Hovedmeny

Ung kjøper av 2CV

Startet av SebastianS, tirsdag 09 okt 2012 @ 22:02:48

« forrige - neste »

SebastianS

Hallo alle sammen :D    Jeg er en ung person på 18 år som ønsker å kjøpe en 2cv siden dette skal være en bil som er veldig enkel og grei å reparere (?) og drivstoffforbruket er minimalt og ikke minst er det en bil folk legger merke til  :)  Men jeg har noen spørsmål angående 2cv :) 1. Er det vanskelig å finne deler i Norge eller må man utenlands? 2. Vet ennå ikke hvilken versjon og årsmodell av 2cv som er "best" så jeg lurer på om dere har noen ambefaleringer om hva jeg bør velge? :) 3. Åssen er 2cv på vinteren? :) håper på gode tilbakemeldinger :) -Sebastian                                                                                                           
Soon to be famous...

Thomas

#1
Hei, og velkommen til Forum :angel:
1. Deler er ikke problem. Noe i Norge, classic parts, enda mer i Europa, Fransoze i Tyskland, Torben i Danmark og masse mer! Søk på Forum så finner du svar!
2. Rammene er bedre på årgangene før 1986.....ellers er det kun smak og behag.
3. 2cv på vinteren, super vinterbil, men den blir spist opp av veisalt, ruster i filler....bruker min kun om sommeren!
En 2 cv er en takknemlig hobby, men penga flyr, og det er alltid "litt" å pusse med.
Gode råd, det får du her, 2cv'n er lett å skru på, og skulle du "stå fast" er Forumfolket her! Vi/de elsker å dele av sin kunnskap! Ingen spørsmål er dumme!!!!

Mvh
Andersen
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

PerI

#2
I dag finner man lett biler som er billigere å bruke og vedlikeholde enn 2cv, men de har selvfølgelig ikke samme sjarm. Og vil man ha bil folk snur seg etter, så er 2cv av de rimelige alternativene.

Mekanikken på 2cv er enkel på godt og vondt. Du kan ikke regne med å kjøre like langt i en 2cv som i en moderne bil uten å gjøre noe vedlikehold, f.eks oljeskift, smøring av kingbolt og drivaksler m.m.

Rust er jo det store spøkelset som lurer inni enhver ramme, så hvis man klarer å holde det i sjakk har man 2cven lenge. Å holde den unna salta vinterveier er det beste i så måte. Blir den brukt vinterstid uten ekstra rustbeskyttelse, så er den fort opprustet i løpet av et par-tre vintre, dessverre.

Det som spiller mer rolle enn årgang er tilstanden ved kjøpstidspunktet. Få med en kyndig ved inspisering så man ikke angrer kjøpet..

Lykke til!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

SebastianS

Tusen takk for svar :D

Dette kom veldig mye til hjelp :) men disse kingboltene, hvor ofte må du smøre dem?
Også lurer jeg på det med trimming av 2cv er det skummelt å begi seg utpå noe sånt eller det ganske greit å gjøre det?
Soon to be famous...

Poirot

Velkommen som 2CV-entusiast!
Du har allerede fått NOEN svar, flere kommer sikkert!  ;D
Kingboltene kan du ikke smøre for ofte! Ta gjerne noen pump med fettpressa en gang i uka, spesielt hvis du kjører mye, og på grusveier. Smør både kingboltene og drivakslene MINST vår og høst.  Kingbolter som blir jevnlig smurt, varer EVIG!
Glem det med å motortrimme en 2CV - de er allerede fabrikktrimma! :)  Men du kan jo putte en GS-motor i den, det har folk gjort før deg, med ymse resultat... Men det blir jo dobbelt så mange hester!  Ev. stapp inn motor og gearkasse fra en Alfasud, DET flytter også på seg!! :o
Ellers vil jeg anbefale å ta 2CV'n på skikkelige LAAAANG-TURER!  100 mil om dagen går greit på gode veier, de veiene du ikke makter mer enn 10 mil på en dag, er de du virkelig vil huske... Og en 2CV trives like godt på Autobahn som i Sahara - og overalt ellers!
Igjen - velkommen skal du være!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Jan Ove Rønning

Hei, og velkommen på forumet.
Det er morsomt å se at flere yngre mennesker finner veien hit.

Det å skaffe deler er stort sett ikke noe problem, og med litt kreativitet så kan man greit klare seg til det man må bestille ankommer. Det er fort vekk noen i klubben også kan trå til med lånedel også innimellom.

Det er en enkel og takknemlig bil å reparere, men jeg ville nok ikke anbefale å trimme motoren noe særlig utover det å bytte til 34-HK sylindre hvis du trenger litt mer "guff" i bakkene.
Det er tross alt ganske beskjedne bremser på en 2CV i forhold til moderne biler bl.a.

Når det gjelder vinterkjøring så kan det gå greit så lenge du ikke skal kjøre på veier som saltes. Det som kan være greit da er å modifisere varmeapparatet litt med en vifte eller to fra Biltema, som beskrevet i en annen tråd på dette forumet. Alternativt kompensere med varme klær på de kaldeste dagene... Nå vet ikke jeg hva andre mener med kaldt, men der jeg bor så er det ikke helt uvanlig med -25 på vinteren. Utover det så er det jo en fenomenal fremkommelighet på 2CVen.

Drivstofforbruket er forholdsvis hyggelig ja. Det er begrenset hvor mye bensin man får presset gjennom forgasseren i løpet av en mil. En halvliter må du regne med da. Kommer an på hvordan forgasseren din er justert også.

Jeg slutter meg til rådet om å ha med seg en kyndig person når bilen skal vurderes. Et trenet øye kan ha en bedre forutsetning for å se et potensiellt kommende problem.

Ellers så er jo den største fordelen med 2CVen at du, hvis du ønsker, får med en veldig hyggelig "familie" på kjøpet samt enorm kjøreglede. :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

SebastianS

Det er et par ting til jeg lurer på...
Har noen funnet ut hvor mye en 2CV bruker på mila? :)
Også hvor mye kostet den da den var ny? har prøvd å lete etter svar men finner ikke noe....
Soon to be famous...

Jan Ove Rønning

Min bil bruker ca en halvliter på mila til vanlig. 0,55 i snitt med camp-let til Frankrike i fjor sommer.

Gassfot og kjørestil spiller naturligvis noe inn på forbruket. Og som jeg har nevnt tidligere; forgasserjusteringen...
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

EirikJ

#8
http://www.spritmonitor.de/en/

Søk på Citroen 2CV så får du et visst inntrykk ang.drivstoff-forbruk  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#9
Sitat fra: SebastianS på torsdag 18 okt 2012 @ 17:45:25
Det er et par ting til jeg lurer på...
Har noen funnet ut hvor mye en 2CV bruker på mila? :)
Også hvor mye kostet den da den var ny? har prøvd å lete etter svar men finner ikke noe....

1. Forbruk:
Jeg arrangerte et 60 km langt økonomiløp med 40 stk 2CVer i 2006. Løpet gikk i en typisk "blandet kjøring"-løype og forbruktstallene varierte mye. Vinneren (2biler) brukte 0,47 l/mil, selv brukte jeg den gang 0,68.... og havnet langt nede på lista.
Det er rapportert forbruk ned mot 0,35 på andre norske øk.løp.
Tilstand på forgasser har mye å si for forbruket. Har opplevd å bruke 0,85 og etter bytte av forgasser var forbruket 0,59 på samme bil/distanse.

2. Nypris:
Bilen kostet litt over 50.000kr i 1987 (det siste året 2CVn ble solgt ny i Norge)
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Retro


Og kun 13600.-kr i 1968 men det var kansje mye penger den gang.

Otto

Har ei brosjyre fra 1975, Grønlund & Holen på Lillehammer (der Inge sin Spot ble levert i 1976):
2CV4 kr 27.00,-, 2CV6 kr 29.300,- håndskrevet. ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Mener prisen på 2cv ble redusert drastisk i '82 da Special kom. Rundt 30-35.000 mener jeg prisen var da, og at året før var 2cv priset en god del tusen høyere. Så Special-modellen var en ribbet og genial modell istedenfor alt dilldallet på forrige års modeller :D Så ble den da også en relativ salgssuksess utover 80-tallet :D



(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Jan Ove Rønning

Ribbet modell ja... Godt sagt, og forsåvidt korrekt.
Lite speedometer, null kromlister, utvendig lukking av tak, ikke kupelys eller askebeger... Hva mer ble den "ribbet" for?
Enklere pussermotor?

En god grunn til at i alle fall jeg liker bilen er, i tillegg til dens svært sjarmerende fremtoning, enkelheten. Ikke bare at den er enkel, men den er genial enkel til tider.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

citro1cx

Sitat fra: PerI på fredag 19 okt 2012 @ 22:33:44
Mener prisen på 2cv ble redusert drastisk i '82 da Special kom. Rundt 30-35.000 mener jeg prisen var da, og at året før var 2cv priset en god del tusen høyere. Så Special-modellen var en ribbet og genial modell istedenfor alt dilldallet på forrige års modeller :D Så ble den da også en relativ salgssuksess utover 80-tallet :D

2cv6 special mener jeg kom i 78/79. paralelt med denne kom det en clubmodell som hadde litt mer utstyr som b.l.a spedometer i "brød" form, platikklist øverst på dørene i stede for plasreim. 2cv6 Speciale var første sparemodellen med 29 hk, men var el i bunn og grunn lik tidligere versoner av 2cv4. 79 modellen kom vel også med 4 liggende støtdempere, og friksjonsdemperen forsvant på siste modeller i 77/78.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6