Hovedmeny

Kingbolter og EU-kontroll

Startet av charleston, søndag 06 mai 2007 @ 14:57:51

« forrige - neste »

charleston


Nå er min kjære bil ferdig på verksted og klar for EU-kontroll den 16. mai, og etter å ha hørt diverse skremselshistorier om eu-kontrollørenes nag mot kingboltene våre, må jeg få lagt en klar strategi for den store dagen. Er det slik som mekanikeren min sier, at det skal være en bitteliten slerk i kingboltene på 2cv, eller er det ikke slik? Jeg har hørt at de både skal ha slerk, og at de ikke skal ha slerk. Hva er sannheten?

Jeg har fått klar beskjed fra mekanikeren min, at det bare er å få naf-gutta til å ringe ham hvis jeg møter motgang på kontrollen. Det er én strategi, men jeg trenger flere. :)

Hva er erfaringene der ute hva gjelder naf-kontroller, kontrollører og kingbolter? Og ikke minst tips? 

citro1cx

at kingbolter er slakke må man uansett regne med. problemet er at systemet med slikt hjuloppheng er såpass gammeldags at kontrolørene ikke vet hva det dreier seg om. Jeg hadde også hadde misstanker om at EU kontroløren ville underkjenne min 77 2cv p.g.a. slakke i kingbolt. Tok derfor en tur innom Thanem Auto (merkeforhandler og merkeverksted i Trondheim) og fikk snakket med verksmestern der. Han ville godkjenne kingbolten hvis det ble problemer på EU kontrollen. Og slik ble det, bilsakyndig mente den var slakk mens verksmestern godkjente den.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Morten

Før du tar bilen på pkk bør du jekke opp forparten og klemme inn godt med fett i smøreniplene til kingboltene (de er lette å se, sitter på innsiden rett under kingboltene. Press inn fett til det kommer ut igjen på toppen. For det første tar det unna litt slakk, og for det andre vil kontrolløren se at nødvendig vedlikehold er fulgt opp, og dermed ha mindre grunn til å mistenke slitasje. (Usmurte kingbolter slites fortere enn du har lyst til å tenke på)

Fordelen med å bruke NAF er at du får lov til å være med inn på kontrollen, om det hjelper kommer an på hvor god du er til å snakke for deg. Hvis mekanikeren får inntrykk av at du kjenner bilen, og selv er usikker på modellen, kan det jo hende at han vil høre på deg. "Problemet" er naturligvis at han har både rett og plikt til å underkjenne kingboltene hvis han mener at han finner slakk som ikke skal være der. Det er jo tross alt litt spesielt at det er "normalt" at alt er litt løst - ikke mange andre biler enn 2cv som er sånn.
Ulempen med å bruke NAF er nettopp dette at de gjerne ikke kjenner bilen. I tillegg har jeg selv litt blandet erfaring med dem - har måttet vise bilen til etterkontroll fordi bagasjerommet var fullt og han ikke gadd å vente på at jeg fant fram varseltrekanten, samt at orange maling var skallet av deler av blinklyspærene på Xantiaen. Denslags mener jeg er flisespikkeri. En annen gang passerte alt greit igjennom og jeg hadde god dialog med utførende mekaniker.

Uansett: Lykke til!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

Sitat fra: Roger H på søndag 06 mai 2007 @ 16:49:09Tok derfor en tur innom Thanem Auto (merkeforhandler og merkeverksted i Trondheim) og fikk snakket med verksmestern der. Han ville godkjenne kingbolten hvis det ble problemer på EU kontrollen. Og slik ble det, bilsakyndig mente den var slakk mens verksmestern godkjente den.

Jeg bare spørre...hvorfor tok du ikke PKK(eu)-kontrollen på Thanem i utgangspunktet?! Da hadde du spart masse tid og litt penger ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Loffen

Jeg har to ganger på rad fått anmerkning for slitte kingbolter ved et ikke-merke verksted....for deretter å kjøre rett bort til Citroen og få bilen godkjent. Bilen hadde slakk som ny, og dette vet et godt Citroen verksted. Derfor tar jeg alltid EU kontrollen på merkeverksted. De er noe mere pirkete på en masse annet .....som ikke-merke verkstedet aldri har brydd seg om....men kingbolt maset slipper du ihvertfall.