Hovedmeny

Mehari

Startet av André, søndag 19 mar 2006 @ 11:09:45

« forrige - neste »

André

 Er jo ikke 2CV, men likefullt en A-modell (kanskje forumet skulle hatt en avd for andre A-modeller?)

Hvor mange Mehari  ble solgt i Norge?  Noen i klubben som har ?
Jeg skjønner at de er sjeldne her ; det er jo aldri noen til salgs... :-[
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Morten

Ja, det er kanskje en god idé, hva synes folk? Bør det være en egen (eller flere) grupper for a-modeller, eller skal man f.eks presisere at når det står 2cv betyr det "2cv og de andre a-modellene"?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Loffen

Finnes det noen i klubben som har en oversikt over hvilke modeller klubbmedlemmene kjører, eller har noen via biltilsynet forsøkt å få oversikt over hvilke modeller som er registrert for norske veier ?
Interessant å se hvilke som kjører rundt...

Jan Erik Johansen

Vet vel om 2 Mehari her i landet, så den er sjelden.  Så vidt meg bekjent er det heller ikke gjort noen nylige forsøk på å kartlegge A-modell bestanden.  Er ikke så sikker på at Biltilsynet enkelt kan hente ut den informasjonen.  Ved henvendelse dit i jobbsammenheng (offentlig kontrollorgan), gir de ut informasjon om inntil tre kjøretøyer.  Vet ikke om privatpersoner får informasjon om andres biler i det hele tatt.  Men utgangspunktet måtte være om Citroën Norge har oversikt over rammenummerne på de A-modellene som er solgt her i landet.

:) Janse

dg

#4
Jeg har sett tre Mehari, en gul som jeg tror er hjemmehørende på Romerike nå. En rød (som i hvert fall var reklame for tøymerket  Marco Polo) og en lys blå,  men det må da være flere.

Om egne forum har jeg ikke noen bastant mening, men jeg ser jo fordeler i om alle hadde følt seg hjemme i samme "bås" evt. med en enkelt avdeling for andre a-modeller .

Klubben er jo til for Dyane, Ami, Mehari, Azu, Ak, LN og type H utover selve 2CV.

i tillegg kommer "kusiner og fettere" som f.eks.  Dagonet, Barbour, Bijou, Barbot, Hoffmann, Burton, Lomax, Pemberton, Van Clee, Tangara - uten å nevne alle  :).


dg

Morten

Sitat fra: dg på torsdag 30 mar 2006 @ 13:01:41
Om egne forum har jeg ikke noen bastant mening, men jeg ser jo fordeler i om alle hadde følt seg hjemme i samme "bås" evt. med en enkelt avdeling for andre a-modeller .

Bør vi endre litt på navnene på gruppene?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Jan Erik Johansen

Er optimistisk med tanke på at trafikken vil ta seg opp med dette forumet, og da vil brukerne mene noe om dette. Vi kan sikker avvente til det skjer.  Men hører jo gjerne andres mening om dette.

:) Janse

Canuto

#7
hei,

Ny på forumet, jeg. Ikke ny i klubben derimot...
Har kjørt 2CV eller annen A-modell som eneste bil i 19 år (2CV 4 og 6, Ami8 og Acadiane).

Jeg har en 1970 Mehari. Den er oransj, men var opprinnelig grønn. Totalt vrak. Skal bli fin bil. Engang... Er fremdeles usikker på om den vil bli pusset opp i original stand eller få 2-krets bremser, skiver, større motor o.l.
Har også en dansk delebil som er fullstendig kjeks der det engang var stål.

Mehari var opprinnelig en Dyane hybrid. Ihvertfall teknisk.

Jeg mener, men kan ikke være totalt sikker, at Citroën opprinnelig importerte 11 eller 13 Mehari i 1970 - mest som markedsføring og mindre som reelle biler for salg. Tror 13.
Den norske jeg har, er en av dem. Det er mulig det er den eneste "originale". Ellers er det vel privat-importert noen i de senere år. Den kles-reklame Meharien kan muligens være en original også?
Har også et vrak i Frankrike, men det ser ut som jeg enten gir det bort eller importerer kun rammeskilt + bærearmene (som er sterkere på en Mehari enn de fleste A-modeller). Det er vanskelig å finne helt rå-billige Meharier også i Frankrike, men de fins.
Det bør være rimelig greit å få til en rimelig god bil utav et 2CV vrak og deler til Mehari fra MCDA eller Cassis.
Akk ja.

Ellers har vel alltids 2CV betydd A-modell i Norge. Vi er så få, så å dele opp vil bli noe kunstig, tror jeg. HYene er vel med siden de ikke har noe annet sted å gjøre av seg... 2CVen er vel egentlig en krympet HY? Jeg mener, 2CVen fikk jo HYens speedometer, lykter, blinker-hendel, blinklys og stopplys o.l. dengang for lenge siden.

Knud
(tidligere kalt "vraksamleren fra Førde" av onde tunger...  ::)
2CV6, 2CV4, AK400, AZU250, DSuper, HY72, Acadiane, Ami8, Kegresse, Mehari, 7, Rover75, LandroverDefender

Morten

Velkommen til forumet, Knud! :)
Gøy å se at det er et stort mangfold her, både kunnskapsmessig og i garasjen(e).
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Sitat fra: Jan Erik Johansen på tirsdag 28 mar 2006 @ 16:45:37
Vet vel om 2 Mehari her i landet, så den er sjelden.  Så vidt meg bekjent er det heller ikke gjort noen nylige forsøk på å kartlegge A-modell bestanden.  Er ikke så sikker på at Biltilsynet enkelt kan hente ut den informasjonen.  Ved henvendelse dit i jobbsammenheng (offentlig kontrollorgan), gir de ut informasjon om inntil tre kjøretøyer.  Vet ikke om privatpersoner får informasjon om andres biler i det hele tatt.  Men utgangspunktet måtte være om Citroën Norge har oversikt over rammenummerne på de A-modellene som er solgt her i landet.

:) Janse

du har nok i rett i at biltilsynet ikke tar slike forspørsler, men derimot statistisk sentralbyrå kan finne ut av dette. Detr koster selvfølgelig penger, noe klubben kanskje kunne være villig til å betale? http://www.ssb.no/ Citroën norge?? :o tja, du kan jo håpe.....jeg tro ikke.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Max Wiggo

Jeg ser av statistikken på http://www.ssb.no/emner/10/12/20/bilreg/tab-2006-05-18-03.html, at det 31. des 05 var registrert 1175 stk Citroën eldre enn 21 år. Med tanke på hvor mange 2cv og andre modeller som er fra før 1984, er det vel ikke så mange Mehari vil jeg tro. Det kunne jo vært interessant å sett fordelingen av de ulike Citroën-modellene.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules