Hovedmeny

Modell/radiostyrt 2CV

Startet av Otto, lørdag 29 jul 2006 @ 19:47:55

« forrige - neste »

Otto

For noen år siden var det både radiostyrte og byggsett -2CVer i lekebutikkene. Den gangen prioriterte jeg å kjøpe leker til ungene (ikke 2CVer). Nå kunne jeg tenke meg å kjøpe, men nå er de borte. Noen som vet om det er mulig å få tak i?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Tamiya har et plastikkbyggesett som jeg synes ser fint ut. Det kan bl.a stadig vekk kjøpes på ebay, se f.eks denne linken: http://tinyurl.com/oy62c
Forøvrig er det kanskje andre her som har mer peiling på plastikkbyggesett enn jeg..

Kan sikkert skaffes av Small Size eller andre hobbyforretninger også..

Hvordan det er med radiostyrte utgaver vet jeg ikke.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Jacob

Tamiya-plastbyggesettet i skala 1/24 er fortsatt mulig å få tak i, de fleste spesialiserte hobbybutikker kan sikkert ta inn dette på bestilling, hvis de ikke har noen eks liggende i hyllene eller på bakrommet ;)
Dette er etter min mening et riktig bra sett i velkjent japansk Tamiya-kvalitet, selv om ikke alle detaljene nødvendigvis stemmer helt 100%... 
Forbilde for denne modellen er en 2CV6 Club ("stort" dashbord, bred bakfanger osv), diverse alternative dekaler til bagasjelokket er inkludert i settet.  Den store fordelen med dette settet, er at det kan bygges med taket oppe eller nede  8) - stort pluss i margen!!!

Et annet alternativ som også fortsatt kan skaffes, er det settet som tidlig på 90-tallet (?) ble lansert av franske Heller, også dette i skala 1/24.  Dette settet er noe enklere i utførelsen, alle detaljene stemmer ikke nødvendigvis alltid 100% her heller...
Forbildet her var en Charleston i rød/sort lakkering, dekaler til den spesielle Charleston-dekoren medfølger. 
Dette settet ble også solgt i britisk Airfix-eske (franske Heller eide også Airfix), men da med rød/hvit Dolly-dekor medfølgende.
Imidlertid var det ikke gjort noen endringer i støpeformene, så den angivelige Dollyen hadde dermed fortsatt Club/Charleston dashbord/bred bakfanger/setestopping osv...   
Samme støpeformen som Heller/Airfix-utgavene ble laget i, ble av Heller leid ut til japanske Gunze Sangyo tidlig på 2000-tallet (ikke uvanlig praksis byggesettprodusentene imellom... :-\).
Gunze Sangyo-settet er fortsatt å få kjøpt, det som følger med her er dekaler og malingsinstruks for en grå/grå Charleston.
Helt identisk med innholdet i Helleresken, men "made in Japan"
Den store ulempen med dette settet, er at det kun kan bygges med taket oppe :-\

Hvilket av Tamiya eller Heller/Airfix/Gunze Sangyo-settene som ser mest korrekt 2CV-aktig ut, kan det sikkert være delte meninger om!
Synd at ingen av disse inkluderer Spécial-dashbord m.m. som alternativ - her må man evt være kreativ selv, hvis man vil ha modellen helt korrekt...  Med litt fingerferdighet er det jo også mulig å "tilbakedatere" settet til å gjengi eldre 2CV-utgaver, hvis man så lyster 8)

Det som imidlertid unektelig virkelig er artig, er at man her kan bygge sin egen 2CV gjengitt i 1/24 og parkere den på hylla i stua -
OG at man kan bli eier av ørten andre drømme-2CVer  ;D - hvis man har tid, råd og tålmodighet i lange vinterkvelder. 
Har man ikke råd og plass til flere biler i virkelighetens fullskala 1/1, er dette et godt alternativ.  Anbefales!!

Hva radiostyrte 2CVer angår, kan jeg dessverre ikke bidra.

Jacob (modellfrik)


   
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

Otto

Takk for svar. Meiner at modellsettet som eg såg i ein leikebutikk var ein eldre modell. Pakninga var kanskje forskjellig frå den på ebay. Men den er apsolutt av interesse. Hadde også vore kult med ein radiostyrt 2CV. Trur det finns bensindrivne radiostyrte "styla" bilar. Ellers har eg samla på 2CV småbilar.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Mener at det er noen på ebay som har solgt scalectrix-modeller med 2cv-karosseri også. Kanskje det er tingen? ;)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Jacob

Heller har et 2CV-sett i den mindre 1/43 skalaen også, dette forestiller en 50-talls 2CV. 
Dette settet har vært solgt i leketøysforretninger i mange år, tildels også med malingbokser + lim inkludert i pakken. 
Meget mulig at det er dette du har observert, Otto - esken er egentlig uforholdsmessig stor i forhold til innholdet - som forøvrig er temmelig skuffende... 
Støpeformen settet er lagd i daterer tilbake til eldre polystyren-steinalder (60-tall/tidlig 70-tall), det har svært få deler (drøyt 20, hvis jeg husker rett) og detaljene er temmelig rudimentære  :-[  Her skal det mye egeninnsats til for å få noe som ligner originalen...

Ellers er det jo utrolig mye snacks å få kjøpt som ferdige metallmodeller i samme lille 1/43 skalaen, fra ørten fabrikat - Solido, Norev, Eligor, osv osv
Og endog noen  i den store 1/18-skalaen som kan få noenhver til å gå av skaftet (til den smukkere halvdels fortvilelse og oppgitthet ;D).

Heller har også noen riktig STORE plastsett - DS 1963 (?) i 1/16 skala, både som berline og som décapotable!
For ikke å snakke om Traction 15 Six 1950/51 i 1/8  ::), den ferdige modellen blir over 60 cm lang, med fenomenale detaljer (åpningsbart hanskerom, fungerende vindusheiser osv) 8).
Tenke seg til en tilsvarende 2CV i 1/8 skala - oh-la-la-la.... ;D

Jacob (skala 1/1)
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

dg

#6
Hei, radiostyrt 2CV med elektro-motor får du kjøpt hos www.tpv-2cv.fr se under kategori divers(e) til eur 185,-.

Den har tidligere vært levert i tre fargealternativer, rød, gul og blå - du får evt. høre med de hva som finnes på lager.

Louise Griffin er som navnet kanskje antyder - engelsk-språklig, send en epost hvis dette har interesse (ps. ferielukket til 16. august). 

Ps. husk evt. å be om å få varene levert netto fransk skatt ettersom vi er utenfor fellesskapet.

dg

Jacob

#7
...som et apropos - det er en luring  >:( som forsøker å bli kvitt et Heller byggesett av DS Cabriolet i skala 1/16:

http://www.blocket.se/vi/9106789.htm?ca=6_s

Da dette settet sist ble produsert for 2-3 år siden, tror jeg prisen var 550,- hos Romerike Hobbysenter på Strømmen.
Det er vel omtrent samme prisen man kan regne hvis man kjøper det på internett nå fra et av de firmaene på kontinentet som selger den slags, inkl porto, moms osv...
Håper ikke noen faktisk går på limpinnen denne idioten :P >:( har lagt ut... :-\ ::)

jacob
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

PerI

#8
Fikk engang en 2cv i et kinderegg. Da var det glede i heimen :) Den eksisterer nok dessverre ikke lengre. Men det er jo artig at det har vært en kinderegg2cv. Spesielt gode detaljer var det dog ikke.

Kjøpte Tamiya-byggesettet i gave til min onkel i sommer, var 1 stk igjen i hobbybutikken på Sandvika storsenter. Jeg sa til betjeningen at det var artig at det fortsatt gikk an å få tak i 2cv-byggesett.

Hilsen
Per

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Jacob

Jada, Tamiya-settet er fortsatt helt kurant og skaffbart 8)
Håper din onkel satte pris på det ;)

Han banditten som la ut det 1/16 skala DS-settet på Blocket.se har tydeligvis ikke fått napp - påstanden hans om at han har gitt 6.000,- for det, gjennomskuer vel noen og enhver >:( (600,- jojo, javel...).
Og et prisforlangende på 4.000,- (såkalt billig, haha ;D)

Jacob
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"