Hovedmeny

clutch wire

Startet av morkland, mandag 29 apr 2013 @ 20:24:02

« forrige - neste »

morkland

Hei, som nybegynner på 2CV driver jeg å skifter motor, nå henger motoren i stropper, men jeg klarer ikke å løsne clutch wiren på motor. Håper noen kan forklare "trikset" for å få løsnet wiren. Har fått tips før idag, men klarte ikke med den måten.
Håper på svar som gjør at jeg kan
forsette i morgen.
Mvh
Odd Mørkand

morkland

Hallo igjen! Er det virkelig ingen som har et godt råd å gi meg?
Mvh
Odd Mørkland

Olav

Skal vi se... Clutchwiren sitter går vel inn i på undersiden på girkassen og ikke på motoren.

Er usikker på om du sliter med å løsne den fra armen eller fra selve girkassen, men går ut fra at det er det siste du sliter med. Clutchwiren er ikke festet i dette hullet, men skal sitte ganske løst. Så hvis den sitter fast, antar jeg at den sitter fast i litt møkk som gjerne samler seg her.

Jeg sprayet på godt med WD40, ventet en stund og vred den løs med vannpumpetang da jeg skiftet wiren under opppussingen av min bil i vinter. antar at det samme burde funke hos deg.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

citro1cx

løsne vaijer fra pedal
løsne fra topedovegg
løsne fra gaffel som sitter på girboksen

gaffel er den sorte dingsen som kommer ut fra girboksen
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

morkland

Takker så mye for svar. Jeg fikk ut wiren av gearkassa etter å ha koblet wiren fra pedalen og hadde "mere" wire å dytte inn i gearkassa. Nå er "ny" motor på plass i ramma, montering av det elektriske og wirer er i gang. Når jeg så forsøkte å sette clutch wiren på plass var det ikke noe som holdt den igjen, fikk ikke tak i gaffelen antar jeg, gearkassa er jo ikke åpnet, og det er vel ikke slik at man må dele gearkassa for å få på plass wiren, f.eks ved kun skifte av clutch wire? Jeg antar at det er et eller annet "triks" jeg ikke har skjønt.
Jeg kan ikke se noen bedre måte å benytte 1.mai til enn å skru 2 CV, så tips for å få på plass clutch wiren er meget kjærkomment. Skal ikke se bort fra at nye problemer dukker opp, og da er jeg på forumet igjen.
Jeg har skrudd mye bil og mc, men aldri hatt det så morro som med 2 CV skruingen, har alvorlige planer om å være ferdig før helgen.
Mvh
Odd Mørkland

citro1cx

Sjekk den sida her, mye nyttige tips og gode illustrasjoner http://www.entmontage.de/index_e.htm
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

morkland

Takker for gode tips, linken i siste svar var utrolig nyttig. Tidsskjemat med å være ferdig til helgen som, var sprakk, en nødvendig PKK på min gamle bobil, Triple e mod 1992, ga litt arbeide som måtte prioriteres, men 2 cv`n mangler "bare" å få koplet det elektriske, få clutch-wiren på plass samt lykter foran. Den "nye" motoren har elektronisk tenning, blir spennende å se om "Dolly`n" forandrer karakter.

Mvh
Odd Mørkland