Hovedmeny

Sambalbij på vei igjen

Startet av Sambalbij, fredag 06 jan 2012 @ 16:34:19

« forrige - neste »

Olav

Sitat fra: PerI på torsdag 23 feb 2012 @ 21:52:15
Er selve viskeren for tung i forhold til andre, er gummien feil slik at den drar for sakte på tørr og våt rute, eller hva er feil med de?

Har jo hørt om trikset om å kjøpe en visker som er lang nok for begge, dra av gummien og kappe i to, og montere på de opprinnelige 2cv-viskerne.

Usikker på årsak. De er noe lengre enn de originale og gikk tungt over ruta. Kanskje noe med gummiblanding kombinert med at de er høyere og blir presset litt hardere mot ruta av fjæra i armen.

Viskermotoren brant i alle fall opp etter kort tid. Og den er som kjent dyr i innkjøp og kronglete å bytte.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Sambalbij

Verst for viskerrmotoren er når vinduvisker friser fast og du sla motoren på, uten at de kunne bevege seg. Da odelegge du motoren rask. Jeg harr bestillt viduvisker hos Classicparts for over en uke siden. De skulle var på vei, jeg håper at de komme snart når jeg har EU kontrol avtale klokka 08.00 Onsdag....
I dag må jeg gå over bakbremsen , da er det stor bremse forshell mellom hoyre og venste side og bilen gli till venstre siden med kraftig bremsing. Ikke helt unormalt med gamle bremsesystem når de har statt lenge stil. Det blir vel sentrering og riktikjustering av skoene. Jeg har allerede opnet bakbremsene og skoene er bra og sylindere sitter ikke fast heldighvis.

har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Sambalbij

grrrmmmmf :-[  Hadde jeg allerede sjekket bremsene voran og sentrert dem riktig (det var dårlig gjort) Nå etter sentrering og justering av bakbremsene ( som var egentlig ikke noe virkelig gal med) har jeg enda stor bremseforskjell. Jeg skal prove a spylle gamle bremseveske ut, men når det ikke hjelper blir det vel bytting av bremsilindrene. Heldighvis hadde jeg kjopt meg den allerede.
Jeg husker igjen hvorfor jeg har byttet til skivebremse i min gamle 70 tals 2CVer jeg hadde for.....

jeg håper ovrigens at deres skjonner min norsk, beklager for feiler!

har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Poirot

Sitat fra: Sambalbij på lørdag 25 feb 2012 @ 20:33:47

jeg håper ovrigens at deres skjonner min norsk, beklager for feiler!

Ingen problemer aa skjonne - verken spraaket eller dine bremse-frustrasjoner! ;)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Sambalbij

forste gang uten i går :
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Sambalbij

I går har jeg fikset bremseproblemet.Det vises at en bremsecylinder for hadde mye rust inne og gikk vanskelig. Jeg har byttet begge to og bilen bremser sikkelig god nå.
Da er det Eu i morgen!

I en eske med gammel 2CV deler som jeg fikk av en venn fant jeg den liten Citroen shilt, i fransk og nederlansk !(mit morsmal)  Den har jeg selvfolgelig montert på bilen.





har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

citro1cx

gratulerer med flott bil og lykke til med Eu kontroll.   :D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Sambalbij

Godkjent!!! ;D

Da må jeg det vel feire det med to oel , og det må vare nederlansk Grolsch oel. Den gummiringen på denne flasken passer perfekt rund vinduviskerakser til 2CV, som lekke veldig mye regnvatn.
Jada det var selvfoelgelig drittvaer på forste turen. :D
Heldighvis hadde ny vinduvisker kommet nettop i går med posten.
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Sambalbij

foerste tur i dag. Kjopte meg papirkurv hos Biltema for 50nok, perfekt monster for å lagre den nett bak grillen.

har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

brochmann

Hei.
Gratulerer og velkommen på veien.  ;D
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Sambalbij

#25
da er Grolsch gummien på plass. Den stopper lekkasje rund vindusviskerakser.Vanlig prosedure i Holland på 2CV


airconditioning war lit krum og her jet rettet på folgende måte:


For å sentrere bakbremsene har jeg hurtig lagret sentreringsverktoy fra ting jeg hadde liggende. Lit sveising her og der og brukbar.
På samme måte har jeg bygd sentreringsvertoy fot HYen min.
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Sambalbij

airconditioning war lit krum og her jet rettet på folgende måte:


for å sentrere bakbremser har jer hurtiglagret sentreringsverktoy fra saken som jeg hadde liggende her og der. Lit sveising og klar til bruk.


har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Sambalbij

i går har jeg tatt ut frontvindu på grunn av store vannlekkasje. jeg var allerede litt rett for hva jeg skulle finne. javel det er en litt sveisejobb. Har gjort det foer så ingen stor problem. Deler er lagret og i kvel skal jeg sveise.

og etter rustfjerning:

har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Sambalbij

ikke hoert fra meg så mye siste 2 år om 2CVen min, Sambalbij funker og jeg har jobbet mest bare på HYen. Nå skla jeg jibber litt med ham , jeg vil gjerne bytte oljetettning bakside av motoren og jeg skal bytte ut moderne doerlåsene inside for den gamle grå type. Da skal vi har 4cm mer rom inne og det er med 2 store personer en god del bedre.
men foerst har jeg i går endelig byttet ut en skadet del av kalesjen ovenfor hoyre passagerdoeren.
Jeg har fått en donordel her via forumet for lenge siden men nå er den endelig på plass:

skade:


donordelen:


ut med den gamle:


ferdiglagret:


og in med den nye, ferdigsveist

har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.