Norsk 2CV-forum

2CV => 2CV-prat => Emne startet av: Atle Odd Hovden på onsdag 12 feb 2020 @ 09:31:38

Tittel: Girkasse til GS motor i 2cv
Skrevet av: Atle Odd Hovdenonsdag 12 feb 2020 @ 09:31:38
Takket være tips fra forumet ser ut til at jeg har fått en GS motor til å sette i 2cv  Barboten jeg skal bygge fra en dedikert frankofil Bergenser.  Jeg mangler imidlertid girkasse. Dersom det er noen som kjenner til en Ami Super girkasse, så passer jo den perfekt; Ami Super hadde jo GS motor.

Men; hvilke andre girkasser går sammen med GS motoren? Går vanlige 2cv girkasser? GS girkasser eller hva.

Det er utrolig hva jeg har fått hjelp til her på forumet. Kan noen hjelpe nå også.

Håpefull hilsen Atle
Tittel: Sv: Girkasse til GS motor i 2cv
Skrevet av: EirikJonsdag 12 feb 2020 @ 16:12:16
Du kan jo se litt på denne siden. Generelt frarådes det å bygge om til GSA motor. Motoren er stor og tung, det gir dårligere kjøreegenskaper, og det kreves MYE ombygging. Et sterkere chassis er også nødvendig. Det kan man forstå når et 2CV chassis er bygget av 0,8mm stål, mens et AMI Super chassis er bygget av 1,2mm, OG forsterket konstruksjonsmessig.

Men klart, nå skal jo du bygge MYE om, så..... ;)

https://www.cats-citroen.com/citroen_atypes/tuning_4cyl.html#gs
Tittel: Sv: Girkasse til GS motor i 2cv
Skrevet av: Atle Odd Hovdenonsdag 12 feb 2020 @ 17:48:32
Takk for linken, du snakker om utfyllende opplysninger. Den ga meg dessuten absolutt noe å tenke på. GS motoren hadde jeg planlagt å sette i Barboten, og i utgangspunktet er jeg ikke sikker på at dette er umulig uten å gå for en Ami Super ramme selv om tvilen er til stede.

Hva angår behovet for forsterket ramme med GS motoren, tenker jeg imidlertid følgende; Tørrvekt på AMI Super er 805 kg.
En standard 2cv veier 560 kg, mens jeg har regnet med at Barboten vil veie maks 460 kg med 2cv motor, altså ca 340 kg mindre en Amien. Hvor mye vekt man må legge på for GS motoren vet jeg ikke, men det kan umulig være mer enn 30kg ekstra. Flytter man batteriet bak  bakre travers og stripper bilen for alt "unødvendig" stål, kanskje også bytter ut stål med aluminium der dette lar seg gjøre, vil jeg tro at man kan holde totalvekta med GS motor nede i 460 kg. Klarer man det, har man neppe behov for den sterkere fjæringen på Ami Super, og jeg tviler vel også på at man trenger den sterkere ramma ( bygget i 1,2 mm stål) Utfordringen vil naturligvis være å få flyttet motoren så langt bakover som mulig, samt å flytte så mye vekt bakover som mulig for ikke å få en håpløst framtung bil. Jeg tror imidlertid ikke bilen vil trenge en sterkere ramme på grunn av økt motostyrke; den minste GS motoren er ikke akkurat noe råskinn. Jeg tror Amiens ståltykkelse skyldes bilens økte vekt, og det gjelder ikke Barboten som med GS motor vil veie 100 kg mindre enn AMI super.

Dette må jeg tenke grundigere over.
Tittel: Sv: Girkasse til GS motor i 2cv
Skrevet av: EirikJonsdag 12 feb 2020 @ 18:11:09
Med 2CV motor blir det mindre jobb på ramme(Ikke noe kanskje), mye lettere motor, mye mindre motor og lettere deletilgang. Dessuten er det jo gøy med 2CV  ;)
Grunnen til kraftigere ramme er vel ikke bare pga noen hester mer, men en kombinasjon av det og økt vekt.

Det nevnes i linken at noen av de som bygger rammer også kan bygge rammer etter ønske. Så muligheten er kanskje der til å få bygget en ramme basert på 2CV men tilpasset en GSA motor. SLC i England ville i såfall jeg benyttet. Så en AMI Super-ramme trenger du nok ikke, om du velger å gå for GS motor.

Du nevner flere måter å få ned vekten på hvis du bruker en GS motor, slik at bilen totalt veier det samme som en Barbot. Men jeg følger ikke helt den tankegangen. For gjør du de samme tiltakene med en bil med 2CV motor, vil jo den bilen fortsatt veie mindre enn den med GS motor  ;)
Tittel: Sv: Girkasse til GS motor i 2cv
Skrevet av: Atle Odd Hovdenonsdag 12 feb 2020 @ 18:32:56
Ad vekta; jo jeg ser det. Men bygger jeg med 2cv motor, ser jeg ingen særskilt grunn til å redusere vekta maksimalt. Hensikten med dette er i så fall å kompensere for vekta av GS motorens ekstra vekt om jeg går for denne, særlig vekta foran fremre aksling.  En annen sak er at denne bilen neppe vil bli særlig mye brukt, så kanskje jeg går for 2cv  girkasse og GS motor. Så får det ikke hjelpe om girkassa slites fort. Jeg antar at cv kassa er lettere enn GS kassa

Det er forresten klart at det er tøft med en 2cv motor til en slik bil. Men jeg kan ikke la være å tenke at en GS motor hadde vært enda tøffere;  tenk deg en sportsbil med 54 hk!
Tittel: Sv: Girkasse til GS motor i 2cv
Skrevet av: EirikJonsdag 12 feb 2020 @ 18:54:31
Hahaha ja jeg ser poenget ditt. Men jeg føler det ikke på samme måten. Bilen vil uansett ikke bli en rask bil etter moderne standard. Da bør du heller bygge en Lotus 7 eller noe slikt. Jeg føler det hele handler mer om teknikk, historie og det rent visuelle. En sportsbil med en "latterlig" liten motor etter dagens standard er kulere i min bok, enn en sportsbil med en ikke-så-liten-men-heller-ikke imponerende motor. Men det er bare min personlige mening. Når man kjører bilen vil det kanskje være kulere med en GS motor. Ikke vet jeg. Men som du selv sier, mye brukt blir den nok ikke. Jeg snudde rundt på det argumentet ;)

Og vil du ha fart, så går du for en BMW motorsykkelmotor. Ikke en GS motor. Racingmiljøet har for lengst sluttet å bruke GS motorer, det er kun BMW-motor som gjelder. Den yter mer enn GS motoren, men er mindre og lettere.

Men uansett hva du gjør, så blir det voldsomt kult!!
Tittel: Sv: Girkasse til GS motor i 2cv
Skrevet av: Atle Odd Hovdenonsdag 12 feb 2020 @ 19:02:52
Smak og behag.
Tittel: Sv: Girkasse til GS motor i 2cv
Skrevet av: Ottoonsdag 12 feb 2020 @ 19:08:33
Det er vel også annet som må forsterkes, som bremser?

Jeg har forresten kjørt bil med den minste GS-motoren, GS Special Break 1975 modell. :)
Tittel: Sv: Girkasse til GS motor i 2cv
Skrevet av: Atle Odd Hovdentorsdag 13 feb 2020 @ 09:19:48
Jeg kan ikke tenke meg at bremsene må forsterkes. Bilen vil bli jo  ca 100 kg lettere enn standard 2cv. Dersom den blir bygget med GS kasse, så får den vel GS bremser, for GS har vel også bremsene inne ved kassa.( Jeg husker ikke helt, det er snart 40 år siden jeg hadde min siste GS; grøss og gru så gammal jeg er blitt).

Jeg antar at jeg kanskje starter med å bygge bilen og får den godkjent med 602 motor, og setter i stand en GS pakke etterpå som jeg kan bruke og teste på bane. Det vil nok under enhver omstendighet gjøre veien lettere i forhold til biltilsynet.

Men jeg prøver hele tiden å være underveis og ikke binde meg opp i løsninger. En del av vitsen med disse prosjektene er å utforske min egen "kreativitet", og  kreativitet utfolder seg best i kommunikasjon med andre som er interessert i samme temaer. Så derfor, takk til alle som kommer med innspill. Superforum!!