Hjelp til rustsveising

Startet av Admiral1, mandag 08 okt 2018 @ 17:03:58

« forrige - neste »

Admiral1

Da er tiden kommet til å ta fatt på rustsveining av rammen. Den er ferdig sandblåst og mig-apparatet står klart.
Jeg driver proffesjonelt med sandblåsing, men er ikke noen dreven sveiser.
Er det noen der ute som kan tenke seg en byttejobb, sveising mot sandblåsing, eller evnt sveise mot betaling?
Jeg holder til på Eidsvoll, men både ramme og sandblåserutstyr kan jo flytes på

PerI

Har ikke anledning til å hjelpe til med rustsveising, men et tips er at som regel lønner det seg og heller gå for ny ramme.  Litt avhengig av hvor mye eller lite skadet den gamle ramma er.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Olav

Enig med Per... det er vel også et spørsmål om lovligheten av å sveise på en ramme. Mener å ha lest på Land Rover forum at dette kanskje ikke er lovlig i vårt merkelige bil-land.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Sambalbij

kan ikke tenke med dette, kjenner en del 2CVer med synnlig sveist rammer og det er aldri en problem med EU.
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Poirot

Så lenge det er lov å sveise på et selvbærende karosseri, må det da også være lov å sveise ei RAMME...?
Men uansett bør det jo gjøres så pent at EU-kontrolløren ikke SER at det har vært sveisa der ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Otto

Da er det bedre å være på den sikre siden og gå for ny ramme.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Å sveise i en 2CV-ramme bør ikke være noe problem. Men man bør sjekke nøye for å finne ut hvor mye som er rustent inni før man velger denne løsningen.
Hjørnene foran er det svake punktet. Ved å skjære hull slik at man kan se inni, lar det seg gjøre å ta denne vurderingen. Det kan dessuten sveises forsterkninger på sidene av rammen i dette området, noe som kan være nyttig også på en ramme ikke er rusten.
En ny ramme koster jo noen tusenlapper, og det går med noen timer til et rammeskift.
Min forrige 2CV hadde et par rustne steder i bunnplaten, men den var frisk i hjørnene. Jeg sveiste inn platestykker på de aktuelle stedene og også forsterkninger på sidene. Rammen ble grundig mettet med hulromsolje, og jeg vurderer denne rammen til å være minst like god som en ny.


PerI

Jeg har også sveiset i egen ramme, og det ser ut som det er lov så lenge det er riktig gjort. Men skal andre enn eier av bil gjøre sveisejobben, så må det ifølge loven bli gjort på et godkjent verksted.

Andre bilmiljøer er også opptatt av samme tema: https://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?13569-Har-man-lov-å-sveise-i-rammen
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III