Entusiaster i vestfold - en føljetong i noen deler

Startet av Belgau, tirsdag 04 des 2007 @ 23:37:09

« forrige - neste »

Belgau

En uke etter verdenstreffet i Borlänge var vi en tur i slektas verksted i Andebu for å tvinge av bærekuler i Alexanders J gamle Xantia som nå gleder oss med mangt et utfall av servicebehov.

Helt uforbredt  - rett før vår retur mot Sandefjord med et smil om munnen og bærear imontert ny bærekule i fast grep i venstre arm putret svevde en lysblå Fourgonette med en like lysblå 3/4 Fourgonette campingvogn forbi på vegen der vi sto 25 km nord for Sandefjord. I LeMans stil kastet vi oss inn i Charlstonen vår og etter noen minutters forfølgelse i svimlende 65km/t på smale veger i indre Vestfold fikk vi stoppet den tyskregistrerte luksusdoingen. Med min tysk som i hin hårde dager egnet seg godt på mørke buler i Kiel men som mangler flyt og finesse (disse manglene kommer jeg på i farten - det er nok flerl) ønsket vi gjestene Willkommen till Vestfold. Det ble raskt slått fast at det var ca 6 timer til danskefergen i Langesund ventet herrefolket og da så vi muliigheten til en hyggelig forespørsel om det kunne passe Besucherne å nyte kaffe og wienerbrød under et skyggende epletre på godset i Sandefjord.  For å pynte på forslaget forvrengte vi kartet en smule slik at Sandfjord praktisk talt sperret for adkomsten til Langesund.

For at leserne skal ha noe kjøtt på beinet der de sitrende venter i spenning de kommemnde dager, les hva hamar Arbeiderblad skrev om turistene vi dumpet på å treffe:

http://www.hamar-arbeiderblad.no/artikkel.asp?Artid=327138

Fortsettelse følger . . .
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Belgau

Del 2

Vel framme i Sandefjord kom det snart for en dag at Wilfred hadde funnet seg godt til rette i Norge og faktisk gjort seg opp noen tanker om muligheten til å få seg jobb her. Wilfreds bakgrunn var Kraftfahrzeugmeister med Citroën som spesialitet.

Fram til nylig hadde han livnæret seg ved å drive sitt eget verksted i Hamburg hvor han hadde vært hoffmekaniker for den lokale 2CV skaren samt den lettere eksentriske skare som eier alderstyngede hydrauliske Citroëner. Som nok var en del større enn her i Vestfold. Allikevel resulterte det i flere gode venner enn salt til maten og han hadde solgt sjappa og tatt seg arbeide på et annet verksted. Sonja - ved siden av å dele navnet med vår dronning, ingen fulltidsaktivitet akkurat - snakket litt dansk etter å ha arbeidet i vårt nærmeste ferieland et års tid.

Etter traktering fylte vi opp Charlstonen med like deler tyske og norske passasjerer og gjorde en rask sight seeing i nærområdet med innlagt saltvannsbad på Kjerringvik. Dessuten gjorde vi et besøk på mitt favorittverksted som jeg bruker til Eu kontroll. Det syntes naturlig å lodde stemningen for internasjonalisering av arbeidssstokkender, alt tatt i betraktning. De kunne nok veldig godt tenke seg kvalifiserte medarbeidere men språket var dog et problem. Hele turen var selvsagt krydret med tekniske betraktninger iblandet 2CV kultur og endeløse spørsmål om det å bo i Norge. Tysk grundighet er kanskje ikke bare en myte.

Jeg aner at dere sitrer av spenning Hva kan det komme ut av dette?  Vi får se . . . .

Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Belgau

I september mottok vi en telefonsamtale fra Hamburg. Wilfred hadde fått prøvansettelse hos Citroén - Honda - Saab (Vestfold Auto) i Tønsberg og skulle begynne 1 oktober! Om det var möglich noen pappesker i garasjen vår zu lagern? Selvsagt og det skulle bli råd med litt husrom i begynnelsen også. Wilfred hadde skaffet seg egnet flyttehjelp - kompis Stefan fra Hamburg med en C15 Diesel. En uke senere (selvsagt med meg på jobb utenlands) kom Wilfer'n permanent med sin bil nummer 2  (en lekker grå 2CV med ledersitze) og satte i gang med clutchbytter og topplokksskifter og servicer på alskens useriøse vannavkjølte biler. Hver dag kom han "hjem" for å fortelle om hvor morsomt det var på jobb i norge. Innimellom så han til og med en 2CV! For noen uker fikk han besøk av "Dronning Soja" som også ser etter jobb i Norge,

Vel etablert på sin hybel i Tønsberg har vi altså fått fornyet 2CV entusiasme i nærområdet. Stående i Hamburg har Wilfred en SuperAmi Break (veteran) og en AK-400 (også veteran, restaurierungsfähig). Han har fått fast ansettelse hos Vestfold Auto og kommer på besøk hos oss i helgene for å gi svært velkommen hjelp til restaurering av vårt 140 år gamle hus. Også kjent som restaureringsprosjektet fra helvete. Lurer på om ikke et abonnement i Norsk 2CV Klubb kunne være en velegnet julepresang til Wilfred!

2CV Julehilsen til alle entiusiaster i det ganske land!

Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

jwh

Hei Terje,
Koselig historie med et ganske annet utfall - enn hva dere hadde i hodet når dere fikk øye på en lyseblå Fourgonette en augustdag.   

Må få applaudere slik innvandring - da det ikke er for mange skruvillige og kyndige 2CV og hydraulikk-eksperter langs kystlinja vår. Tror dette kan bli starten for flere bekjentskaper for Wilfred.    Har f.eks en 74 modell som stort sett trenger en skiftenøkkel for å være klar, men ingenting blir gjort, bl.a pga. husrenovering, som ingen ende har.....

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV