Norsk 2CV-forum

2CV => Å kjøre 2CV => Emne startet av: Gobling på torsdag 06 jul 2017 @ 18:12:47

Tittel: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Goblingtorsdag 06 jul 2017 @ 18:12:47
Hei! Da er jeg blitt en overlykkelig eier av en citroen 2cv6, 1986! Kan vel karaktiseres som et låvefunn??!!!!bilen har stått lagret tørt i en garasje i 12 år! Alt ser ut til å fungere som lys motor,  etc, har til og med kjørt med den😀. MEN, noen bekymringer dukker opp, som jeg håper dere her på formuet kan hjelpe meg med. Jeg har lest om at 80 modellene kan ha en ramme som ruster lett, symptomer på det er treg styring? Siden jeg aldri har eiet en 2cv så er det vanskelig for meg å vite når den er tung på styret. Når bilen er i bevegelse så er den ikke superlett på rattet, men den er heller ikke så tung at skuldrene hopper ut av ledd, fult svingbar, hva mener dere?  Kan den være litt tung på rattet siden den har stått i 12 år?Når jeg ser over ramma underfra så er det ingen tegn på rust, virker tectylert. Skrujernet går ikke gjennom noen steder men det er fast metall hele veien under! Når jeg løfter på matter inne i cupeen, så er det "nye"plater der så der er det gjort en jobb, men fint utført. Bør jeg være bekymret? Det virker ikke som bremsene henger på, hva er lurt å gjøre der? Er det andre ting jeg bør tenke på? Ps bilder kommer og takker for muøige svar!
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: PerIfredag 07 jul 2017 @ 07:56:40
Gratulerer med 2cv!

Du må få smurt opp kingboltene skikkelig, så blir nok styringa lettere. Det sitter fettnippler nokså nærme felgkanten på forhjulene. Heis opp bilen slik at forhjula henger fritt og press fett inn der med fettpresse. Press fett inn helt til det tyter ut ett eller annet sted.

Hvis ramma er gåen, så er det flere symptomer å se etter. F.eks vil ikke panseret passe helt med lyktestativet og trekantplatene begynner å bule. Hvis det skjer, så parker bilen med en gang slik at ikke rattstammen ryker.
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Goblingfredag 07 jul 2017 @ 10:08:06
Takk for svar, det er ikke buling på plarer eller at panser ikke passer, ennå:) er jo et fantastisk morsomt kjøretøy da. Hvor kjøper dere deler fra? Trenger nytt takk og eksos i første omgang.
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Olavfredag 07 jul 2017 @ 10:56:25
Beste metode jeg vet om for å se etter begynnende rammeknekk, er å se om rattstammen er sentrert i hullet i torpedoveggen. Er rattstammen i nærheten av toppen på hullet, er sannsynlig at rammen i ferd med å svikte.

Når du smører kingboltene, så husk å jekke opp bilen så forhjulene henger i lufta. Fyll på med fett til rent fett tyter ut, vri rattet frem og tilbake til fullt utslag en del ganger of fyll på med litt mer fett.

Deler er tilgjengelig fra for eksempel:

Torben Quist i Dansk 2CV center - http://2cvcenter.dk/
Classic Parts - http://classicparts.no/

Eller min favoritt : Burton - https://www.burton2cvparts.com/



Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Goblingfredag 07 jul 2017 @ 12:04:21
Tusen takk! Gode råd å få her! Skal sjekke ut de sidene:)
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Goblingfredag 07 jul 2017 @ 21:45:56
Da har en stor bekymring lagt seg, sjekket rattstammen og den står i senter av hullet! Dere er suverene, tusen takk!
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Ottolørdag 08 jul 2017 @ 12:23:12
Følg likevel med på rattstammen. Når den har stått lenge og ikke brukt, så kan ramma likevel ha rustet innvendig. Min hadde også sentrert rattstamme og lite synlig rust utvendig på ramma. Men ramma knakk da jeg jekket opp foran. ???
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Goblinglørdag 08 jul 2017 @ 17:05:56
Det skal jeg gjøre. Er det mye arbeid å bytte ramme? Jeg håper ikke min er rustet opp, da jeg ser de har skiftet dørken på den, da håper jeg de har gjort det som må gjøres for at den ikke ruster opp.
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Ottolørdag 08 jul 2017 @ 17:26:08
Skiftet dørk kan dessverre være en indikasjon på at det er rust i ramma også.
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Goblinglørdag 08 jul 2017 @ 18:17:16
Godt poeng med det at når dørken er skiftet , så........
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: PerIlørdag 08 jul 2017 @ 20:32:23
 
Sitat fra: Otto på lørdag 08 jul 2017 @ 12:23:12
Men ramma knakk da jeg jekket opp foran. ???
Hvor jekket du den opp? En 2cv som har alle delene montert skal ikke jekkes i tverrbjelken foran motoren uansett om ramma er ny eller gammel. Løftet du ved de vanlige løftepunktene i kanalen eller ved innfesting til fjærarmene og ramma knakk av det så var ramma helt klar for utskiftning.
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Ottolørdag 08 jul 2017 @ 21:01:44
Jeg la en planke på tvers under jekkfestene og jekket opp og da ség motoren ned på bakken. Rattstamma sto i senter og jeg så ikke særlig med rust på ramma som var dekket av tectyl, men jekkfestene på kanalene tålte trolig ikke å bli brukt.
NB! Denne bilen hadde trolig kjørt på saltet vei (hadde piggdekk) og var mye rustet i bakseteboksen og under pedalene, men hadde kjørt inn på låven.
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Goblinglørdag 08 jul 2017 @ 21:29:43
okey. Det er viktig å presissere at jeg ikke har forsøkt å jekke opp bilen noen steder, ennå. Jeg har gått over fremramma med sveisehammer og skrujern, men den virker solid. Men utfra det jeg har fått vite, så ruster de innefra, ergo det er vanskelig å vite. Bilen hadde skilt på seg sist i 2003 før de sendte inn skilt. Eu kontrollen fra 2002 ( som jeg vet ikke er en fullgod sjekk) markerte at det ikke var noen mangler med ramma i det hele tatt.  Det er ikke rust i kanaler. Noe overflaterust i karosseri, men ikke gjennomrustet. Bilen har visstnok gått i narvik hele livet sitt, så det er ikke saltet i den perioden bilen hadde skilt på. Alt arbeid er visstnok utført av en som jobber på Citroen verksted, hva nå det måtte bety.
Men om man skal dra det mest drastiske utfallet ut av dette da, så dersom ramma knekker, pleier dere å gjøre jobben selv med å flytte over, eller får dere noen å gjøre det for dere? Er det vansekelig og tidkrevende å gjøre det selv? klarer man det på en vinter om man står litt på?

Jeg skal holde dere oppdatert på utfallet av "ramme problematikken min". Takk for gode svar her. Mye god kompetanse her
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Ottosøndag 09 jul 2017 @ 21:55:58
Ramma på bilen kan være helt i orden. Jeg forteller bare om rust på min 2CV. Det så ikke så galt ut og jeg trodde jeg kunne bruke bilen uten å bytte ramme. Men opdaget etterhvert at det måtte til rammeskift.
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Olavmandag 10 jul 2017 @ 11:00:00
En fin metode å inspisere rammen fra innsiden er å bruke et inspeksjonskamera med innebygd lys fra hullene inne på toppplaten av ramma inne i bilen. Fra dette hullet kan du føre dette kamera ned mot festene til traversen og se hvor rustent det er der. Mye rust der er dårlige nyheter for rammens tilstand, men er det ikke mye rust der, er det bare å pumpe inn Owatrol, linolje eller lignende for å stoppe videre utvikling av rust.

Jeg har brukt dette kameraet fra Biltema koblet til en PC til formålet tidligere:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Inspeksjonskamera-USB-2000034725/

Hos meg var det såpass rusten at det ble rammebytte.

Å bytte ramme er egentlig ikke så voldsomt komplisert, men det blir mye skruing hvorav det vanskeligste kan være å få av fjærboksene. Det er også vanlig at det dukker opp en del lik i skapet når man tar ting fra hverandre, så det gjelder å sette av litt tid og gjøre ting skikkelig.
Selv brukte jeg to uker på rammeskiftet, men jeg gjorde en masse annet samtidig når jeg først hadde ting fra hver andre, som å rense, pusse og male alle deler med owatrol og bengalakk blanding.

Det finnes forøvrig rammeskiftesett med alle skruer skiver og muttere, pakning til "huset" og nye bremserør i rustfritt stål. Der er relativt spennende oppgave å bytte bremserør bak på en 2CV, da de ligger inne i traversen bak. Dette er en oppgave som forenkles betydelig når ting er fra hverandre.
Gjør man et rammeskift skikkelig, er man også trygg på at man har en god bil i mange år.

Men sjekk rammen innvendig med kamera først og se om det er mye rust nede ved traversen foran, så får du i alle fall en status du kan forholde deg til.
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Goblingmandag 10 jul 2017 @ 11:52:53
Kjempegod ide! Det skal jeg gjøre da jeg faktisk har et inspesjonskamera liggende😀 Jeg tenker jo ved et evt rammebytte, så ønsker jeg å gjøre det skikkelig, slik at man kan sove godt om natta. Hvor får du kjøpt de rammesettene ifra? Hva betaler dere for ramme og det hele?
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Olavmandag 10 jul 2017 @ 13:03:21
Ramme reiste jeg ned til Torben å hentet, da den er stor, tung og dyr å sende :-) Jeg vet ikke hva Torben tar for rammene sine nå, men i følge nettsiden hans (som kanskje ikke er oppdatert), koster en galvanisert ramme 4800 DKK pluss moms. Det forøvrig samme pris som jeg betalte i 2009.

Det andre kjøpte jeg hos Franzose, men jeg ser at prisen på dette har eksplodert siden jeg handlet det samme settet til 93 euro i 2009.

https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Chassis/ANR15052/

Alle disse greiene får du helt sikkert hos Torben også, så hvis du likevel reiser dit for å hente ramme, er det nok lurt å kjøpe det du trenger der og slippe ekstra fraktkostnader.

Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: EirikJmandag 10 jul 2017 @ 14:17:15
Men ta nå ikke bekymringene på forhånd. I en eller annen sammenheng kommer de før eller siden.  ;)
Ta full service, altså olje og filter motor, olje girkasse(viktig), bremsevæske, luftfilter, tennplugger, stifter/tenning, sjekk dynamoreim, sjekk bremseklosser foran, smøre drivaksler, smøre kingbolter, evnt.litt vegetabilsk olje eller LHM i fjærpotter, kontroller drivstoffslanger(viktig) og ledningsnett i motor-rom(viktig).
Og dra på et treff! Førstkommende er i Portugal, blir kanskje litt tøft å ta på sparket med ny-ervervet bil i ukjent tilstand.
Er vel noen lokale treff i høst å dra på. Så får du den gratis inspisert av mange med mer eller mindre erfaring, og du får ett innblikk i et flott klubb-miljø!


Mvh.Eirik
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Goblingtirsdag 11 jul 2017 @ 06:51:13
Viktig med service, har bestilt en pakke med alt av servicedeler med😀 Venter fortsatt på manualene jeg har bestilt, men kan noen fortelle meg hvilken motorolje som skal på samt gearolje? Bensinslanger vurderer jeg å kjøpe på bilekstra, er det innafor? Er det andre ting jeg bør være forsiktig med når jeg kjøper"forbruksmateiell" som olje etc?
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Olavtirsdag 11 jul 2017 @ 12:29:02
Ah.. oljer ja - Her finnes det like mange skråsikre oppfatninger som veteranbiler ;D

Jeg bruker mineral motorolje fra Total Quartz 5000 20W50 og  80w90 GL4 girolje. Av disse er det viktigst at giroljen har rett viskositet og API GL verdi.
Motoren går stort sett greit på det den får, men jeg foretrekker litt høyere viskositet og mineralolje da jeg mener det fører til god smøring, kjøling og minst oljesvette fra motoren.

Men som sagt, her er mange meninger :-)
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: EirikJtirsdag 11 jul 2017 @ 13:26:51
Jeg kjører Mobil Super 2000 10w-40. God olje med bra innhold av ZDDP(etter hva jeg fant ut for noen år siden,men kan ha endret seg nå), lett tilgjengelig og til billig penge hos Jula og Europris. Bruker denne på 2CV'ene mine, DS'en og vinterbilen  XM'en. Kjøpte en svær haug med 4L kanner på salg hos Europris for et par år siden. Har til enda et par år  ;)
Har kjørt 20w-50 for mange år siden, men det er ikke ideelt i nord da den er for tykk ved kaldstart.
Girolje bruker jeg Comma GL-4 80w-90. Koster litt over 100-lappen pr.liter. Men alle GL-4 oljer et sted mellom 75 og 90 kan brukes.

Har lest på nett at folk plages med dårlig kvalitet på bensinslanger. IKKE kjøp bensinslange fra f.eks. Biltema. Morkner etter få år. Selv har jeg brukt slange fra Würth. Har holdt i mange mange år nå, og ser like fine ut. Slangen har diameter på 5,6 mm, som er perfekt, da trenger man ikke slangeklemmer. Stikker du innom et bilverksted, har de trolig slange på rull fra Würth som du kan få kjøpe noen meter av. Men selvsagt er andre fabrikat sikkert også bra.

Sjekk ledningsnettet ditt nøye, særlig ved metallklipset som holder ledningsbunten fast under luftfilteret, og der ledningene går inn i lyktestativet ved coilen.

Og sikre papprørene til varmeapparatet. Se annen tråd i forumet  ;)
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Goblingtirsdag 11 jul 2017 @ 19:56:58
Bensinslanger skal jeg passe på ja! Og takk for råd på olje.  Et siste spm, når merker man at demperne er for dårlig, siden den er ganske bløt i utgangspunktet? Grunnen til at jwg spør er fordi de er anmerket i eu kontrollen fra 2002, men de kan jo være byttet siden bilen er avskiltet i 2003:)
Tittel: Sv: Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til
Skrevet av: Mortenonsdag 12 jul 2017 @ 08:58:40
Velkommen på forumet :)
Tilstanden på støtdemperne kan du kontrollere ved å gynge på bilen. Hvis den blir stående og duve opp og ned etter at den har fjæret én gang er de sannsynligvis ganske dårlige. Hvis de i tillegg har oljelekkasje er de helt utslitt.
Gode støtdempere har mye å si for kjøreegenskapene. Med dårlige dempere "spretter" bilen og man må jobbe mye for å holde den på rett spor på litt ujevn og svingete vei.
Hvis du skal bytte støtdempere er det viktig at de monteres riktig vei. Ettersom bilen har liggende og ikke stående dempere er de gjerne merket med hvilken side som skal være opp.