Hovedmeny

Matt lysinnsats

Startet av nils-fredrik, onsdag 07 jun 2017 @ 21:31:07

« forrige - neste »

Otto

#15
Jeg kjøpte 4 gule pærer, R2 12V 45/40W, av Torben av merket NARVA fra Speziallampen Gmbh i Plauen (trolig Tyskland). Ser ut som det er gult glass. Jeg kjører så lite at jeg trenger bare 2 så lenge. ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

nils-fredrik

 :D kommer oppom deg når du har folien  klar så prates vi om det også  8)
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Otto

Var det en annen type du fikk fra Torben?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

nils-fredrik

Tenkte å sjekke fabrikat så jeg vet hva jeg har trøbbel med. Men må være hjemme for å få til det  ;D
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

nils-fredrik

Den ene er Narva R2 ja, den andre fra Gerlux.  Begge blir hvite der de er svidd når jeg pusser det bort etterpå. S
Synes det er rart at det ikke er problem for andre enn meg. Karma?  O0
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

nils-fredrik

#20
Reflektoren er slitt der det har vært svidd gul lakk som måtte fjernes også. Blitt verre naturligvis... siden det har skjedd flere ganger  >:( små svarte flekker. Antar at det er blankt materiale som blir slitt bort.

Ender kanskje opp m å måtte kjøpe ny innsats hos Torben eller Classicparts til slutt. Men først må jeg finne ut hvorfor dette skjer...

Har også 15.6V på pæra når motoren går... men skjønner at det går greit hos andre...
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

nils-fredrik

#21
Rettelse: ser på forumet andre steder at maks spenning bør være vel 14V... kanskje regulatoren er syk og at pærene rett og slett får for sterk spenning?

Har målt mer: m litt choke  etter start 15,7V  uten, såvidt den går: 13V. Motor avslått: 12,6V
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Rage

Hei.

Det er mulig kvaliteten har endret seg, det vet jeg ikke. Men jeg har kun brukt pærer som har gult belegg/film. Å jeg har aldri hatt dette problemet. Men jeg vet at det kan skje vis du har en gammel spenningsregulator som ikke er stabil, men det er jo den enkleste saken og finne ut av(bare å måle i vei).Eller vis du tar på glasset til pæren, da blir den heller ikke gammel. Den liker ikke fett!! Hvilket fabrikat er det du har prøvd foresten?
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

nils-fredrik

#23
Mistanken min nå er fokusert på regulatoren. Skal måle mer i helgen. Må finne litt ut hva resultatene skal være  ;D Det står kanskje i Haynes...

Men for høy spenning er den mest logiske forklaringen. Et par volt for mye over tid vil varme opp lyspærene mer enn de kanskje er laget for... og det er vel ikke bra for batteriet heller.

På nett står det maks 14.4V uansett turtall, lavere med elektronisk regulator. Batteriet er fint, så egentlig burde ikke regulatoren lade noe særlig. Det nevnes også mulig dårlig jord på regulatoren. Ellers må den vel bare byttes og håpe det fikser problemet.... Ser ut til å være en eldre modell som er skrudd fast her..... Og med 15,5V når den går på tomgang med litt choke så kan den nok være "syk". Denne er kanskje gammel nok til å justeres, men tror jeg heller vurderer en moderne elektronisk.

Fett på pæren fordi jeg har tatt på den kanskje...? Det kan jeg dobbeltsjekke m en helt ny  :P Tror ikke like mye på den forklaringen i denne saken. Tror regulatoren bør sjekkes ut først.

Har testet Narva og Gerlux pærer med identisk resultat. Hvis det er nå er regulatoren og det løser problemet til slutt, har jeg ihvertfall pærer og vet om mange steder å få tak i det  ;)
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

EirikJ

Over 15v er alt for mye. Ville ikke tenkt mer på pærer før lading er fikset. Sannsynligvis regulator.
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

er den frisk skal den gi godt over 14v med "alt" på. 15,5v på tomgang er som Eirik skriver alt for mye på tomgang
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

nils-fredrik

#26
Sendt epost til CP for å skaffe ny regulator så Doffen er ok for lengre turer igjen snarest
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

citro1cx

Om det er den gamle type spenningsregulator skal det være mulig å justere ladespenningen.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

nils-fredrik

Ja, jeg så litt på det... Men min privatmekaniker er dratt på ferie... og jeg vil snarest ut å kjøre. Tar heller vare på den gamle i tilfelle noen en gang får lyst til å prøve  :) Kaste deler har jeg hørt er fy  fy  :D
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

jonaf

Sitat fra: Roger H på lørdag 24 jun 2017 @ 23:42:49
Om det er den gamle type spenningsregulator skal det være mulig å justere ladespenningen.

Hvis du har Ducellier-regulator: Vri litt på det takkete hjulet i regulatoren til spenningen er ca 14.4 volt  mens motoren går på rask tomgang.