Hvor mye slakk i kingbolter?

Startet av bartejoker, lørdag 28 apr 2018 @ 13:39:43

« forrige - neste »

citro1cx

Så var det min tur igjen.. men en feilfri bil hvert andre år må jeg ta den samme diskusjonen med kontrollørene. I fjor skiftet jeg kingbolter på begge sider, uten at det betydde noe. De fant slakke likevel. For min del er det viktig å få være tilstede under kontrollen, nettopp på grunn av den manglende kunnskapen om tolleransen, ikke bare om kingbolter, men også andre ting som f.eks jekkpunkter, håndbrekk osv. Vi blir som regel enig, og argumentasjonen fra min side er at dette er en meget spesiell bil som jeg kjenner hver en skrue på, og at jeg alltid passer på å holde den i bra stand, men at slakke kingbolter er umulig å få like tight som på en moderne bil. Om to år er jeg der igjen..  :)
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

André

Neste Mandag er det min tur, har ingen slakk kl 1230, men når jeg tar tak 2115 så er det litt slakk på begge hjul. Merker ingenting under kjøring.
Ifølge BjørnM her i Bergen så er det "innafor"

Spent allikevel....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Kan tyde på slitte styrekuler/armer. (endeledd) Har du skiftet de noen gang?
Citroënnlig hilsen Eirik

André

Ja..skiftet de i 2012, så det er 6 år og 70000km siden.
Er det ok at de er slitt etter 70000? Mener å huske det var kuler fra FranzÅse.

Får skifte senere i år..til høsten er en bra plan...trenger ikke skifte nå for bilen ble godkjent  ;D
Men det var såvidt...styrekulene var ett tema :)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Belgau

Britt (vår hvite 2CV) har 185 000 km under beltet og 90 000 av disse i vår eie. Hun har nokså sikkert samme kingbolter som den ble levert med ut fra Levallois-Perret i 1984. Slitasjesituasjonen har resultert i litt surmuling fra EU kontrolløren alle de 17 årene (det blir vel 8 EU kontroller det) vi har hatt hatt den. Det sier vel alt om den saken, hyppig smøring holder slitasjen på nesten null.

Èn gang ble hun brakt til en Opel mekaniker ved en mental kortslutning (GUD FORBY) og vi fikk påpaknings 2'er på kingbolter. Tilstedeværelse under EU kontroll med en solid porsjon selvsikker kingboltekspertise kan ikke undervurderes.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

citro1cx

Velg kontrollører med omhu. F.eks de som kan veteraner som f.eks eldre vw, eldre lastebiler. Boblefolk er kjent med «problemet» og kan sikkert tipse om lokale eu kontrolører.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6