Hovedmeny

Nyeste innlegg

#1
Mekkekroken / Sv: Blinklys foran 2cv6
Siste innlegg av daghaneberg - I går kl. 07:38:35
Min erfaring er at det er jordingen mellom skjerm og karrosseri som sitter inni hjulhuset helt foran som ofte får dårlig kontakt. Den åpne kontakten kan nok med fordel beskyttes med vulktape e.l.
#2
Mekkekroken / Sv: Blinklys foran 2cv6
Siste innlegg av dingus - tirsdag 20 mai 2025 @ 21:06:31
Flott!  :D
#3
Mekkekroken / Sv: Blinklys foran 2cv6
Siste innlegg av Erlend - tirsdag 20 mai 2025 @ 16:57:33
Dårlige kontakter (i flertall) er funnet og utbedret. Bakre blinklys på forskjerm var av typen med klips og disse bar tydelig preg av alderen og knakk ved minste berøring, men nå virker alt, selv om lysene henger på tape, strips og god vilje.
Nye lys er underveis i posten 😊
#4
Mekkekroken / Sv: Blinklys foran 2cv6
Siste innlegg av Erlend - lørdag 17 mai 2025 @ 12:50:18
Ja, en kjapp kikk under panseret bekrefter det du sier. Det dreier seg nok om dårlig kontakt et sted mellom omtalte strømtyv og hendelen. Mistenkte først selve hendelen, men da ville vel lysene ha fungert når jeg brukte nødblinken, så jeg får bare sette av litt tid og søke litt 😅
#5
Mekkekroken / Sv: Blinklys foran 2cv6
Siste innlegg av dingus - fredag 16 mai 2025 @ 16:47:00
Min erfaring når det gjelder blinklysene er at det stort sett er snakk om et brudd, ja - og det bruddet skyldes gjerne at kontakten hvor blinklysetledningen kobles sammen med ledningsnettet i front enten trenger en puss eller rett og slett bare har hoppet ut.

Hos meg er blinklys på baksiden av skjermen koblet sammen med kabelen til blinklyset foran med en strømtyv, så en ødelagt pære et sted vil ikke påvirke den andre. Men det er nok så mange hjemmemekk-løsninger på disse blinklysene at "ingen" har like løsninger på akkurat dette  :) 
#6
Mekkekroken / Blinklys foran 2cv6
Siste innlegg av Erlend - torsdag 15 mai 2025 @ 21:28:40
Hei!
Jeg kjøpte min 2cv6 1987-mod. Solo Mio-utgave i fjor, så jeg er ganske fersk når det gjelder å skru på disse enkle og sjarmerende farkostene. Nå var jeg på en tur i dag og mot slutten av turen sluttet blinklysene på venstre forskjerm å virke. Prøvde nødblinken når jeg var hjemme igjen for å få dette bekreftet.
Jeg har kikket litt på koblingsskjemaet og stemmer det at det kan være noe så enkelt som en ødelagt pære, eller er det garantert dårlig kontakt/ledningsbrudd? Det ser nesten ut som om de to blinklysene foran er koblet som juletrebelysning på koblingsskjemaetog hvis den ene pæren går, så virker ingen av de to på samme skjerm, men det stemmer vel ikke? Nå spør jeg forsåvidt uten å ha kikket noe særlig på bilen, så det kan jo hende at dette blir innlysende når jeg begynner å feilsøke, men det er jo lett å spørre først da 😅
#7
Mekkekroken / Sv: Gasspedadaloverføring til ...
Siste innlegg av kalle - tirsdag 18 mar 2025 @ 22:16:49
Hei
Tusen takk for svar. Jeg skal prøve å finne ut av det. Filmen viser et system som jeg har.
Tusen hjertelig takk for hjelpen
Kalle
#8
Deler kjøpes / Ønsker å kjøpe setebelte 2cv
Siste innlegg av daghaneberg - onsdag 12 mar 2025 @ 22:48:25
Hei! Ønsker å kjøpe setebelte førerside foran til 1985-modell 2cv. Noen som har ett å selge?
#9
Mekkekroken / Sv: Gasspedadaloverføring til ...
Siste innlegg av eilert - søndag 09 mar 2025 @ 18:28:34
Hei Kalle,

Jeg kjente dessverre ikke til at Dyane hadde et led på spjeldet etter torpedoveggen, men på denne videoen kan det se ut som det er mulig å få noen glimt av leddet og mekanismen:


Ca ved 1:30 ser det bl.a. ut til å være mulig å se, og ved ca 20:20. Kanskje også andre ganger underveis i episonen, eller i andre episoder, bl.a. episode nr. 8. Men jeg har ikke lyktes å finne episode 9 av denne youtube serien som burde inneholde hvordan de setter motoren tilbake i Dyanen og kobler ting som gassstag o.l. Håper det uansett kan være til hjelp.



-Erlend;

#10
Mekkekroken / Sv: Gasspedadaloverføring til ...
Siste innlegg av Belgau - lørdag 08 mar 2025 @ 21:38:49
Jeg er ikke ekspert på Dyane men har noen 2CV'er. På 2CV med enkeltport forgasser (jeg har én) er det stående gasspedal med stag og når staget skyves fram gasser hun på. holde seg fast er det som gjelder da.
På 2CV med dobbeltforgasser (jåleri) - vi har to slike - er det hengende gasspedal med wire. og da trekkes wiren bakover for å få klampen i bånn som vi brukte å si i gamledager. Kan kanskje virke som at Citroen på Dyane moret seg med å bruke stag på dobbeltforgasser. har du et slikt klips?https://www.mehariclub.com/fr/1003231--agrafe-embout-tige-accelerateur-inversee/#collapse-C