2CV > Mekkekroken AKUTT!!

Montering av nytt speedometer

(1/3) > >>

Otto:
Jeg har kjøpt nytt speedometer for å få tankmåleren til å virke. Men det virker ikke. Jeg får utslag på motstand både ved koblingen ved bakskjermen og på ledningen som går inn på instrumentet. På ledningen som skal gi strøm (+) får jeg ikke utslag på målingen. På diagrammet er det samme kabel som gir strøm til varsellampene på intrumentbrettet. Og alt virker.

Noen som har forslag?

Olav:
Hmm... Det er vel minus/jord som går gjennom måleren i tanken og det er motstanden på denne som endres og som gir utslag på måleren på speedometeret, så pluss til speedometeret kan du vel hente fra hvor som helst egentlig.

Otto:
Oppdatering:

Konf. med Thomas: Ledningen til + er fra tanken, den andre er strøm 12V. Det er 11V i ledningen i bilen, mulig det blir mer når bilen går?

Uansett: Ekstra ledning direkte fra batteriet 12,2V. Måler varierende motstand der ledningen fra tanken går inn på instrumentet ettersom jeg fyller på bensin.

Da burde alt fungere, med det gjør det ikke??

eilert:

11V er ikke unaturlig når motoren ikke går ja, men det kan vel neppe være for lav spenning til å få utslag?? Uansett tenningen skal jo egentlig være på siden den originalt skal den få strøm fra samme ledning som går til bremselysvarsleren og voltmeteret, merket lilla. Men med direkte kobling til batteri er jo ikke det nødvendig.
Ledningen som kommer fra tanken har ikke +, den har minus med mostand. Og derfor må måleren også ha en egen kobling til jord.

Så sjekk at tankmåleren får minus/har god kobling til jord.
Og at det ikke er dårlig kontakt på den gule ledningen som kommer bakfra og er skjøtet over batteriet eller deromkring.

Otto:
Var obs på at tankmåleren måtte være  godt jordet før jeg monterte huset. Kommer ikke lett til der nå. Tror det er OK. Koblingen ved baskjermen er OK, men jeg skal bytte kontakter der. Når 11V er godt nok på avslått motor så er strømmen til speedometeret OK. Speedometeret har egen jordledning. Sjekker også den.

Jeg målte motstand  på ledningen som kommer fra tanken der den går inn på speedometeret før og etter at jeg fylte på litt bensin. Verdien endret seg, ble mindre etter påfyll. Skulle vel tyde på at det meste er OK+

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning