Informasjon om treffet

Startet av Morten, mandag 08 mar 2010 @ 09:39:03

« forrige - neste »

Poirot

Sitat fra: André på onsdag 06 mar 2013 @ 19:00:00
Prøver å planlegge litt...tenkte kjøpe ferge billett enten fra Hirtshals-Bergen eller Hirtshals Kristiansand.
Hvor mange dager må jeg regne med fra treffet til Hitshals..?

Nord-Spania - Hirtshals kan kjøres non-stop. ::)  Regn med en snittfart på ikke over 80... :angel:
Og helt seriøst; skal du bare komme deg hjem, er det jo bare å kjøre!
Men om en sover ei natt på veien - eller må sove et DØGN etter at en er kommet hjem, blir jo opp til den enkelte! ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

Toveto

Hei  ;)
Lurer bare på om det er noen fordel med forhåndsregistrering/betaling til dissa treffene,eller om det går like greit å gjøre det ved ankomst???
Storgleder meg til sommer`n, og blir med på felleskjøringa  ;D!!!
Må nok få noen tips om hva det kan være smart å ha med seg i "verktøykassa" også, da dette blir første langtur uten ridder`n med arbesnever.   :laugh:
Mvh: Tove

brochmann

Hei til Forum og til toveto
"arbeidsnever" kan utvikles hos begge kjønn. Kun et spm. om innstilling ;-). Det skal neppe mangle på instruktører.
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Poirot

Tips vedr. "verktøykasse";
Ta fortrinnsvis med deg vektøy du kan bruke.
Ta fortrinnsvis med deg verktøy for de reparasjoner du har med deg deler til.
(Og ta fortrinnsvis med deg deler du kan skifte, ev. også deler som kan være veldig vanskelig å få tak i for det verkstedet du vil mptte bruke...)
Selv har jeg med alt for mye både deler og verktøy... Men da skjer det også sjelden at jeg har bruk for det! ::)
Reservestiftesett (eller komplett, ferdigjustert tenningssett hvis du kjører med elektronisk tenning - som IKKE kan repareres!!!), reservecoil og to plugger, er "kjekt å ha". Dermed trenger du også en pluggnøkkel...
Lyspærer, viftereim (ta med "lang-pipe" til vifta!), stifter og ev. sikring til dynamoen, kan også komme godt med.  Samt en halvmeter bensinledning, noen strips, gaffa-teip, ståltråd og/eller hullbånd (eller hva det nå heter), noen slangeklemmer og litt skruer med skiver og muttere.
Selv pleier jeg også å ha med meg en komplett drivaksel (ikke noe verkstedene har på lager, og noe som er HELT nødvendig for å få kjørt...), men den er tung, tar plass - og går jo aldri i stykker! :angel:
Et lite pipesett, et fastnøkkelsett, skrutrekkere og stjernetrekkere, ei vannpumpetang, en avbiter - og en solid hammer!  I tillegg altså til pluggnøkkel og pipe for vifta.  Det BURDE holde!
Og er bilen skikkelig sjekka FØR turen, får du neppe bruk for noe av det! ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

#34
Mye godt skrevet om nyttig innhold i verktøykassa.
I tillegg ville jeg tatt med en laderegulator.

Ellers nevnes karen som på 70-tallet kjørte Dyane fra London til Kabul. I verktøykassa hadde han en syltestrikk, og intet annet.....  :)
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Toveto

Hei  ;)
Gla`bilen blir sjekket (av de som VET hva de gjør hahaha) - så jeg regner med (håper), at hun ikke får noen problemer på tur. (fødte optimist  :laugh: )
Tar med meg gode råd/tips i verktøykassa, og venter med lengsel til ny sesong  8).........idag skriver vi 12.april, og det SNØR på "sommerøya" Tjøme  :'(
Mvh: Tove

citro1cx

Sitat fra: jwh på torsdag 11 apr 2013 @ 23:34:02


Ellers nevnes karen som på 70-tallet kjørte Dyane fra London til Kabul. I verktøykassa hadde han en syltestrikk, og intet annet.....  :)

Ta også med en klype bananer  :laugh: :D http://citcity.citroen1.info/2CV/history2.htm
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

André

Det ble prøvd av svenskene med en Ami på sist verdenstreff...gikk ikke så bra   ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

Sitat fra: André på lørdag 13 apr 2013 @ 20:12:27
Det ble prøvd av svenskene med en Ami på sist verdenstreff...gikk ikke så bra   ;D

Hvor langt kom de?..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

André

Ikke langt...motoren skar seg ganske fort...mener jeg så en filmsnutt av det
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Max Wiggo

Dr Svedlund som prøvde seg på banan-trikset :)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Poirot

Men "doktoren" hadde med deler og verktøy, så en liten motorskjæring var intet stort problem! ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

morkland

Hei, forsøker å få overtalt "madammen" til å dra på verdenstreffet, vanskelige greier. I den forbindelse har jeg noen spørsmål bl.a vedr turen nedover som jeg ser er beregnet til 10 dager, etapper mellom 27 og 50 mil, dere som har erfaring, hvor lange strekk regner dere mellom pauser?
Å ligge i telt er et annet problem. Hvordan er erfaringene med å trekke en " combi camp e.l. etter en 2Cv eller i mitt tilfelle Mehari, på en så lang tur? På dette området er jeg helt blank, lengste tur med 2 CV er 20 mil, lengste tur med Mehari er fra Horten til Verdens Ende ( ca 50 km) på søndag (kjøpte Meharien på lørdag).
Erfaringer fra bobil turer og MC turer er det jeg har, og et utrolig fint hjelpemiddel når man kjølrer flere/mange er walkie talkie; er det noe som man har brukt på tidligere felleskjøringer?
Er takknemlig for svar + gode poeng som kan hjelpe i overtalelsen, om vi ikke er veldig gamle så er vi 126 år tilsammen, er litt krøkkete og trenger litt hyppigere " tissepauser" enn den gang vi var unge, f.eks 80-90 år til sammen.
Mvh
Odd Mørkland
Rygge

Jan Ove Rønning

Etappene varierer noe i lengde, og de vil nok i praksis avvike noe fra det som er presentert i Citrophile. Bl.a. ved at vi unngår motorveier og bomveier så langt det lar seg gjøre uten å kjøre på oss alt for store omveier. Dessuten blir den dagen som er avsatt til hviledag i Belgia brukt som "sikkerhetsventil", i den forstand at vi også avanserer noen mil denne dagen for å heller kunne korte inn en av de lengste etappene.

Det blir innlagt pauser underveis på etappene for både bensinfylling og do-besøk. Hvor hyppige disse blir vil naturligvis komme litt an på hvor ofte det er behov for å stoppe. Erfaringsmessig så tar en stopp fort litt tid når alle skal litt hit og litt dit før vi drar videre. :) Jeg kan derfor ikke si noe helt konkret på dette.

Når det gjelder å trekke combi-camp så bør ikke det være noe problem sånn sett. Noe dyrere på ferjer, og litt "sløvere" bil. Utover det så er det veldig praktisk. Kan berolige deg med at jeg også vil ha en camp-let på slep, og helt sikkert full bil... Så du blir i så fall ikke den eneste med tilhenger. :) Vi plasserer også biler med "spesielle behov" strategisk i følget.
Godt råd er å sørge for å ha med reservedekk til hengeren også.

Walkie talkie har blitt mer eller mindre obligatorisk. Stort sett alle har med en slik.

Kort oppsummert så har jeg vel nå sagt; Det tas hensyn til alle, slik at alle blir med. :D
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

EirikJ

Hei Morkland. Har fulgt med på forum om deg og historien fra "rammeknekk til Mehari". Ikke dårlig, tøft gjort og hoppe på Mehari så impulsivt :) Jeg skal selv ha Mehari en gang, må bare først finne rette bilen for meg. Og rette boligen(med mer garasjeplass)... ::)

Det jeg har hørt om langturer i Mehari, er at om 2CV er for spesielt interesserte, så er Mehari for fanatikere ;D Sittestillingen er mildt sagt spesiell, og støy og regn ER problematisk. Hørselsvern og gode klær er nødvendig. Selv bruker jeg ørepropper på langtur i 2CV'en. "For økt komfort og velvære." Jeg vil tro det blir obligatorisk i en Mehari.

En Tysk venn har Mehari, og har kjørt flere turer på 500+ km. Det kan være utrolig gøy, men også utrolig vått og slitsomt. Selv med en strøken, original kalesje. Jeg tror man må være inneforstått med dette, for ikke å gå på en "smell".

Walkie Talkie ja..... Det er ABSOLUTT å anbefale, og jeg drar aldri på tur uten. Veldig gøy å ha kontakt mellom bilene når milene bli lange, og kjedsomheten(???) setter inn. Har den med selv på småturer i Norge. Man vet aldri hvem man kan treffe på :D Bør være en walkie som laddes via strømuttak i bilen.

Når det gjelder tissepauser på felleskjøringen...... Ingen problem! ---> http://www.apotek1.no/produkter/ultraflex-uridom-25mm-s-30stk-845006p  ;D Enden på slangen puttes i en egnet beholder, eller om man er siste bilen i kolonnen, ut gjennom nærmeste rusthull i gulvet.

Snart verdenstreff-tur!!

Citroënnlig hilsen Eirik