/u EU-godkj.), pris opptil 20000kr
kat. 3 -  Bruksbiler, pris 20-35000kr
kat. 4 -  Meget pene/hele bruksbiler, pris 35000-45000kr
kat. 5 -  Stasbiler, pris over 45000kr
(vær klar over at restaureringskostnadene ikke nødvendigvis reflekteres i salgsprisene, og det generelle rådet innenfor hobbybilverdenen gjelder også her - kjøp så dyrt du har råd til. Dette skal visstnok gi best totaløkonomi. Men bildet er ikke så entydig for 2CV. De fleste av oss har råd til en fin DUCK - og kanskje derfor ønsker mange av oss at bilen skal være så billig som mulig, eller vi ønsker å sette den i stand selv (mye pga. enkeltheten i konstruksjonen) - og dermed er det etterspørsel i alle kategoriene over).

Noen spør om hva som skjer med prisene de neste årene ?
Mitt tips er at vi vil se moderate verdiøkninger på kategori 4 og 5 bilene, mens de andre kategoriene vil holde seg omtrent uendret.

Det som skal bli riktig så spennede å følge er verdien på de fineste bilene den dagen de har passert 30-års grensen. Vi entrer da et større marked i Norge - de 40000 personene som tilsammen utgjør veteranbilhobbyen. Videre bør de norske prisene bli harmonisert med det internasjonale markedet (les: prisene dras opp i Norge). Skulle 30-års grensen ikke bli videreført (siste veteranår 1982) og at alle 83-87 modellene dermed aldri blir veteranbiler tror jeg vi får en helt ny prisdannelse på 2CVer i Norge. Veteran 2CVene kan bli "gull" verdt i fremtiden. Enn så lenge omsettes det så lite veterane 2CVer i Norge at noen prisveiledning ikke er mulig. Her gjelder pris pr. case.

Til slutt, er man "gjerrig" i kjøpsøyeblikket vil man ha størst utbytte av å ha med en kjentmann, da kategori 2-3 biler kan være gode bruksbiler, men også rustfeller..

Lykke til i jakten på bil.  DET er en spennende fase det også...

JW

edit: tilføyelser omkring fremtidig prisutvikling
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

bjarte

Tusen takk for gode og innholdsrike svar. Fint at noen tar seg bryet med å svare. Jeg regner nok med at jeg kommer til å kjøpe for 35000- 45000. Det skal bli fint med 2CV igjen etter noen år uten. For 13 år siden pusset jeg opp en 84-modell Dolly. Etter dette har jeg hatt en 71-modell som rustet totalt fra hverandre. Et dårlig kjøp! Ramma vardessuten knekt. Dennegangen vil jeg legge litt mer penger i det. Er det forresten forskjell på kvalitet på de ulike årsmodellene?
Hilsen Bjarte
Stolt eier av:
2CV Charleston 1987

brochmann

Hei Bjarte.
Først, Velkommen på Forum. Meld deg like gjerne inn i klubben også  ;D.

Du spør etter årsmodeller og evt. ulikheter.
Det synes som om 80-tallerne ruster lett i ramma. Dette er ingen krise. Et rammeskift er gjort på ei uke på kveldstid på gårdsplassen din. Ei ny ramme kjøpes fra 8500 og oppover.

70-tallere, som jeg kjører, har rusta som bare f%¤#"&//(())= i hytta, mens ramma var grei. Å reparere hytta er kostbart og det tar tid om du skal gjøre det selv. Setter du jobben bort vil 30tusen forsvinne FØR du får tenkt deg om. Det er vanligvis ikke ende på rust når du først "graver" den fram.

Dette var et forsøk på svar, hjalp det?
mvh inge'n svar skyldig
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

bjarte

Det hjalp absolutt. Høres ut som jeg bør satse på en som ikke er eldre enn 80-modell. Meldte meg forresten inn i klubben i går.
Hilsen Bjarte
Stolt eier av:
2CV Charleston 1987

Otto

I 81-82 kom skivebremser på framhjula. Det bør du prøve å få med. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#8
Flere tanker rundt det tekniske/rust, og valg av bil:

Som Otto sier så ble Citroen 2CV oppgradert i 1981/82 - med skivebremser, annen gearkasseutveksling, endret støtdemping og 2 ports forgasser mm. Bilene gikk nå på lavere turtall og ble mindre masete å kjøre.

Rustmessig har jeg sett biler med svært ødelagte 70/80-talls hytter, men med hele rammer. Rammene ble merkbart dårligere utover på 80-tallet, der 86+ var de værste. Hyttene ruster som Inge sier, de værste jeg har sett er fra 70-tallet, mens de urørte 80-tallere som har overlevd også har behov for rustutbedringer. Urørte perler i topp stand finnes, men disse er ikke ofte tilsalgs....

Mitt favorittkjøp er en urørt bil som har hatt en lang lagringsperiode bak seg og som ble satt bort mens det ennå var bil igjen. DA ser jeg hva jeg kjøper. Foretrekker også 80-talls teknikk. Restaurerte biler kan være gode kjøp, men det forutsetter at jobben er fagmessig utført, og at den har fått og får prima vedlikehold.

En innfallsvinkel KAN være å velge en 70-talls bil (få finnes, dessverre) som er ombygd med 80-talls teknikk - dvs. å erstatte motor,gear, bremser med nyere ting. Ramma kan vise seg å være original og bra, og pris avhenger av mengde rust i hytta (bl.a).

Bilder er gøy, og har lagt ved to:
Den blå er min 74-modell der hytta har blitt omfattende sveiset. Jeg har påkostet bytte av gulv,innerskjerm,torpedovegg,kanaler,bagasjeromsbrønn mm (dyrt å sette bort slike jobber - jfr. priser som Inge B. oppga over). Bilen var innvendig kjeks, men rammen er bra. I trafikk fra 1974-1985, og lagret siden.

Det andre bildet viser rustskadet ramme på min ellers hele 86-modell. Rammen er ikke knekt, men har store rustskader. Denne bilen er kjørt noen år i Norge, så flyttet den til Spania i flere år, og også gått 2 sesonger i Bergen. Iflg. tidligere eier var bilen svært fin, men forfalt mye i Bergen. Bilen er lagret fra 1998. En oljeskvett på ramma iblant villle gjort underverker på denne bilen. Er man "heldig" kan en slik bil være innsmurt i tectyl/olje og avertert for +/-25000kr. Opplagt et dårlig kjøp for en "nyfrelst" som vil ha en kjøreklar bil, selv om beløpet i bilsammenheng ikke skremmer mange. DET er også noe av sjarmen med 2CV - nettopp de nøkterne verdiene på bilene og ordtaket - "less is more" - er gjeldende for flere av oss.

JW
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

getor

Litt humor i hverdagen; det ligger en Sahara ute for slag til EUR 62,000 En indikasjon paa hvilken vei dette baerer: http://www.classiccarsforsale.co.uk/classic-car-page.php/carno/76742


jwh

#10
Sitat fra: getor på mandag 07 des 2009 @ 14:22:00
Litt humor i hverdagen; det ligger en Sahara ute for slag til EUR 62,000 En indikasjon paa hvilken vei dette baerer: http://www.classiccarsforsale.co.uk/classic-car-page.php/carno/76742
Ja, der gruset du grundig mitt resonnement om 2CV som en nøktern bil - verdimessig.  ;D ;D
Sahara'n er dog et unntak - og annonsert bil er nær dobbelt så dyr som den siste Sahara'n jeg så annonsert på samme nettsted tidligere. Så litt prutningsmonn er det sikkert!

Et mer oppnåelig alternativ kan være Mehari 4x4 - for om 14 mnd kan den importeres som veteranbil:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=16056120&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.modelDescription=mehari&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

Men, begge er langt utenfor mitt 2CV-budget... ???

JW
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot



Et mer oppnåelig alternativ kan være Mehari 4x4 - for om 14 mnd kan den importeres som veteranbil:


JW
[/quote]

Bare litt korrigerende kverulering her, Jan Willy;
Denne bilen kan utmerket godt importeres til Norge allerede nå.  Momsen slipper du ikke unna uansett alder på bilen.  Og øvrige avgifter bestemmes av når bilen registreres i Norge!  Dvs. at finner du en flott 82-modell i Frankrike i dag, kan du kjøpe den nå, momse den inn - og så gjøre den klar for registrering i 2012, og kun betale vetanavgifta DA!
Av og til er det greit å være bilentusiast selv i Norge  ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

bjarte

Tror nok det er mer realistisk med en vanlig 2CV. I allefall for det budsjettet jeg har. Drømmen er selvfølgelig en Sahara, Mehari liker jeg ikke formen på.

Jeg er veldig fornøyd med all responsen jeg har fått. Spesielt alle de grundige svarene. Ser allerede fram til våren, forhåpentligvis som eier av en ok bil. 
Hilsen Bjarte
Stolt eier av:
2CV Charleston 1987

jwh

#13
Du har så rett Poirot, takk for presisering.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

bjarte

I hvilken grad svarer det seg å importere fra f.eks Frankrike eller Sverige? Er det lettere å å tak i gode eksemplarer fra utlandet?

Jeg har hørt at det er litt styr med mange papirer og fomaliteter som en må få på plass. Stemmer dette?
Hilsen Bjarte
Stolt eier av:
2CV Charleston 1987