Hovedmeny

AK2 Motor

Startet av André, søndag 24 apr 2016 @ 19:50:28

« forrige - neste »

André

Vi har en 2CV motor med Motor kode AK2

Denne motoren ble levert i 2CV fra Februar 1970 til September 78, men i September 75 ble effekten redusert fra 29hk v/6750 rpm til 26hk v/5500 rpm.

Hvordan finne ut hvilken motor vi har....aner selvfølgelig ingenting om hvor gammel den er :)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

eilert


Dette tema rundt AK2 motoren har jeg også lurt litt på. I min Charleston sitter en AK2 motor (som jeg alltid har synes går meget sprekt, riktig nok før jeg fikk elektronisk tenning.) I tillegg har jeg 2 stk AK2 motorer stående fra et "delelager" innkjøp for mange år siden. Jeg har tolker det slik at AK2 motorer  kom i de første 2CV6 og var vanligste frem til 1978. På ett eller annet tidspunkt fikk de dobbel forgasser.

For jeg har tolket det slik at forskjellen er enkel eller dobbel forgasser... Men hvorfor ble effekten redusert med dobbel forgasser??
Andre, hvor har du det fra at det var i sept 75 de ble redusert effekt?

Dette sto det på Cats om AK2:












EngineCc:Type:Car:Date:Comp: Power: Torque: Comment:
plate:SAEDINrpmNmrpm
AK2602M28/1 2cv62/70-9/788.5:13328,56750 393500Single choke carb
Dyane6 10/68-??? 
Mehari  10/68-??? 
AK/AKS  5/68-??? 
Acadiane  2/78-??? 
AK2602M28/1 2cv6 ??-9/788.5:1   31265500 393500Double choke carb
Mehari  ??-7/78 
AK/AKS  ??-2/78 





-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Olav

Dette skulle vel forklare det hele:

1976
2CV Special is the new cheaper version of the 2CV and there is a special edition called Spot as well. The supremacy of the 2CV over the Dyane becomes clear: 4 models of the 2CV and 1 Dyane. Because of the oil crisis, the 2CVs and Dyanes are very popular. The hp figure is reduced from 28.5 DIN hp to 26 DIN hp. To celebrate the 5 millionth 2CV, a special limited edition model the Spot is introduced.

1979
The 2CV6 gets square headlights. The 2CV4 is discontinued and the 2CV Special gets the third side screen and keeps the round headlights. The 2CV6 gets increased power through a double choke carburettor to 29 hp.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

André

#3
AK2 motoren ble erstattet av A06/635 i Sept 78, kom ikke toportsforgasseren da? (innbiller meg at toportsforgasseren kom med A06/635

Legger ved bilde fra Reynolds bibel  :)
Der står det helt klart at effekten ble redusert i 75, men max effekt ble også tatt ut ved lavere turtall...hørte med Bjørn M nå ; forskjellen er manifoil, forgasser og kamaksel.

Edit : Dette stemmer bra overens med det du skriver Olav, men er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilken motor jeg har?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Otto

Er det ikke et serienummer på motoren?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

André

Joda...men vet ikke hvordan jeg kan lese produksjons-dato ut av dette...
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Otto

#6
Kan ikke Citroen hjelpe?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: Otto på tirsdag 26 apr 2016 @ 21:51:00
Kan ikke Citroen hjelpe?

Neppe, men de eneste jeg kan tenke meg som kan ha oversikt på serienummer er gjengen på Conservatoire, de tar noen euro for å finne frem info.

Jfr de gamle cats-sidene så kom det en endring på eksosanlegg i 75 som gjorde det mer stillegående. Kan effekten også ha endret seg der? Cats-sidene er ikke lengre tilgjengelig ser jeg, men det er mulig å finne de på archive.org.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Olav

Det er heldigvis noen som tar ansvar og er i gang med å videreføre cats-sidene:

http://dyane435.wix.com/cats-citroen
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Var det Citroen som produserte motorene selv eller var det underleverandør(er) (kanskje ikke så vanlig?) Hvordan er mulighetene for å finne gamle dokumenter?
Kanskje veien er å sjekke andre biler med originale motorer og sammenligne. Kanskje litt vanskelig.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

André

Citroen produserte motorene selv, mulig eksos ble endret sammen med kam-aksling, forgasser og manifoil.
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Belgau

Fra Auto Motor und Sport nr 25 1976 - ". . strengere werden Abgasvorschriften . . . Neue Solex vergaser.



Nesten 50% lengre tid for å akselerer fra 0 til 100 i forhold til 2CV 6 levert året før ser jo "syykt kleint" ut på papiret og den godeste Klaus Westrup slår fast at de som kjøper en 2CV uansett ikke sammenligner bilen med konkurrentene. Så for disse kjøperne "aber eben nur für sie" spiller ikke 3hk ytelsesreduksjon noen rolle. . .

Om forgasseren det referes til i AMS strengt tatt var en "ny forgasser" er jeg ikke sikker på.

Cats - nedarvede side har såvidt jeg kan se ingen god oversikt over AK2 motorene. Men her:

http://citroen2cv.fr/2cv_citroen/mecanique.html

står å lese (på Fransk - -  da er tilliten til sannhetsgehalt stor) som sammen med artikkelen i Auto Motor und Sport nr 25 1976 og

http://www.classic-citroen-tech.co.uk/models/model-content/2CV/816-1.pdf

mer enn antyder at ytelsesreduksjonen i 1976 var med samme Solex 34 forgasser som fra 1970 men med andre dyser. Dobbeltforgasser erstattet miljø - Solex 34 PICS-10 i 1978. Og de tre hestekreftene kom tilbake med renter!

Ettersom dere er veldig nysjerrige på hvorfor AMS opererer i artikkelen med et så skrullete slagvolum som 597ccm for AK2 motoren med det velkjente 602ccm slagvolumet så er det en egenhet med at tyske Strassenverkehr myndigheter rundet av pi/4 til 0.78 som er 6.9 promille for lite. Så mye for den tyske presisjonen.

Motornummeret på AK2 motoren som satt i Fanny  - 1971 AK400  - , singel Solex var 0508063666, reservemotoren (som selvsagt kan ha sittet i bilen, hvem vet) var AK2 0501041768. AK400 slapp ikke unna ytelsesreduksjonen i 1976 selv den er varebil.

Hvis du har forgasseren på AK2 motoren kan du finne typenummerer på forgasseren og dermed kryssjekke mot  . . 861-1.pdf siden over. Og dermed se hvilken bilmodell/modeller den har sittet i.

For øvrig lot jeg jo AK2 motoren få en velfortjent hvil og satte inn en A06/635 reservemotoren fra garasjen, flyttet bare over manifold og forgasser fra AK2 motoren. Det er ukomplisert. 
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive