Ny tenning (elektronisk), og bilen napper

Startet av Jan Ove Rønning, mandag 01 jul 2013 @ 09:54:16

« forrige - neste »

Belgau

Sitat fra: Olav på søndag 14 jun 2020 @ 13:07:38
Jeg har god erfaring med Valeo coil som jeg satt inn i Tutten i 2009

Takk for raske og gode svar. Så Valeo, ja... Alle mine fire er Ducellier. Bevæpnet med 500V megger og Fluke kartla jeg de fire coilene i heimen. Den Gode Coilen hadde 3.5ohm 9.5kohm på respektive vikling og 50Gohm mellom HV og LV (isolasjon). De andre tre hadde alle 4.1ohm /11kohm viklingsmotstand. Coilen som var ubrukt og dårlig hadde isolasjonsmotstand 12Mohm kald ca. 20C og 2Mohm  etter å ha stekt i solskinnet.  Britts gamle hadde 70Mohm isilasjonsmotstand kald. Fannys (gode) gamle hadde 100Mohm kald. Chareston hadde >100mohm kald. Dynacoil  lv 5ohm har 13kohm Hv og uendelig isolasjonsmotstand.ducellier er oljefylt, tipper oljen trekker vann over tid og dermed blir isolasjonsmotstanden dårlig. Reiser på Valeo jakt tenker jeg.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

#16
Den jeg bruker nå og som fungerer både kald og varm, starter på første med varm motor, kjøpte jeg fra Classicparts. Ducellier!
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

plastboks

Har kjørt med 123 Ignition i mange år uten problemer men byttet da til den gule "harley" coilen med nye kabler som var anbefalt på den tiden for elektronisk tenning. Den gir ekstra gnist og virker også fint enda etter 10 år uten et feilslag. Ser at Burton har en ny "super" coil som har erstattet "harley" coil som ser ut som den originale coilen, selges på ECAS.
1975 Mehari

Belgau

Oppdatering.

Fanny arvet jo sjølsagt varmstartproblemene med Britts  (vår hvite hovedstadsbeboers) coil. Bestilte tørrisolert coil  art. 1540030 fra Mehari Cassis, denne har form som original oljefylt coil.  Ankom etter 10uker i disse coronatider. Målte isolasjonsmotstand uendelig, det borget godt! Motstand lavspenning  3.2 ohm, høyspenning 12.4 kohm mellom de to pluggledningspolene. Installerte i Fanny i dag,  varmstartproblem borte som dugg for solen. Synes egentlig Fanny går bedre med bedre trekk på lavt turtall også men det er trolig innbilling.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive