Hovedmeny

Bytte snail cam

Startet av Angie, søndag 05 jul 2020 @ 22:48:22

« forrige - neste »

Angie

Muttere for justering av bremseskiver (trommelbremser)  foran er blitt runde. Noen her som vet hvordan de skal byttes ut eller har referanse til ressurs som viser hvordan.


Otto

Hei. Hvis du mener justering/ bytte av trommelbremser foran så har Classic Parts deler.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Angie

Jeg har deler. Utfordringen min er at de to boltene på girkassesiden som regulerer bremseklossene inn og ut mot trommelen er blitt runde. 

plastboks

De må vel bores ut de gamle, hvor det er banket en fals over bolten på innsiden. De nye kittene har vel nå en skrue på innsiden så lettere å montere.

https://retrospecparts.com/content/27-fitting-instructions

Jeg hadde samme problem med disse som satt bom fast og var litt runde på bolthode ved justering. Tok av bremsesko, dynket justeringsskruver i W40, tok en tang med skarpe tenner på bolthode og en rørtang på snail-cam'en på innside og fik lirket det frem og tilbake flere ganger til den gikk ann å bevege greit. Tok en fil og filte ned bolt på utside så den satt fint i en fast nøkkel et hakk ned. Tok også å pressa litt bremsefett rundt bolten, så har fått justert sko 4 år senere uten problem.



1975 Mehari

Otto

Som plastboks skriver, må du borre ut boltene fra innsiden. Nye bolter med skrue på innsiden. Mulig du også trenger nye eksenter, skiver, m.m.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Angie

Takk til plastboks og Otto for nyttig informasjon. Det kom ikke skruer med forsendelsen fra Franzose. Hva er høvelig å bruke? Får jeg boltene på plass uten å måtte skru av bremseplata (den som er festet til girkassa)?

Otto

Skruene må passe til boltene. Mulig Classic Parts kan hjelpe. Jeg har ikke tromler foran så jeg vet ikke, men bak gikk det fint å få på plass nye bolter fra utsiden.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

plastboks

I følge link jeg posted over så er det en fare for at en også må løse bremseplata mot girkasse for å få nye bolter på plass:

"If the adjusters are being replaced on the front brakes, it will be necessary to loosen and move the back-plate away from the gearbox to give sufficient clearance to remove the old adjuster pin and fit the new one".

..det er dessverre trangt på innsiden mot girkasse ja. Jeg kjøpte også disse boltene og skulle bytte, men fant som sagt ut at W40+litt rå makt+fil+smørefett ble en enklere operasjon.
1975 Mehari