Hovedmeny

EL bil?!

Startet av mattof, lørdag 12 aug 2017 @ 19:52:31

« forrige - neste »

mattof

Hei kjære medmennesker!
Jeg har et stort dilemma jeg sliter litt med om dagen og ønsker å høre deres tanker rundt temaet.
Dilemmaet er som følger: skal jeg kjøpe meg el-bil? Noen av mine tanker rundt temaet er: fordel i forhold til at strøm er billigere enn diesel/bensin. Dette med at man slipper bompenger og at det er gratis parkering på enkelte steder er jo også en stor fordel, men man vet aldri- dagens politikere kommer ratt til å fjerne disse fordelene i fremtiden.  :P Så må jeg også innrømme at jeg liker lukten av diesel/bensin bil. Det er noe spesielt med å høre den ordentlige motor-lyden og ikke bare småstusselig piping fra en el-bil ;D
Jeg ønsker argumenter både for og mot el-bil! Legg gjerne igjen svar! Alle svar er velkomne her og jeg ser frem til å høre deres mening rundt saken!
Må bare legge med til slutt at denne eventuelle el-bilen IKKE kommer til å erstatte min kjære 2cv  ;)

PÅ FORHÅND: TAKK FOR SVAR
Hilsen Mattof

PerI

Du har jo allerede nevnt flere av fordelene og at de sannsynligvis vil forsvinne en etter en når mengden el-biler ifølge myndighetene er mange nok. Ikke godt å si når det skjer, og om det skjer gradvis.

Uansett om du vurderer el-bil/bensin/diesel/hybrid/gassdrift så er det jo greit å kjenne omtrentlig bruksmønster. Ikke kjøp el-bil med for liten rekkevidde vinterstid. Kjører man en del lengre turer er det jo tull med hybrid. Kjører man mye i bysentrum er det jo noe herk med diesel viser det seg. Bensin med gassdrift er stadig aktuelt all den tid man får kjøpt gass til ca. 5 kr/literen, men det er kostbart å bygge om. Det finnes dessuten biler med fabrikkmonterte gassanlegg som ikke kan brukes i Norge så det skal ikke være lett å velge..

Og hvis du virkelig vil ha et argument mot el-bil, se på arbeidsforholdene for dem som skaffer batteriråvarer, det er virkelig fæle greier. Man må håpe på en batterirevolusjon snart så kobolt slipper å bli en viktig del av batteriene. Og at batteriråvarene blir lett tilgjengelige.

Lykke til med valget, og nyt 2cv så lenge man kan. Ingen selvfølge at det blir lov i fremtida å kjøre bensinbil når elbilene har tatt over, men det tar vel en stund til før alle har konvertert..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

mattof

Hei!
Takk for veldig godt svar med mange relevante synspunkter. Tror ikke rekkevidde skal være noe problem med de el-bilene jeg har sett på (blant annet Nissan Leaf). Dessuten finnes det mange hurtigladere rundt omkring som jeg har sett. Bil som går på gass har jeg funnet ut at ikke er noe for meg. Og ja, har sett det fæle arbeidsmiljøet til de som jobber med å finne kobolt til batteriene, virkelig dårlig HMS. Men så er det faktisk sånn med nesten alt nå til dags. Har også sett forferdelige bilder av barn som jobber med å lage mobiltelefoner. Og vi vet jo alle hvordan mange klesbutikker som for eksempel H&M får klærne sine sydd. Barnearbeid, forferdelige lokaler.. det er mye dårlig HMS i de landene der for å si det sånn.

2cven min begynner dessverre å synge på siste verset så er redd for at den snart må ha en ordentlig gjennomgang av alle delene, det blir litt av et arbeid. Kanskje jeg må bytte den ut med el-bil, hehe.

Jeg ønsker å høre fra flere av dere! Skriv gjerne argumenter (både for og mot) under!

Arnfinn

El bil er nok framtiden. Jeg vet at det jobbes med å bygge om 2cv'er i Nederland basert på Smart EL bil. De skal ha sitte plass til 4 stk og ha samme rekkevidde som en Smart EL ca 155 km.

Arnfinn

citro1cx

Svært dritssikker.
mye mindre deler som beveger seg, derav enkel og rimelig vedlikhold og service.
svært effektiv motor som drar jevnt fra første touch på pedalen.
ikke gir.
stillegående.
svært billig i drift.
rimelige utgifter, forsikring, veiavgift, mm
ladestasjoner som bygges ut i høyt tempo langs ferdelsårer og i byer og større tettsteder.
strøm finnes over alt.
etterlater seg lite karbonavtrykk (selv om enkelte elbilhater holder på mytene om det motsatte)
kona vil elske den.

løp å prøv, og du vil kjøpe.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6