Null gnist, ny coil, ny stift/kondensator og nye plugger LØST!

Startet av insanefish, søndag 29 sep 2019 @ 17:29:48

« forrige - neste »

insanefish

Hei igjen folkens.

Nye dag, nye spørsmål.

Fikk i dag byttet til ny coil og satt inn ny stift og kondensator og nye tennplugger i håp om å få startet en 2cv som har stått "en stund"
Desverre endte dagens mekke stund med fravær av gnist fremdeles.

Grunnet manglende tennings nøkkel så tjuvkobler jeg bilen. Ettersom jeg er litt usikker på hva coil + ender opp i bilen, så har tatt coil + rett til batteriet.

Alle svar, tips og kommentarer mottas med største takk!

Otto

Tror jeg ville ordnet med tenningsbryter med nøkkel og alle ledningene riktig først som sist. Da er det kanskje gnist også. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Koble en prøvelampe mellom minuspolen på coilen og jord. Koble plusspolen til batterispenning. Drei motoren rundt, enten med sveiv eller starter. Hvis lampen ikke blinker, er det noe galt i kretsen.
Du har selvfølgelig sjekket stiftegapet?

insanefish

Har sjekket stiftegapet ja. Ordne tenningsbryteren betyr igrunn å kable opp bilen på nytt, er ikke en farge som stemmer og halvparten av kabelene ender litt tilfeldige steder.

Otto

Litt å ta tak i da. Du har f.eks. ledningen fra coil til kondensator?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

insanefish

Coil til kondensator er OK. Den har jeg funnet og sjekket

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

2CV har det enkleste tenningsanlegget som er mulig å lage. Så sant det er primærspenning til coilen og stiftesettet bryter spenningen slik at pulsene transformeres til høyspenning, skal det virke. Et eller annet sted har du enten et brudd i kretsen eller en kortslutning.
En prøvelampe eller et enkelt multimeter er det eneste hjelpemiddelet som trenges.

PerI

Kondensatoren kan være defekt selv om den er kjøpt ny. Det har forvirret folk før. Så ikke nok å sjekke at den er der.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

insanefish

Prøve lampe til coil - ga ikke noe lys. Så tyder jo som du sier på brudd. Hva er det egentlig som gjør at stiften åpner og lukker seg?

jonaf

#10
Det er knastene på kamakselen som åpner stiftene. Stiftegapet skal justeres når den står slik:  http://www.entmontage.de/bilder/montage/2cv_motorrevision_012g.jpg

insanefish

Supert med bilde som forklarte. Så ikke hvordan kamakselen gjorde når jeg satt i de nye stiftene sist. Bør jeg rett og slett begynne med å måle kontakt med multimeter mellom blokka og ved kondensator? Som et sted å begynne?

jonaf

Når stiftene er åpne, skal prøvelampen lyse når den kobles mellom kondensatorens tilkoblingspunkt og jord. Når stiftene lukker skal den slukne.

insanefish

Sjekket opp videre i dag og jeg har tydeligvis rotet det til med den stift avstands målingen. Det var ca null stifte gap overhode. Det jeg lurer på da er hvorfor ikke tennpluggen står og gir knist hele tiden? Burde ikke test lampen på tennpluggen stått alltid på ettersom kretsen er komplett? Eller må det gå pulser på coil minus for at det skal gi gnist?

jonaf

Sitat fra: insanefish på torsdag 03 okt 2019 @ 18:55:19
Sjekket opp videre i dag og jeg har tydeligvis rotet det til med den stift avstands målingen. Det var ca null stifte gap overhode. Det jeg lurer på da er hvorfor ikke tennpluggen står og gir knist hele tiden? Burde ikke test lampen på tennpluggen stått alltid på ettersom kretsen er komplett? Eller må det gå pulser på coil minus for at det skal gi gnist?
Enkelt forklart er coilen er en transformator som transformerer batterispenningen til høyspenning. For at den skal virke, må batteriets likespenning omformes til vekselspenning i form av pulser. Når stiftene åpner, brytes magnetfeltet i coilen og det induseres en høyspenning som er sterk nok til til å sende en strøm gjennom luftgapet mellom elektrodene på tennpluggen. Når stiftene står lukket, går det bare en likestrøm gjennom coilens primærvikling som ikke kan gi induksjon til sekundærviklingen.