Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika

Startet av Atle Odd Hovden, torsdag 23 jan 2020 @ 12:55:55

« forrige - neste »

Atle Odd Hovden

Hei SAMBALBIJ

Nå ble jeg virkelig glad. Har du virkelig laget en slik selv. Har du bilder fra "produksjonen". Vae det du som laget den, eller fikk du den produsert. Har du bilder av girsjalteren. Fikk du den laget selv etc etc etc.

Hvor i landet bor du? Jeg må virkeig få snakke med deg!!!   Kan du ringe meg på tlf 98408384.

Reiser til Danmark i ettermiddag, skal til 2cv experten, men er naturligvis på telefon hele tiden.

Med vennlig og håpefull hilsen

Atle

Sambalbij

#31
ja bygd den helt selv og har mange gode tips til deg. Kan skrive en bok om den bilen.
kan godt ha en prat, jeg bor i Ålesund, er i Trondheim i helgen.

men vi kan også gjør det på telefon 99549755

I NL finnes det forresten 1 som har bygd en Sahara replica selv og jeg vet også om 1 i England. En Østerriker har en internetside med en oversikt om mange Saharaen og replicas.
skal ser om jeg finner siden , Han heter Peter Wibmer

her er den : https://peterwibmer.oecc.at/sahara/gallery/gallerie1.htm

når du trykker på engelske flagget finner du en link til ''copies''

M v h
Gert-Jan Brink (NL)
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Atle Odd Hovden

Hei Gert-Jan

Flott, da ringer jeg deg!

Hilsen Atle



Atle Odd Hovden

Tilbake fra 2cv xperten i Skanderborg. Tok alle mål og tegnet av alle spesielle Saharadeler(karosserideler). Om noen ønsker å forsøke seg på en Saharareplika, kan jeg lage mal-sett så får man det rett.

Alle mine teorier mht panseret til Saharaen er nok dessverre feil. Panseret har de samme krumningene som førstegenerasjonspanseret til vanlig 2cv, men mangler rillene (bølgeblikket). Det gjør det mye værre å lage et tilnærmet likt panser. Jeg tror at verdien av en replika vil være avhengig av hvor korrekt den er bygget, og dessuten er det under enhver omstendighet morsommere å bygge og eie.
Det synes åpenbart at citroen hadde egen presse til Saharapanseret. Jeg kjøpte  et meget fint førstegenerasjonspanser (6500 DK), men spørsmålet er om det lønner seg å konvertere dette til noe som allikevel ikke blir likt det originale, eller om jeg heller bør bite i det sure eplet og få en flink karosseribygger til å lage et nøysktig Saharakopipanser og selge det jeg kjøpte. Den eneste karosseribyggeren jeg kente til, Bjørn Unneberg som hadde Unneberg bil i Tønsberg, er dessverre død, så hvor finner jeg en slik person?

Er det noen av dere som kjenner til en flink karosseribygger/plateslager som dere tror at kan lage noe slikt for meg? Trenger ikke være i Norge.

Et annet spørsmål; er det noen av dere som har et dårlig førstegenerasjonspanser dere er villig til å kvitte dere med for penger.

Atle

Og; er det noen av dere som har noen karosserideler (rester) fra  en 2cv med bare 2 sidevinduer som dere er villig til å kvitte dere med;  jeg trenger partiet over bakskjermene.




jonaf

Karosserimakeren i Moss gjør nok jobben for deg. Der arbeides det kun med klassikerbiler på høyt kvalitetsnivå. Verd et besøk!

Atle Odd Hovden

Hei Jonaf, takk for tipset. Jegthar med meg panseret en av dagene og besøker dem. Blir sikkert også morsomt å se det andre de holder på med.

Men jeg grøsser litt med tanke på hva det kan komme til å koste  å lage panseret ordentlig! Jeg hadde liksom tenkt å gjøre alt selv, men innser at verdien på det ferdige produktet antakelig kan bli betraktelig mye høyere om jeg får det tilnærmet lik originalen, og selv om jeg har gått på kurs i platebanking og engelsk hjul, mengler jeg kompetansen til å få til dobbeltkrumningen på den øvre delen av panserert; jeg trodde det har flatt. Og ikke kan jeg legge reservehjulbrønnen i det originale 2cv panseret, for da blir det bølgeblikk, og det er uoriginalt  (selv om nesten ingen vet det).

Atle

Morten

Nye karosserideler støpes jo ofte i glassfiber. Kanskje en idé å ta en avstøpning av panseret du har kjøpt og tilpass deretter malen for å støpe ett med reservehjulsbrønn
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Sambalbij

#37
å lagre hul i Sahara pantser er jo ikke så alvorlig vanskelig _:









husk at regnvann må ut, jeg hadde sveist en metal pipe nederst og koblet en hageslange på til underside av bilen.


I 2006 fant jeg en original Sahara pantser på en vannliog 2CV vrak hos AB auto naer Marseille. Han ville ikke selge. vet ikke om han har den fortsatt.

har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Atle Odd Hovden

Enig, det er ikke så veldig vanskelig å lage hjulbrønn hvis man ikke ønsker ål lage panseret identisk med originalen. Saharapanseret ble nemlig laget nesten likt med det vanlige førstegenerasjonspanseret, men med en viktig forskjell; det hadde ikke "bølgeblikk" på toppen. Det vil si at dersom man ønsker å lage en eksakt kopi, så må man bytte ut hele det øvre partiet og det er dobbeltkrommet; det er kromt både sideveis og på langs. Det er vanskelig å få til pent. Jeg har gjort avtale med Karosserimakeren på Moss ( takk til JONAF) for å levere panseret i morgen. Skal spørre om han kan lage luftespaltene over bakskjermen også. Karosserimakeren stenger sjappa i Mai, så jeg kom i grevens tid!

Hva gjelder produksjon av kopier i GRP, er jeg egentlig ikke så sikker på hva jeg synes om plastikkdeler. Men dersom det er interesse for et slikt prosjekt, kan jeg evt leie ut det ferdige panseret til avstøpning; panseret har allerede kostet kr 8500 NOK pluss reise tur retur Danmark for og hente, og jeg regner med at prisen hos Karosserimakeren blir høy, så  jeg vil habetalt for å stille det til rådighet for avstøping. Men jeg har ikke tid og anledning for å gjøre dette selv.

Atle

jonaf

Skulle Karosserimakeren bli for dyr, finnes det flere dyktige plåtsmeder i Østfold. Weberg karosseri er et firma som har et godt rykte for å levere det kundene ønsker. De driver primært med oppretting, men også karosseribygging.


Atle Odd Hovden

Var både hos Weberg og Karosserimakeren i formiddag. Hyggelige og flinke folk. Weberg var imidlertid litt i tvil, så jeg endte med å legge igjen panseret hos Karosserimakeren. Han hadde hatt en 2cv Charleston selv og syntes nok både Sahara og Barbotprosjektet mitt var spennende; ha sa egentlig at han syntes at alle prosjekter er spennende. Snakker om diplomatisk tilnærming! Han skal lage både bakskjermene, samt skaff louvres til bakskjermene, så da har jeg satt bort ganske mye.

Holder på med å strippe understellet og fjæringssylinderene for olje, møkk og rust, og sprayer med Brunox, og så blir det maling i flere lag. Mye jobb, men som pensjonist har jeg et hav av tid, og garasje/verksted på gårdsplassen. I morgen skal jeg starte å sveise på karosseriet, og så går det slag i slag

Alle deler blir demontert og renset, kontrollert,-evt fornyet og grunnet og malt etter behov. Det er snodig; jeg hater å rydde inne i huset og hater å vaske og holde ordnen, men straks jeg kommer ut i garasjen er jeg ganske opptatt av detaljer. Men; verktøyet flyter, og jeg bruker 1/2parten av tida på å lete. Men skitt la gå

eilert


Ingen tvil om at du har pågangsmot! Spennende prosjekter og artig å følge. Håper du tar mye bilder og dokumenterer underveis slik at vi får ta del i de visuelle forandringene også, gjerne til Citrophile! ;-)

Nå har jo du tatt grundige mål i DK, men pass på at brønnen ikke blir for dyp (spesielt i front) slik som de fleste hjemme lagde variantene ofte blir. Godt synlig bl.a. på bildene fra Sambalbij, på originalbildet av Saharaen ser vi at det nokså grunt i front, og sitter også nokså mye lengre frem enn det som er vanlig å lage.
Om jeg ikke tar helt feil må du ha skjermer som passer med et 50-talls panser også, da det er en litt annen profil på dem tror jeg. Men det er mulig jeg tar feil.

Forstå jeg skal passe godt på 50-talls panseret mitt når jeg ser hva det koster å kjøpe et  ;D

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Atle Odd Hovden

Hei,  bilen i Skanderborg er nok en original Sahara, men resrvehjulbrønnen er reparert nikså slurvete så jeg skal ta kontakt med Lane Motor Museum i Nashville og be dem ta mål på sin bil så jeg får det helt nøyaktig.

Jeg har begynt på tegnekurs og har begynt å tegne blant annet 2cver i alle avskygninger og fasonger. Det kommer nok etterhvert både bilder og tegninger, så gru dere!

Men; er det noen av dere som har en GS motor til Barboten jeg skal bygge. Eller noen som kan forbarme seg over meg med et førstegenerasjonsratt, så mottas dette med tak,(og betaling)

Atle

PerI

Hvis du har mulighet til å hente GS-motor i Bergen har denne karen noe:
http://cx.zapto.org/forum/viewtopic.php?f=19&t=6989
Sender tlf.nr på en privatmelding her på forum i tilfelle han ikke er interessert i å spre det utover.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Atle Odd Hovden

Hei PerI, takk for opplysning

Jeg vet ikke hvordan man mottar privatmelding, så om du kanskje kunne sende meg en SMS på 98408384?

Mvh Atle