Blinklysene tok kvelden

Startet av Nanners, lørdag 05 mai 2018 @ 11:10:30

« forrige - neste »

Nanners

Var ute i går kveld å koste meg med gulle mitt da blinklysene plutselig sluttet og virke, begge retningene og nødblink. Tenker det mest sansynelig er blinklys releet men har litt problemer med og finne det. Da jeg kjøpte den opplyste selger at det var dårlig kontakt i et av blinklysene så jeg fikk med et ekstra kan dette være grunnen?
Er en 1974 2cv6
Han heter Donald

Holder til på stjørdal om noen med litt mer kunnskap er i nærheten :)

eilert

Hei!

Ville nok prøvd å byttet blinklys releet ja, det skal originalt sitte ved rattstammen rett bak tenningslåsen, se bilde.

Men det er klart det kan selvsagt være en overledning eller sikring el.l. som forårsaker det hele. På min opplevde jeg på vei til verdenstreff i 2015 at nødblinken ikke virket selv om retningsviseren virket, prøvde å bytte nødblink bryter med nykjøpt på treffet - men viste seg at jeg hadde heller ikke bremselys og en sikring var årsaken til begge deler, så ikke vet jeg hvordan dette er koblet...

Hils Donald, husk han har sjel, så feilsøk med tålmodighet, det har vist seg å være nyttig. Spesielt på noe som i utgangspunktet skal, skal ikke, skal, skal ikke fungere  ;D
Og kanskje er det noen i nærheten som gir seg til kjenne også!

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

citro1cx

Sitat fra: Nanners på lørdag 05 mai 2018 @ 11:10:30
Var ute i går kveld å koste meg med gulle mitt da blinklysene plutselig sluttet og virke, begge retningene og nødblink. Tenker det mest sansynelig er blinklys releet men har litt problemer med og finne det. Da jeg kjøpte den opplyste selger at det var dårlig kontakt i et av blinklysene så jeg fikk med et ekstra kan dette være grunnen?
Er en 1974 2cv6
Han heter Donald

Holder til på stjørdal om noen med litt mer kunnskap er i nærheten :)

Det kan være flere ting som er problemet her. Blinklysreleet er forresten det eneste releet som som finnes orginalt på 2cv. Det er vanligvis lokalisert lett tilgjengelig bak instrumentpanelet. Andre mulige årsaker kan være sikringsboks eller brudd i ledning. Bryter kan også være dårlig, men på din bil er det neppe det, ettersom nødblink heller ikke virker. Bor på Heimdal.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Nanners

Takker for svar, jeg fant ikke releet under dashbordet men i motorrommet, vet ikke om dette er pga annen årgang eller om det bare er flytte. Prøvde og bytte men ingenting virket. Har sjekket sikkringene å alle er hele så da skal jeg prøve å bytte ene blinklyset forran da selger sa det var litt ødelagt

jonaf

#4
Dårlig kontakt på sikring? Er det spenning fram til releet?

Nanners

Sitat fra: jonaf på lørdag 05 mai 2018 @ 20:53:06
Dårlig kontakt på sikring? Er det spenning fram til releet?
Ja det er spenning til releet mener jeg, prøvde og bytte men ingenting, er i ferd med og gi opp skjønner ikke noe

citro1cx

Sitat fra: Nanners på søndag 06 mai 2018 @ 00:25:50
Sitat fra: jonaf på lørdag 05 mai 2018 @ 20:53:06
Dårlig kontakt på sikring? Er det spenning fram til releet?
Ja det er spenning til releet mener jeg, prøvde og bytte men ingenting, er i ferd med og gi opp skjønner ikke noe

Når jeg leser innlegget litt mer nøye ser jeg at du har 1974 modell, og da stemmer det nok at releet befinner seg på torpedveggen i motorrommet. Jeg tror dette problemet kan løses, men stikk gjerne innom så ser vi på det sammen.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Nanners

har også oppdaget en tikkelyd bak instrumentpanelet, regner med dette er speedowiren som er moden for og byttes, høres best mellom 30 og 50 km/h noe du har kunnskap om?

citro1cx

Sitat fra: Nanners på søndag 06 mai 2018 @ 13:55:06
har også oppdaget en tikkelyd bak instrumentpanelet, regner med dette er speedowiren som er moden for og byttes, høres best mellom 30 og 50 km/h noe du har kunnskap om?
Ved sliten speedmeterkabel har nåla en lei tendens til å svinge fram og tilbake. Klikkelyd kan vel også syldes at drevene i mekanismen er slitt eller burde vært smurt opp.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Nanners

Hei du har ilke noe anbefalling til et verksted i nærheten som er kjent med 2cv? Den skulle vell hatt en service og sett på noe småting så han blir klar til 17mai

citro1cx

Må dessverre si at det er langt mellom alle verksteder som har erfaring med 2CV i Trondheim. Vet at noen har brukt "Din bil" og vært fornøyd med det, men de har lagt ned, og "Prøven Bil" har tatt over. "Prøven bil" kan jeg ikke si så mye om, annet enn at de har lang erfaring med franske biler. Men når det er sagt, er jo service på 2cv ganske likt andre biler i samme årsklasse. Mye kan man jo gjøre selv også, som f.eks å smøre opp styring og drivknuter, skifte vindusviskere, sjekke og etterfylle bremseveske, skifte lyspærer osv. Mye av sjarmen med disse bilene er den enkle måten de er bygd på, og som gjør dem enkel å vedlikeholde på egen hånd. De fleste som har 2cv mekker selv, men de færreste av dem bilmekanikere.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Nanners

Har da valgt å prøve prøven bil på stjørdal da jeg har brukt de i flere år nå å er fornøyd med de. hadde litt vansker med og legge inn Donald i systemet men tok bare med vognkorte så ble det bra.
Han skal inn den 29 mai så kan oppdatere og fortelle hva jeg synes etter at han har vært der

citro1cx

Bra  :) håper du blir å se på på veien i Trøndelag. I fjor så jeg knapt nok en 2cv, og så vidt jeg vet skal det være noen registerte i Trøndelag.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Nanners

hei da har Donald vert på verksted og blitt frisk igjen, de var litt skeptisk til og ta inn en så gammel bil de ikke hadde jobbet på før men tok jobben allikevel. og kan si at jeg er meget fornøyd med både service og utførelse, de fant ut at det var ledningsbrudd og at releet var så og si dødt. de klarte også å blåse ren og smøre opp speedometerwiren min så nå virker alt som det skal.
ble faktisk overasket over prisen også den var inne på verkstedet fra klokken 8 til 3 (jeg jobber rett over gaten så har fulgt med som en hauk) sluttsummen med alt av deler og verkstedstimer ble bare 2000Kr noe jeg mener er ganske rimelig.
kommer til og bruke de igjen om noe skulle oppstå