Hovedmeny

Bellypan 2cv6

Startet av MartinSa, tirsdag 30 mar 2021 @ 18:37:43

« forrige - neste »

MartinSa

Hei,
Prøver å få tatt av "blikket" under motor/girkasse.
Har funnet en bolt på hver side forran som virker å feste denne.
Men får ikke rikka den løst.
Finner ikke flere bolter som virker å holde fast platen?
Tips?

Oljepåfyller gjenoppbygget med repkit fra burton. 36år gammel gummi var ikke spesielt myk!
Pakninger på ventildekslene også byttet med modifisert burton variant. Der har det lekket olje lenge!
Nå er det bare å få åpna opp å vaska skikkelig så man ser om det fortsatt lekker olje.

EirikJ

Blikket under motor og gir, på ramma, er sveiset fast og kan ikke demonteres. (På en original ramme)
Boltene du nevner foran i hvert hjørne holder nok lyktestativet.

Du må nok bare ta av skjermene hvis du vil inspisere nøye under toppene.

Tips til toppdekselpakningene, for de som bruker de originale. De originale er limt til toppdekslet, og det er meget sjelden det lekker mellom pakning og toppdeksel. Det lekker mellom pakning og topp. For å unngå det, uansett hvor hard og gammel pakningen er, er det bare å smøre et tynt lag med pakning på tube på gummipakningen, og montere. Blir alltid tett, er min erfaring.
IKKE stram mutteren på toppdekslene mer enn foreskrevet moment.
Citroënnlig hilsen Eirik

MartinSa

Ok.
Var ett bilde i Haynes manualen hvor det var tatt bort, men ingen beskrivelse av hvordan.
Er ei original 85 ramme, så da er det nok sveisa ja.

Ser det er vått rundt pakningene rundt støtstagene. Ser ut som om det kan komme fra ventildekslene.

Hva er egentlig funksjonen til gummi/plast dekselene som er skrudd fast i sylindrene?
Virker som om olja på støtstagene har rendt bak gummi/plast dekslene og ned til støtstagene.

Otto

Funksjonen til dekslene rundt sylinderne er å få litt varme til «varmeapparatet».
Det lekker kanskje også fra brillepakningene rundt støtstangrørene? Å skifte pakningene er litt jobb og du må ha momentnøkkel for å trekke til toppene riktig oh kanskje nye strekkbolter (også kalt skrekkboltet)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Pakningene til støtstang-rørene kalles "brillepakninger" på norsk. Helt vanlig sted å få lekkasje om man kjører rundt med overtrykk i motoren, som man gjør om veivhusventilasjonen(påfyllings-stussen) ikke fungerer. Pakningene holdes på plass av fjærer. Regner med din ikke har fungert, siden du har overhalt den. Skifte av brillepakningene krever en grunnleggende mekanisk innsikt vil jeg si. Av og på med topper, og de fallgruver som det medfører. Kan godt hende lekkasjen er borte nå med fungerende påfyllings-stuss. Eller i hver fall redusert. Jeg ville kjørt en stund og sett om bilen markerte revir fortsatt. Hvis lekkasjen er minimal/borte med ny veivhusventilasjon, er mitt råd å legge den jobben på hylla inntil videre.
Citroënnlig hilsen Eirik

MartinSa

Om brillepakningene har lekket, eller om det er olje fra toppdekselet jeg ser er vanskelig å si pr nå.
Har ny brille pakninger liggende om det skal bli nødvendig.
Blir full spyling/avfetting av motorrommet i morgen (nå som skjermene allerede er av).
Håper at olje lekkasjene som har blitt utbedret nå skal være tilstrekkelig. Bilen feilet på eu pga olje lekasjer i fjor høst. Så håper å få den gjennom i år.
Som motorsykkelist, ønsker jeg også å legge igjen så lite "is" på veien som mulig

MartinSa

Fikk bilen "sammen igjen" i går.
Overhalingen av veivhusventilasjonen var nok på høy tid!
Har tidligere slitt med at luftfilteret popper av ved belastning på motoren. Nå er det problemet borte! Ihvertfall under testturen i går.
Litt vakum ved veiva hjelper nok fint mot andre mindre lekasjer også!