Bremsetrøbbel og mansjettskifte

Startet av ivarr, lørdag 11 mai 2013 @ 10:54:05

« forrige - neste »

ivarr

Hei!

Med dårlig tid er jeg litt i beita for å få Dolly på veien etter vinteren. Jeg bytter ytre mansjett i dag, har delt drivakselen og sitter nå med ytre del av akselen løsnet fra bilen. Jeg ser ikke hvordan jeg skal kunne få mansjetten over indre del, altså koplingen mellom indre og ytre aksel på høyre side. Er denne for tykk til å trekke mansjetten over, slik at jeg må ta av drivleddet ytterst? Hvordan får jeg i såfall dette av?

I tillegg sliter jeg med at høyre forbrems går på når jeg svinger og bremser samtidig. Ikke så festlig første gang dette skjedde da bremsevæsken begynte å koke etter å ha kjørt ned fra et lokalt fjell. Må jeg opp med hele kalipperen for å fikse dette, eller vil en real lufting av bremsene holde? Er det noen måte jeg kan smøre mekanismen uten å demontere hele dritten i såfall?

Håper noen har tips til meg!

Ivar R.
Ivar Aa. R.

Olav

Hvis du har delt drivakselen er det mulig å få den mansjetten på fra den delte siden, men det er trangt. Men med litt varme fra en varmepistol (eventuelt en hårføner) og Zalo på mansjetten pleier det å være mulig å dra den på.
Gummien blir myk og fin av varmen og glatt av Zaloen. Men vær forsiktig så du ikke smelter gummien.

Når det gjelder bremsen din, tror jeg ikke lifting ville hjelpe. Jeg ville jeg tatt ut klossene, rengjort dem og der du kommer til på kalipperen, smørt på kobberfett på klossene og montert dem igjen. Hvis du da fortsatt har problemet, må du nok ut med kalipperen og overhale den.
Og må du overhale kalipperen, er det lurt å ta begge.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

ivarr

Tusen takk for svar. Jeg fikk trukket over mansjetten og festet den i går, så det er i hvertfall i boks.

Skal ta ut kalipperen nå. Håper ikke den jobben er alt for stor.
Ivar Aa. R.

citro1cx

Sitat fra: ivarr på søndag 12 mai 2013 @ 12:42:15

Skal ta ut kalipperen nå. Håper ikke den jobben er alt for stor.

Du vinner mye på å ta ut kalipperene. Litt jobb er det, men du får samtidig sjekket status på stemplet i kalipperen. Ofte er det stemplet som setter seg på grunn av støv og skitt, eller at det har hatt for lang vandring og har skjært seg i veggen på kalipperen. Bruk for all del ikke skrujern eller skarpe gjenstander for å få ut stemplene, men bruk gjerne hydraulikken på hovedbremsesylinder for å presse ut stemplene. Stempel og kalipper kan rengjøres med LHM og monteres tilbake med nye o-ringer i kalipperen.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Olav

Sitat fra: Roger H på søndag 12 mai 2013 @ 18:11:39
[men bruk gjerne hydraulikken på hovedbremsesylinder for å presse ut stemplene.

Et alternativ her er å koble en fettpresse til lufteskruen og presse stempelet ut med fett. Funker fint, men er litt gristete da.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

ivarr

Tusen takk for gode tips! Her kommer det et ganske dumt spørsmål, men hvordan får jeg løsnet wiren til brekket fra kalipperen?
Ivar Aa. R.

citro1cx

#6
Sitat fra: ivarr på søndag 12 mai 2013 @ 21:48:43
Tusen takk for gode tips! Her kommer det et ganske dumt spørsmål, men hvordan får jeg løsnet wiren til brekket fra kalipperen?

Ved å skru av de to muttrene i enden av kabelen. For at kabelen ikke skal vri seg når du løsner muttrene, må du holde igjen med en skiftnøkkel e.l. på enden av kabelen.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Tips: Ikke løsne håndbrekk-kabelen fra armene på kaliper. Løsne heller armene fra kaliper. Det er mye enklere, og du slipper grunn-justere kabelen etterpå. Stramming av håndbrekk gjøres IKKE på kabel, men på eksenter som holder håndbrekk-mekanismen til kaliper. Anbefaler at du leser en manual om justering av håndbrems, om du ikke vet detaljene rundt det. Og når du har løs eksentrene, gjør de ren, og sett sammen med et tynt lag kobber/aluminiums-pasta.

De fleste som har 2CV/DS/CX og som klager på at håndbrekket ikke holder seg justert, vet ikke hvordan man justerer korrekt. Det er mange måter å få det til å fungere på, men gjør man det ikke rett, holder det ikke i lengden. Justert på riktig måte holder håndbrekket seg justert i lang lang tid/mange km.

Jeg tipper bremse-kaliprene dine trenger nye tetteringer til stemplene. Det oppstår korrosjon i sporene ringene ligger i, og det gjør at gummi-ringene presses for hardt mot stempel. Det igjen gjør at stempel ikke returnerer, og bremsene blir liggende på.

Nye gummiringer, grundig rengjøring av sporene som ringene ligger i, smør inn ringer/spor i fett og sett sammen og bremsene blir som nye. LHM/bremsevæske skiftes selvsagt.

Når du først er i gang, mål tykkelsen på bremseskiver. Min.4 mm tror jeg det var. Men noen etter-marked skiver oppgir minimum 5 mm.
Skifter man skiver, bør man skifte klosser også. Brukes gamle klosser,  bør de planslipes, for ikke å forkorte levetiden på de nye skivene.
Citroënnlig hilsen Eirik

ivarr

Veldig gode tips dette. Hvilken diameter har O-ringene?
Ivar Aa. R.

EirikJ

#9
Du må kjøpe et overhalings-sett som er til 2CV med skivebremser. Det er ikke vanlige o-ringer.
Settet inneholder støvring og tettering til bremsestempel, pakning til kaliper-halvdelene og støv-hette til luftenippel. Koster ikke mange kronene. Classic Parts og Dansk 2CV Center sender i posten.
Citroënnlig hilsen Eirik


Alx

hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

ivarr

Supert! Bestilt nå. Tusen takk for all hjelp!
Ivar Aa. R.