Mer Kingbolt problematikk

Startet av Arnfinn, søndag 31 mai 2015 @ 21:01:19

« forrige - neste »

Arnfinn

Hei Forum

Hadde bilen på rutinemessig EU kontroll og fikk anmerking på kingbolt. Sist jeg hadde eu-kontroll fikk jeg anmerking på venstre side men nå var det høyre side sin tur.

Monterte av bærearm, høytrykk vasket og banket bolten ut. Lett som en plett, men når så skulle montere herligheten sammen ble jeg plutselig i tvil hvordvidt skivene skulle sitte øverst eller nederst på bærearmen. Jeg sjekket på nett og jepp , den skulle stå nederst. Forsatt alt veldig bra. Forresten hvordan så det ut på venstre side, lå skivene øverst eller nederst ? En rask kikk, obs der var de montert øverst !

Skal ikke påstå at jeg aldri gjør feil, men jeg tror vel fort jeg har kopiert høyre siden når jeg byttet for 2 årsiden.
Spørsmålet mitt blir da, hva er riktig ? Kan det hende at disse har blitt montert øverst av Citroen i 1987 (bilen har lav km)

Kjør debatt !

Arnfinn

Arnfinn

Har diskutert raskt med andre (ikke her på forum) og kommet fra til at skivene skal stå nederst. Hvordan og hvorfor de har havnet feil , er det nok bare jeg som må ta ansvar for. Så da må jeg banke ut bolten, flytte og bytte skivene.

Arnfinn

getor

Gjennoppliving av...

Bare for å fortelle min opplevelse i tråden; hadden EU-kotroll og fikk anmerkning på kingbolt, begge sider. Skiftet alt for 5 år siden så det godtok jeg ganske enkelt ikke. Dro innom Autobjørn som bemerket litt tørt der så godt press av fett. Og - ingen slark over hodet, på begge sider! Alt på stell. EU krysset av som OK.

Moralen er, for oss litt mindre teknisk bevandrede, ikke ta for god fisk hva som serveres sånn umiddelbart av sk. sakkyndige. Husk vi sammenlignes med moderne biler. Og det blir feil.

Hadde problem med lys også når kontrollen ble tatt. Ikke balansert innenfor normalen som var satt opp, nær og fjærn. Og fyren på NAF hadde absolutt NULL peiling! (klarte endog å knekke rettningsviserhendelen i all hulumhei!). Heldigvis var det en litt mer tilårskommen der som gjorde det eneste riktige; ett soild napp i det ene lyset og vi var 'innafor'.

Okkesom, det strammer seg til å ikke ha moderne bil....
Nåvel  ::)