Bytte drivaksel selv?

Startet av SveinH, onsdag 27 aug 2014 @ 12:29:24

« forrige - neste »

SveinH

Jeg har begrunnet mistanke til at det ytre leddet på drivakselen må byttes. Er det tilrådelig for en ukyndig å gjøre det selv? Bør lageret byttes uansett tilstand når man likevel har dette fra hverandre? Tips om verksteder Oslo-Drammen som gjør det greit (og billig)?
Mvh SveinH

Morten

Ja, dette er en ganske grei operasjon. Husk å holde lager og nav rent og fritt for sand og rusk, og pass på å få inn nok fett i alle hulrom. Hvis det gamle hjullageret er ok ville jeg ikke brydd meg med å bytte det - sammenliknet med andre biler er det så lett å få av drivakslingen at det ikke er spesielt mye tid å spare på å kombinere oppgavene.

Den "vanskeligste" jobben er ofte å få løsnet 32mm-mutteren som holder drivakselen. Her sitter det også en metallsplint som sjelden kan gjenbrukes. Sørg derfor for å ha en ny i riktig dimensjon tilgjengelig. Jeg ville ikke kjørt noe sted uten ;)

For å løsne mutteren må du "låse" navet slik at det ikke følger med rundt, og så må du ha nok moment på verktøyet. Jeg har et meterlangt rør som jeg forlenger verktøyet med.

Resten er rimelig selvforklarende. Du trenger ikke løsne indre drivaksel, de to delene er bare tredd i hverandre og sitter med en gummimansjett.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

SveinH

Takk for tips, jeg tror kanskje jeg skal prøve. For å dra til nevnte mutter er det bare å bruke røret på en meter og "legge seg på"? Eller helst bruke momentnøkkel?
Mvh SveinH

Morten

Har du momentnøkkel er jo dette alltid det riktige. Men i og med nevnte låsesplint er vel det aller viktigste at det blir dratt til godt nok til at ikke hjullageret må tåle unødig slitasje.

Lykke til :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

stein

Hei

Et gammelt råd når man ikke har momentnøkkel.
Trekk til mutteren. Skiven under mutteren blir nå sittende fast. Løsne litt på mutteren sånn at du klarer å bevege litt på skiven under mutteren med en kraftig skrutrekker. Da er det passe stramt. Det bør ikke strammes formye. Lykke til!

Stein
1983 Charleston,
1967 Volvo felt
2012 Suzuki Swift
2006 Suzuki XL7
2009 Toyota Hiace
2005 Toyota Yaris

Sambalbij

#5
Ikke enig, den må strammes med 80kg/mtr. Ellers odelegges hjullager etterhvert. Og det er en normal menneske på 1 meter jern. Aldri brukt en momentnøkkel til det i 25 år og har heller hørt om en som har.

Tip:før du tar ut yterste delen av drivaksel shiv gummien i midten over innerste delen. Litt av en drittjobb med alt fett men da er montering mye lettere etterpå. Og ja, den liten hul går over den tjukkere delen.  Tar bort eventuelle skarpe tiewraps.
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

EirikJ

Sitat fra: stein på tirsdag 02 sep 2014 @ 21:44:03
Hei

Et gammelt råd når man ikke har momentnøkkel.
Trekk til mutteren. Skiven under mutteren blir nå sittende fast. Løsne litt på mutteren sånn at du klarer å bevege litt på skiven under mutteren med en kraftig skrutrekker. Da er det passe stramt. Det bør ikke strammes formye. Lykke til!

Stein

Stein, dette er et greit råd når det gjelder koniske lager typisk brukt bak på biler med forhjulsdrift. Dette gjelder IKKE hjullager brukt der du har en drivaksling montert.
2CV bruker samme lager både foran og bak. Som jo betyr at lagrene bak er overdimensjonert og veldig holdbare.
Det betyr også at konstruksjonen blir enklere med flere like deler. Smart. Som 2CV'en gjennomgående er. 2CV'en er en utrolig vel-konstruert bil! Langt over normalen i sin klasse.

Selv har jeg alltid bare brukt en luft-trekker til å skru fast drivakselmutteren. En litt kraftig en. Har ikke hatt problemer med det.
Citroënnlig hilsen Eirik

SveinH

Takk for alle tips. Drivaksel er byttet men oppdaget at kingbolten var på vei opp. Så nå er den også byttet, av en hyggelig kar i Lier som i sin tid tok fagbrev på 2CV! Bilmaker'n.
Mvh SveinH