Norsk 2CV-forum

Nyeste innlegg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Mekkekroken / Sv: Takgrind
« Nyeste innlegg av KjetilMN I går kl. 21:49:51 »

Nå fikk jeg lyst å lage en slik grind. Noen som er interessert i å kjøpe en, hvis jeg lager to? (Til vinteren, har ikke tid om sommeren ;))


(Bildet lånt fra nett)

Hei

Jeg har lett land og strand, men jammen ikke mange som vil kvitte seg med takgrinder/stativ.

Hvis du vil lage flere i vinter, så kjøper jeg gjerne. Den på bildet ser både fin og tøff ut. Der får man vippet opp tak og rullet den bort til grinden også.

Mvh
Kjetil
2
Mekkekroken / Sv: Oljetrykk
« Nyeste innlegg av Belgau Lørdag 09 10 2021 @ 00:46:01 »
Sikker på at det ikke var bremsevæskenivålampen som blinket? Den oppfører seg jo slik når det er litt lite bremsevæske.

Når du sier det.... Hadde ikke tenkt den tanken. Lurer på om du kan være inne på noe. Plutselig kommer jeg tilbake!
3
Mekkekroken / Sv: Oljetrykk
« Nyeste innlegg av jonaf Fredag 08 10 2021 @ 15:05:29 »
Sikker på at det ikke var bremsevæskenivålampen som blinket? Den oppfører seg jo slik når det er litt lite bremsevæske.
4
Mekkekroken / Sv: Oljetrykk
« Nyeste innlegg av PerI Torsdag 07 10 2021 @ 19:39:51 »
Aha, da høres det værre ut.. Du kan teste med å overfylle litt over peilepinnen på olja. (Kjent triks i racing-verdenen) Og se om det er forskjell. Om bakken må være brattere og høyresvingen krappere før lampa blinker.

Denne delen du nevner ligger jo ellers og bader i olje, så kan jo ikke tenke meg at den har rusta vekk. Må vel være tretthetsbrudd hvis noe galt har skjedd der.

Kan vel ikke være så enkelt at det er feil på peilepinnen slik at du konstant kjører med for lite olje?
5
Mekkekroken / Sv: Oljetrykk
« Nyeste innlegg av Belgau Onsdag 06 10 2021 @ 23:37:35 »
Hei..Det er ikke oljepåfyllingsstussen jeg mistenker. Det er den innretningen som ser ut til å hente olje fra bunnpanna opp til pumpa.  Symptomet (lampe som lyser) opptrer ikke ved lavt turtall som man ville vente ved slitt pumpe. Bare i utforbakke og krapp høyresving. Ingen ulyder. Om det kan bero på vakkelkontakt....? Tja men da burde det vel blinke litt på humpete og dårlig veg også.... Og det gjør det ikke.
6
Mekkekroken / Sv: Oljetrykk
« Nyeste innlegg av PerI Tirsdag 05 10 2021 @ 22:18:31 »
Charleston har fått en lei uvane rundt det å blinke lurt med oljetrykkslampa i litt bratt utforbakke og høyresving. Nå tenker alle dere luringer at "nå må den idioten se og få fylt olje". Ihvertfall tenkte jeg det. Og Hilde stemte inn også. Hoderystende. Mens lampa lyser.

Men Charleston sluttet med å å bruke olje da jeg byttet ventilstammetetningene for noen år siden. Og det fortsetter han med den dag i dag. Nivå på peilepinnen akkurat til topps akkurat som før. Rare greier.
Kan det være at pumpa suger luft gjennom en sprekk eller lekkasje på suggeststuss? Har aldri delt en 2Cv motor (skam skam skam) men dette bildet tyder på en sinnsykt lur anordning for å servere olje til pumpa.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flat_twin2CV.jpg

Hjelp!

Er du sikker på at det er oljetrykket som er feil, og ikke bryteren som synger på siste verset? Eller en ledning fra bryteren som subber mot jord?

Påfyllingsstussen har ikke noe med oljetrykket å gjøre, men skal utjevne trykket i luften som er inni motoren.

Hvis oljetrykksbryteren er riktig og viser at du faktisk har lavt oljetrykk, så er det vel sannsynligvis en motoroverhaling eller motorbytte som må til.
7
Mekkekroken / Oljetrykk
« Nyeste innlegg av Belgau Tirsdag 05 10 2021 @ 22:06:28 »
[Løst-se under] Charleston har fått en lei uvane rundt det å blinke lurt med oljetrykkslampa i litt bratt utforbakke og høyresving. Nå tenker alle dere luringer at "nå må den idioten se og få fylt olje". Ihvertfall tenkte jeg det. Og Hilde stemte inn også. Hoderystende. Mens lampa lyser.

Men Charleston sluttet med å å bruke olje da jeg byttet ventilstammetetningene for noen år siden. Og det fortsetter han med den dag i dag. Nivå på peilepinnen akkurat til topps akkurat som før. Rare greier.
Kan det være at pumpa suger luft gjennom en sprekk eller lekkasje på suggeststuss? Har aldri delt en 2Cv motor (skam skam skam) men dette bildet tyder på en sinnsykt lur anordning for å servere olje til pumpa.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flat_twin2CV.jpg

Hjelp!

>>Løsning var jo like enkel som trådstarter er idiot og Jonaf er et geni. Lite bremsevæske<<
8
Mekkekroken / Sv: Avstandshylser mellom gearkasse og motor på bil med sentrifugalclutch
« Nyeste innlegg av Belgier'n Søndag 03 10 2021 @ 00:43:27 »
Har ikke hylsene, men vil forsøke å dreie hylser på 11 mm så får vi teste. Blir det fortsatt trangt laget vi dem på 12 mm. Takk for tips i alle fall.
Testing testing.
Dreide 4 hylser på 11,3 mm. Virker som det ble bra.

Bjarne
9
Mekkekroken / Sv: Avstandshylser mellom gearkasse og motor på bil med sentrifugalclutch
« Nyeste innlegg av PerI Lørdag 02 10 2021 @ 19:50:38 »
Målte på en vanlig girkasse til tidlig 60-talls, ca 10,5-11 mm er disse. (Brukte plast-skyvelær, så ikke helt ideelt for å få det nøyaktig.

Har du hylsene som er på to av pinneboltene mellom motor og kasse?

Til nyere 2cv ser de slik ut:
https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV6/Motorblock/ANR10199/
10
Mekkekroken / Avstandshylser mellom gearkasse og motor på bil med sentrifugalclutch
« Nyeste innlegg av Belgier'n Torsdag 30 09 2021 @ 17:29:07 »
Hei alle gode 2cv venner.
Nå er ramma endelig på hjula og nye bremserør med dertilhørende er på plass.
Når jeg skulle satte sammen motor og gearkasse, viser det seg at det skal være avstandshylser der. Jeg hadde 12 mm mutter som er ca 10 mm tykke, men det viser seg å bli litt for lite.
Er det noen som vet eksakt hvor lange hylsene skal være, eller må det bare bli prøve og feile?
(Motor og gear var adskilt når jeg overtok bilen så da har jeg ikke anelse om akkurat dette.)

Håper noen har forsøkt dette før og har gode tips

Bjarne
Sider: [1] 2 3 ... 10