Norsk 2CV-forum

2CV => 2CV ønskes => Emne startet av: Saxlund på fredag 04 apr 2014 @ 13:04:05

Tittel: 2cv Varebil
Skrevet av: Saxlundfredag 04 apr 2014 @ 13:04:05
Hei
Vet det er nesten umulig å få tak i, men jeg ønsker å kjøpe en 2cv varebil, det meste er av interesse.

mail: alf.saxlund@online.no  Tlf. 91653407

Alf S
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: osbralørdag 05 apr 2014 @ 00:02:47
Hei

Få til salgs i Frankrike også. Dermed også vanskeligere å få til en eventuell import. Kanskje derfor denne eieren prøver seg på hele 14 000€? Litt tynt med opplysninger egentlig i annonsen som kan forklare den høye prisen.

http://www.leboncoin.fr/voitures/643577191.htm?ca=12_s

Hilsen
Oscar
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Saxlundlørdag 05 apr 2014 @ 00:51:30
Ja flott bil, de er nok utrolig sjeldne har sett noen på mobile.de til Euro 5000-7000 men på langt nær så bra som denne, ellers takk for tipset
men 14 000 euro er nok i dyreste laget.

Hilsen Alf
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: JohnM.lørdag 05 apr 2014 @ 17:38:44
Sjekk denne....
http://www.ebay.co.uk/itm/CITROEN-2-CV-DYANE-VAN-/111314581286?pt=Automobiles_UK&hash=item19eaddb726
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: JohnM.lørdag 05 apr 2014 @ 17:41:43
Eller denne....
http://www.ebay.co.uk/itm/Citroen-2CV-AK400-/231194224163?pt=Automobiles_UK&hash=item35d43fe623

eller denne.....
http://www.ebay.co.uk/itm/1975-CITROEN-2CV-VAN-RARE-/221385059574?pt=Automobiles_UK&hash=item338b93ecf6
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Saxlundlørdag 05 apr 2014 @ 20:52:33
Hei  Det var jo topp 3 stk sånn straks, tenkte faktisk ikke på ebay denne gangen, den siste var jo rå bortsett fra RHD og 60,000,- plus mva men den så ny ut, går det
an å bygge om til lhd. uten for mye arbeid.

Hilsen Alf
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: JohnM.søndag 06 apr 2014 @ 03:03:34
Ombygging til LHD vet jeg ikke mye om... Det er nok andre her som kan mer om det enn meg.
Lykke til.
John M
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: citro1cxsøndag 06 apr 2014 @ 11:37:48
Sitat fra: Saxlund på lørdag 05 apr 2014 @ 20:52:33
går det
an å bygge om til lhd. uten for mye arbeid.

Hilsen Alf

jeg vet heller ikke så mye om dette, men den største forskjellen må vel ligge i instrument/rattkonsollen og styring/tannstag. Også ledningsnettet må vel være annerledes trukket. Bremsepedal/hovedsylinder blir vel også en utfordring. Det som slår meg, er vel at det kan være like greit å bytte hele torpedoveggen.
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Retrosøndag 06 apr 2014 @ 12:18:38
Sitat fra: osbra på lørdag 05 apr 2014 @ 00:02:47


Få til salgs i Frankrike også.

Tja, er vel en del biler til salgs på 'leboncoin' da til å være såpass sjeldne.

Søk på: fourgonette eller camionette. (Prøv med både en og to N'er da selgere staver forskjellig)
            Andre søkeord er AZU , AK, AK250, AK350 og AK400

Atle
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Saxlundsøndag 06 apr 2014 @ 15:42:38
Takk for det, noen formening hva varebilen er verdt kontra den vanlige, og for meg som ikke har så mye greie på dette er det noen vesentlige forskjeller på de
forskjellige modeller, utgaver av denne.

Mvh. Alf
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: PerIsøndag 06 apr 2014 @ 19:07:42
AZU har 250 kg nyttelast og 425ccm motor. Understell/bremser er nokså likt til 2cv. Finnes i en lang og kort utgave, ca 20cm forskjell bak bakhjulet. Rillene på varekassa er de smale. AZU forsvant mer eller mindre på slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet.
AK har som oftest 400 kg nyttelast, høyere tak og 602ccm motor. Understell/bremser er grovere dimmensjonert enn 2cv. Rillene på varekassa er brede. AK kom mer eller mindre som er arvtaker til AZU, men de ble også produsert felles.
Så har du Acadiane som er de siste årganger med varebil og har Dyane-front. Fortsatt 602ccm motor men enda litt mer forskjell i understell. Er den ikke litt lengre også?

Er du på utkikk etter en norsk en, må du nok belage deg på et prosjekt da det er veldig sjeldent at nøkkelklare AZU/AK/Acadiane dukker opp for salg. Prosjekter finnes rundt omkring. Litt mer antydning på hva du er ute etter og hva du skal bruke det til gjør det kanskje lettere å selge for dem som har noe stående?

Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Saxlundsøndag 06 apr 2014 @ 19:13:55
Hei
Takk for opplysninger, er nok mer ute etter en AK 400, følger en på Ebay nå som er oppe i Nok. 20,000,- bra teknisk men noe småtteri karrosserimessig,kan skru endel selv
men ikke så god på kaross sveising så jeg hadde håpet å slippe sveising, lakk ol. går greit det meste mekanisk også.
Husker godt den varebilen fra tidlig ungdom den var kjempeartig å kjøre og vekker endel gode minner.

Er farveskjema Gul og sort et som er brukt på 2cv noengang altså personbilen?

Mvh.  Alf
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Sambalbijtorsdag 15 mai 2014 @ 14:59:32
jeg vet en AK 400 som stod i en lavo lit sur fra Byrkelo sammen med noe 2CV og en Mehari. Eieren daude og sonnen som arvde hele greier er ikke interssert. Uten stod 2 DSer en hvit men den er begge bort. Vet ikke om resten er enda der. Lavoen star fortsatt der.
det går and å spor folk i naerheten hvem som eier dette. Det har jeg gjort sjolv men mistet lappen med info.

ser på lavoen (som viser DS-en enda der) google streetview :    61.622881,6.529291
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Canutoonsdag 24 des 2014 @ 23:18:18
Nah. Meharien kom faktisk fra Byrkjelo, opprinnlig. Tror muligens den gikk noen få år i Bergen først.
Det var 2 Meharier der. Den ene dansk, og kjeks.
De er nå alle flyttet. Fått selskap av flere artige Citroner.
DSene var aldri gode. Og ble verre av at noen stjal deler av dem og knekte dør og baklokk.
Det er ingen lavo, men en geitefjøs. Det var ingen eier der, og ingen sønn. De eigde bare fjøsen.
Den originale Meharien, var og er i ganske dårlig forfatning. Men, det er en av de opprinnelige 13 (?) som Citroën importerte opprinnelig.

Beklager, det er jo evigheter siden denne tråden gikk, men følte bare for å imotsi litt...   ;)

En av AKene vil nok bli vurdert solgt om noen år. Samme gjelder Acadianene, enten en eller to av dem. DSene er helt i det blå.
Acadianene er i deler. AK400 er komplett, men går ikke gjennom EU test. Bremser først og fremst. Men, alt teknisk må gjennomgås.
Det må ryddes opp, og alt bør være komplett og oversiktlig før salg - og det vil kunne ta noe tid, noen år tipper jeg. Har ikke lyst til å selge noe som er halvveis.

Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Sambalbijonsdag 04 feb 2015 @ 16:13:02
mener du at du er den som eier bilene i Byrkelo?
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Canutoonsdag 04 mar 2015 @ 15:56:36
Jadda. ;D
Mine vrak...
Beklager treigt svar.
De står alle et annet sted nå. Under tak og tørt.
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Rageonsdag 04 mar 2015 @ 16:05:12
Du har mange interesange eksemplar.  :D
Gått at du har god lagringskapasitet til alle.
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Canutofredag 06 mar 2015 @ 19:53:03
Mja... ikke så uinteressante dine, heller. Jeg misunner deg det lave skapet du holder på med. Det at du er på god vei med det verste/kjedeligste. Den bare må bli vakker. Ser fram til å se den på veien en dag.  ;D
Selv er jeg fremdeles fanget av masse ulikt, men håper å få komme meg til en eller to A-modell å pusse opp om ikke for lenge.
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Ragefredag 06 mar 2015 @ 23:36:05
Jo det er litt biler her også!
Men alti like spennende å høreom/ se andre biler.
Mitt neste drømmeprosjekt er AMI.
Men det blir nok langt frem.
Har litt manko på plass.
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Canutomandag 16 mar 2015 @ 21:54:32
He he. Plass, ja. Blir aldri nok...  O0

Ami er en fin bil. 2CV som ser nesten normal ut...
Ami Super da, eller en vanlig 8'er? Eller pizza-panseret?  :angel:

Min Ami8 stod leeenge ute og frøs. Tror det var bortimot 12-14 år. Og det etter den ble parkert på grunn av for mye rust - og andre ting. Stod pent foran garasjen til mor.
Lyseblå.
Kom liksom opp av snøen hver vår.
Så en vår, bestemte vi oss for å flytte den til et uthus. Visste jo at den var litt skranten i kanaler og slikt. Men, du og du! Da vi åpnet ene døra, drysset det ned en stripe av pulver (rust) ned på bakken akkurat langsmed døra. Gummipakningen hang og slang, men falt ikke av. Skeive seter.
Så opp med andre framdøra - likedan. Utrolig hvor rusten den var i kanalene. Det var ingen kanaler der. Ikke golv heller for den saks skyld. Bare litt rester etter disse avstivningene som setene står på. Pulveret var delvis rust og delvis lakk-pulver. Litt muggen inni, men godt gjenkjennelig. Vi hadde jo brukt den ekstremt mye. :o

Motor og slikt var jo ikke tatt hensyn til i alle år. Stakkars Amien. Madame het hun.
Naboene syntes nok det var noe underlig at den stod der - men etterhvert blir jo ting en naturlig del av eksteriøret. ::) ::)

Min kjære mente vi skulle sette i batteri og prøve. Far selv, var jo mer enn skeptisk. Her måtte nok mer enn litt startmotor-kinning til. Trodde han. Dama satte seg inn og vrei om nøkkelen. Viiiii viiiii viiiii. Ingen liv. Viiiii viiiii viiiii. Nei, her er ikke mye håp. Tok en liten nedkjølingspause. Gynga på Amien for å høre etter om det skvalpa fra tanken. Kom til å tenke på at det står i diverse manualer for hageredskap med motor, at bensin blir fort for gammel dersom den står.  :-\

Vel, vel, madammen skulle prøve igjen. Viiiiii viiiii pf viiiii. Wot?!! Var ikke det noe? Viiiiiiiiiii viiiiiiii hmpft viiii. Full choke, jada. Pumping av gasspedal, masse pumping. Store øyne. Viii hmpf hmpf rrn rrnn, vroiiiim. Nøøøøøn host nøøøøn. ;D ;D ;D

Den hadde altså startet. Tror faktisk ikke vi brukte startgass engang.
Men noe videre respons på gasspådrag var det ikke. Var liksom lavt turtall og litt høyere.
Så skjer jo det jeg ikke hadde tenkt på. Madammen legger inn 1ste gir og kjører ned mot riksveien. NEEEEEEIII!!! hun hører jo ikke.  :o

Har den bremser? Klarer den å kjøre ordentlig? mange tanker - og fæle bilder i hodet.  :o :o

Så bærer det oppover riksveien, det er hårnålssvinger rett ovenfor her - mens jeg kaster meg inn i vår vanlige bil på den tiden. Tror det var en HY. Og legger etter. En HY72 er jo ikke verdens raskeste heller, men Amien slo nok alle rekorder i å kjøre sakte. Putret og kokte gjorde det. Masse grå røyk. Oi oi oi. Nesten som Il tempo gigante og dirty trick. 8)

Og inni der satt altså min kjære og klemte gasspedalen mot golvet, mens de óste tåke.
Plutselig, etter omtrent 2-300 meter er det som noe stygt gikk i Amien og den "skyter" fart. Grårøyken forsvant nesten helt. Vi tror, i ettertid, at det er olja som hadde nådd opp til sylinderringene... Og nå gikk den som en kule. Ja ja, alt er relativt.

Madammen kjørte den til uthuset, 15 km, parkerte den der, tok ut batteriet. Og så dro vi hjem. Siden har vi dyttet den inn i huset, og der står den den dag idag.

Gode seter i en Ami. Litt treig er den jo, på grunn av vekta. Men en upraktisk og hyggelig bil. Veldig koselig. Jeg har lovet forrige eier at jeg skal få pusset den opp... Uh ah.
Jeg tror det er trivelig å pusse opp en Ami. Du får sannsynligvis ikke tak i karosserideler og frontvindu og bakvindu kan være en utfordring. Resten er vel stort sett mekking og tilpassing. Jeg tenkte jeg ville støpe mange av karaosseridelene i plast. Spesielt bakskjermene er stygge og hullete.
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Alxsøndag 22 mar 2015 @ 14:15:10
Sitat fra: Canuto på mandag 16 mar 2015 @ 21:54:32
(...)
Ami er en fin bil. 2CV som ser nesten normal ut...
Ami Super da, eller en vanlig 8'er? Eller pizza-panseret?  :angel:
(...)
Jeg tror det er trivelig å pusse opp en Ami. Du får sannsynligvis ikke tak i karosserideler og frontvindu og bakvindu kan være en utfordring. Resten er vel stort sett mekking og tilpassing. Jeg tenkte jeg ville støpe mange av karaosseridelene i plast. Spesielt bakskjermene er stygge og hullete.

Du får nyproduserte gulv, kanaler og torpedovegg hos Janez Kežmah i Slovenia... 2CV Keza (http://www.2cvkeza.com/)
Tittel: Sv: 2cv Varebil
Skrevet av: Canutoentirsdag 07 apr 2015 @ 18:58:47
Supert. Takk for tips. Har handla i Slovenia før (tre-maskiner), så det kan saktens gjentas.  :-)
:)