Problemer med bremsene for vårt aller nyeste medlem!

Startet av Jan Erik Johansen, mandag 19 mai 2008 @ 21:16:59

« forrige - neste »

Jan Erik Johansen

Og da mine tekniske kunnskaper ikke er, overlater jeg dette til forumet:

Mitt navn er Åse Rotmo Storhaug.

Jeg ble i mars ifjor stolt eier av en 1972-modell Citrõen 2CV4.

Så over til en annen sak;
En bekjent av meg har nevnt at Dere har et reservedelslager i Oslo..?
Hvis dette ikke stemmer, undrer jeg uansett på om Dere har mulighet 
til å lede meg nærmere i søket etter en reservedel.
I forrige uke, like etter at bilen ble hentet ut fra "vinterdvale", 
mistet jeg nemlig bremsene. :-(

Ved nærmere titt under panseret, så jeg at jeg har fått lekkasje på et 
rør hvor bremsevæska går gjennom (se vedlegg).

Vet du om dette røret er mulig å skaffe, og om det isåfall er mulig å 
bytte kun røret?
Eller henger dette sammen med andre deler, som også må byttes?

Hadde satt stor pris på litt bistand her, siden min kunnskap begrenser 
seg til å åpne panseret og se oppi..:-)

http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bid=97466552&dx=588&dy=443

asest@stud.ntnu.no
Mob: 41925250

PerI

Ønsker hun svar på mail eller hva?

Ser hun har NTNU-mailadresse, og slik sett er i Trøndelagsområdet, spørsmålet er jo om noen i Trøndelag har lyst til å hjelpe henne med å bytte røret og evt andre deler når man først er i gang..

Klubben har som kjent ikke noe lager av deler. Forsendelse fra nettbutikker er enkleste løsning dersom ikke private i nærheten har rør liggende.

Røret som pilene på bildet går til er det bakre røret, og ut fra hovedbremsesylinderen så ser den ut til å være 1-krets, dvs mister man bremsene bak så mister man dem foran også.

Røret går bak til en fordeler rett foran bakhjulsopphenget, så dette røret må ihvertfall byttes. Å få løsnet røret kan være en prøvelse i seg selv, jeg har vært borti rør som har sittet bom fast og som ikke er mulig å demontere. Løsninga i så fall er å bytte ut mer av bremsesystemet.

En nødløsning er å sette i en skrue der røret går opp av bremsesylinderen slik at man ihvertfall bremser foran. Men det er ikke lov å kjøre med på vei med den metoden, bare for å få flyttet bilen og likevel ha litt bremser. Det forutsetter igjen at det ikke har kommet luft i systemet.

Mitt beste råd er å få kjøpt to-krets hovedbremsesylinder, (noen) nye bremserør og få noen til å få luftet bremsene. Da skulle bilen være i god stand med tanke på bremser igjen. En liten forutsetning er at ikke bremsesylindrene ute ved bremsene har rustet fast. Det kan være lurt å bytte de også når man først gjør en bremsejobb, men det blir selvfølgelig mer penger som en student antakelig ikke har flusst av..

NB, merk at denne bilen har bremsevæske type RØD og man trenger gummipakningene inni røra som er til RØD type.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Jan Erik Johansen

Trøndelag er riktig, og jeg har sendt link til innlegget, så jeg regner med at svarene blir sjekket. Takk så langt!

:) Janse

jwh

Dette kan være en fin anledning for en APUA-help aspirant i Trøndelagsområdet til å rykke ut (event. la seg kontakte), enten for å hjelpe, eller veilede klubbens nyeste medlem til hvordan hun får orden på kjerra uten å bli ruinert.  Sikkert et poeng uansett om hun er elev eller lærer.

Nå er jeg mer en skeptisk til 2CV som helårsbil, og hvis så er tilfellet MÅ det ikke slurves med det rustforebyggende vedlikeholdet.  Dette er også saker som APUA-helpen kan formidle.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

André

SitatI forrige uke, like etter at bilen ble hentet ut fra "vinterdvale", 

Ser ikke ut for at den går om vinteren heldigvis....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

jwh

Overså den i farten.   Det var straks mer lovende ....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

citro1cx

Er litt usikker på om dette er 3.5mm rør og hvilket av rørene det dreier seg om. Er det rør bakover? trommelbremser? LHM? Lengde ev dim. på rør? Uansett fås de kjøpt i riktige lengder på http://www.nettodelar.com/.
Ellers kan de lages. Storløkken i Surnadalen lager rør etter mål på bestilling. Rørene er vel ganske greie å få skiftet så lenge man håndterer en 8 mm fastnøkkel.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

PerI

Sitat fra: Roger H på tirsdag 20 mai 2008 @ 16:09:45
Er litt usikker på om dette er 3.5mm rør

Nokså sikker på det ja. Standard dimmensjon, samme som senere 2cv med 8mm skrue på endene. Tjukkere rør var på enda eldre modeller. Min 71-modell har også de tynneste røra.

Sitatog hvilket av rørene det dreier seg om. Er det rør bakover?

Ja, det som går fra hovedbremsesylinderen og til rett foran bakhjulsopphenget der røret deler seg i to gjennom en brakett.

Sitattrommelbremser?
Ja.

SitatLHM?

Nei, Rød. Dot 4.

SitatLengde ev dim. på rør?

Tja, man må kanskje måle det gamle? Samme lengde på det som til nyere 2cv.

Sitat
Uansett fås de kjøpt i riktige lengder på http://www.nettodelar.com/.
Ellers kan de lages. Storløkken i Surnadalen lager rør etter mål på bestilling. Rørene er vel ganske greie å få skiftet så lenge man håndterer en 8 mm fastnøkkel.

Ja, lett å bytte hvis det løsner. Et triks kan være å kappe røret rett over festskruene slik at man får tredd på en 6-kantpipe i 8mm.  Da biter det bedre. I bakkant kan det være trangt å komme til...

-Per

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

Sitat fra: pigland på tirsdag 20 mai 2008 @ 20:52:03
SitatLengde ev dim. på rør?

Tja, man må kanskje måle det gamle? Samme lengde på det som til nyere 2cv.

Hvis rør fra nyere 2CV kan brukes så kan det kjøpes originalt hos Citroën. Da jeg spurte hos en Citroënforhandler for 1 år siden kostet det 78,- inkl.mva og frakt.
Citroënnlig hilsen Eirik

Dolly

Ojsann, her var det jammen respons! Tusen hjertlig for det  :)

Jeg kan umiddelbart bekrefte at dette røret er festet med en 8mm skrue oppe på sylinderen, da min samboer har vært utskremt "liksomreparatør"..
Videre minner det veldig om et rør på 3.5mm, men dette skal vi se nærmere etter om, og rapportere tilbake!

Dersom noen av dere har hørt om den store VØMMØLFESTIVALEN vi har årlig her i Verdal (ja, jeg kommer fra,og bor på, VERDAL'N), så vet dere kanskje at denne er neste helg, 30. mai - 01. juni, og jeg har et stort ønske om å ha bilen på veien innen da (selv om jeg skjønner at det kan være en smule vanskelig).
I så måte er alle tipsene deres kjempegode å få, og dersom det finnes en sånn APUA-help aspirant (hva er det for no egentlig?) i nærheten av Verdal, så ta GJERNE kontakt!

Kommer tilbake med mer når jeg har tatt enda en titt oppi det sparsommelig innredde motorrommet. :)

Mvh
Åse Rotmo Storhaug
asest@stud.ntnu.no

jwh

SitatAPUA-help aspirant (hva er det for no egentlig

Dette er ideen:
The Apua-Help is a small but useful booklet, which contains addresses of 2CV drivers all around the world, who would help other 2CV drivers, if they had any problems with the local language, their car or anything else. Since 1975 (when the 1st International Meeting of 2CV Friends take place in Finland) the Finnish 2CV Guild publishes the International APUA-HELP 2CV Road Service Booklet. In the beginning it listed mainly Finns, but more and more foreign helpers have appeared time after time now listing nearly 1000 names from 33 countries all over the world (A, AUS, B, CDN, CH, CZ, D, DK, E, F, GCA, GB, GR, H, HR, I, IL, IND, IRL, L, N, NL, NZ, P, PL, RA, ROU, S, SF, SLO, USA, UZ, ZA). All people listed will give their help to other 2CV friends in trouble in true 2CV solidarity. The help is given on a volunteer basis according to the possibilities of every individual helper. Since the actual issue also includes 2CV and Citroën club addresses

Norge kar hittil bare hatt sporadiske medlemmer, styret i klubben har nylig tatt initiativ til å samle et korps av frivillige hjelpere rundt om i Norge.  Dette arbeidet er i startgropen og jeg er ikke oppdatert hvor mange som har meldt seg, og vet heller ikke om Trondheimsområdet dekkes idag.  Klubbens formann sitter på disse detaljene.

Håper dette ga litt informasjon om dette unike nettverk. Og vil du ha full oversikt over hjelperene må boken bestilles.

Selv bor jeg på Sørlandet og er frivillig APUA hjelp i mitt nærområde. 

jan willy 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

dg

Den går litt smått med den interne hjelpetjenesten desverre, og "nordligste" frivillige er pt i Hamar. Men kanskje temaet her på forumet kan bidra til fler?

Tvi, tvi

dg

citro1cx

Apua-Hjelp er greit nok det, men det hører kanskje til en litt annen tid da det ikke fantes hverken mobiltelefoner eller internett. I dag er det mye enklere å komme i kontakt med gjennom f.eks dette forumet. Har folk tid og mulighet til å stille opp gjør de det uansett, slik er det i allefall for min del.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

dg

Jeg tror nok at en både og løsning fremdeles er det beste - ikke minst basert på erfaringen fra i fjor.

Uten "gamle- metoden" tror jeg ikke franskmennene hadde fått kontakt med noen, ikke jeg heller - på det tidspunktet  ;)

dg

brochmann

Hei. ;D
Veldig greitt med "gamlemåten" også, bare hjelpen kommer fram. Det er god mobdekning i Norge, men familien vet at denne kan være mindre god enkelte steder. Vi har erfaring ettersom vi sykler oss rundt Nordsjøen(9. året i rad).

Internett er OK så lenge du kommer til et nettverk som er åpent for din medbrakte laptop. Internettkafene står ikke i kø i utkantNorge, og i alle fall ikke der hvor du strander som bilist. (Når så du sist en Internettkafè langs f.eks. Numedalslågen?)

Jess, har tro på på digital lagring og tilgang, men stoler mer på utskrift med papir og faste-/ mobile nummere.

Men selvfølgelig  ;), en web-site med APUA-hjelp som kan skrives ut FØR en reiser hjemmefra OG, ;) som kan brukes i det "eksotiske" Norge, er etter min oppfatning en GOD idè.

Tror jeg står på lista?

inge'n nedtur å ha Spot som går som ei klokke.
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.