Hovedmeny

HÆÆÆLP

Startet av Svein, lørdag 15 aug 2009 @ 18:41:00

« forrige - neste »

Svein

Trenger litt medfølelse og oppbacking nå føler jeg.
Holder på å demontere min AK350 fra 68. Er redd den skal falle fra hverandre når karosseriet blir tatt av.
Har slipt litt på utsatte steder og finner gammel sparkel som sansynligvis holder mye av elendigheten sammen.
Tror nok jeg blir flittig gjest hos Torben dersom denne bilen skal bli kjørbar.
Det kan nok hende at dette var et litt tungt prosjekt for en amatør, men feigt å gi opp også.
Er det noen som har oversikt over hvor mange slike biler det finnes i landet?? Dersom det ikke er så mange så er jo det en grunn til å gå på videre med krum hals.
Ser også ut til at det blir mye sveising, har noen oversikt over sveisekurs på østlandet. Kan ikke sette bort alt dette for da ville det nok vært rimligere å kjøpe bilen i løse deler på nettet.
Går ut fra at andre også har hatt slike dager, og sansynligvis går det over, men nå tror jeg det eneste som hjelper er en øl og en Gammel Dansk. Så får vi se om det letner i morgen.
1968 AK350 under restaurering
2008 C5 Tourer
2009 Berlingo (disponerer)

Pål B

AK 350 - er det kort og lav kasse m/2CV 6 "snute"? Eller er det varebilutgaven av 18Hk 2CV? jeg husker ikke helt når varebilene gikk over fra AZU til AK?

Vet om en 50-talls AZU, god lagret i deler, og et par AKer - hvis det er til hjelp?

Pål B.

PerI

Hva med å lage og feste støttebjelker i karrosseriet for å stive det opp når du løfter det av ramma?

Ideelt kan du måle opp mange punkter på forhånd, skrive det ned og ha som referanse når du skal sveise ting sammen igjen.

Dette høres uansett ut som et svært sveiseprosjekt, og jeg kan jo anbefale boka om Inges restaurering av Spot for å få en viss oversikt over hva som gjøres, og for å ha en ide om hva slike jobber koster selv om man gjør mye selv.

Er det mulig å be om noen bilder av prosjektet for å se hva du har å stri med?
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Svein

AK 350 har lav og lang kasse. Småkorrugert tak og skjermer bak samt deksel ved tank og reservehjul. Framme ser den ut for meg som en standard 2CV med runde lykter. Vet ikke hva slag motor som var i den, jeg har en 602 motor. (håper den passer)
Bilder kan jeg legge ut i morgen. Ellers har jeg boka til Inge + How to restore a 2cv.
Begge bøker er til god hjelp.
Enig i at det sikkert er lurt å ta endel strategiske mål før endelig demontering. Har også vurdert å sveise på noen "sverter" slik at ikke noe kommer i ulage.
Fortsettelse med bilder kommer.
1968 AK350 under restaurering
2008 C5 Tourer
2009 Berlingo (disponerer)

Pål B

Hengende eller stående pedaler?

Pål B.

Otto

Det er flere her på forumet som skal sveise. Jeg kan ikke noe særlig. Har vært på kurs hos Inge Brochman og lært hvordan jeg kommer i gang. Jeg har faktisk lyst til å sveise. Så hvis du opparbeider lyst til å sveise, så burde det ikke være noe problem. Sveising er ikke vanskelig.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Poirot

Sitat fra: Svein på lørdag 15 aug 2009 @ 18:41:00
Trenger litt medfølelse og oppbacking nå føler jeg.
Holder på å demontere min AK350 fra 68. Er redd den skal falle fra hverandre når karosseriet blir tatt av.

Går ut fra at andre også har hatt slike dager, og sansynligvis går det over, men nå tror jeg det eneste som hjelper er en øl og en Gammel Dansk. Så får vi se om det letner i morgen.

Er du redd for at karosseriet eller ramma skal falle sammen...?
Ramma tror jeg definitivt IKKE du skal bekymre deg for, og hvis du bare har skrudd av alle løse deler, knekker nok ikke karosseriet heller  ;)
Selv ville jeg imidlertid latt karosseriet stått på ramma under skiftet av torpedoveggen, da blir det MYE lettere med passformen!
Et par øl og en gammel danske er heller ikke så dumt - ETTER dagens reparasjoner vel og merke!  ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

Svein

Hengende pedaler på denne.
Jada lyst til å sveise har jeg så jeg må jo bare komme igang med det.

Synes det høres smart ut å bytte torpedovegg uten å ta av karosseri. Tror jeg vil prøve det.
Fotplaten skal også byttes, kan jeg gjøre det også med karosseri på?? Da er forbaska mye gjort og det vil være mye enklere å ta resten.
1968 AK350 under restaurering
2008 C5 Tourer
2009 Berlingo (disponerer)

GeirW

Du skal ikke bare gå lei og selge hele herligheten til meg da, som heller ikke kan sveise?  ;D

Otto

Jeg skal sveise nederste 5 cm av øveste plata i fotbrettet, begge gulvplatene, begge kanalene, nedeste 3 cm av den vertikale plata under baksetet og deler av c-stoplene, FØR jeg løfter av karosseriet (hytta). Da er det lettere å få alt på riktig plass. Trur eg... :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Svein

Sitat fra: GeirW på søndag 16 aug 2009 @ 00:50:01
Du skal ikke bare gå lei og selge hele herligheten til meg da, som heller ikke kan sveise?  ;D

Nei, kan ikke gi meg så lett. Har jo fått mange gode tips da.
1968 AK350 under restaurering
2008 C5 Tourer
2009 Berlingo (disponerer)

Svein

Sitat fra: Otto på søndag 16 aug 2009 @ 10:09:56
Jeg skal sveise nederste 5 cm av øveste plata i fotbrettet, begge gulvplatene, begge kanalene, nedeste 3 cm av den vertikale plata under baksetet og deler av c-stoplene, FØR jeg løfter av karosseriet (hytta). Da er det lettere å få alt på riktig plass. Trur eg... :)

Dette beroliger meg. Da er det bare å sette igang med opplæring på sveis. Har heldigvis noen i nærmiljøet som kan kurse meg litt, så får jeg kjøpe en bråte plater å øve meg på.
1968 AK350 under restaurering
2008 C5 Tourer
2009 Berlingo (disponerer)