Skifte pærer i instrumentpanelet

Startet av Otto, søndag 24 mar 2019 @ 20:16:35

« forrige - neste »

Otto

Noen lur måte å bytte pærer i instrumentpanelet? Det er veldig trangt og er det bare å lirke ut pæreholderen?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Du burde klare å få inn en hånd bak speedometeret og pæreholderen er bare å dra rett ut. Ved å løsne speedometerwiren kan du frem instrumentpanelet(haha) litt mer. Eventuelt kan du ta ut batteriet, batteriholderen og isolasjonen, og komme til fra motorrommet uten å ta løs speedometeret. Tror det skal gå.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Gikk egentlig greit å skifte pæra på olkjetrykkslampen, men måtte først skru av den orange på framsida. Lampen på bremseveskekontrollen lyser ikke heller, men håper det også går greit. Bewnsinmåleren virker ikke. Jeg har ny giver som jeg teste med ohm-meter så det kan være måleren på instrumentet som ikke virker.??
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Kristian

Vedr. bensinmåleren:  Problemet er som regel giveren i tanken. Heldigvis er det enkelt å sjekke om giveren eller måleren er problemet.  Ledningen fra måleren til giveren går ned langs innerskjermen bak, venstre side, og det er en splitt ved innerskjermen.  Åpne splitten og jorde ledningen fra måleren.  Om måleren er i orden, skal den da vise full tank.  Om den så gjør er det bare å skifte giver.  Pass på at du setter skikkelig spennbånd på overgang påfyllingsrør/tank.  Det står midt i hjulspruten fra bakhjulet, og er det ikke tett der får du vann i tanken. (Snakker av erfaring her!)

Otto

#4
Takk for tips. Måleren gir ikke utslag. Jeg har ny giver som jeg tror jeg har målt at den virker. Det er 2 løse ledninger som henger under dashbordet. Den ene er til choken. Mulig den andre (rød) er plussledningen til bensinmåleren. Litt fiklete å sjekke.
Jeg har 2 kraftige slangeklemmer på bensinrøret.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Kristian

Vedr. bensinmåler:  Det er to ledninger med vanlig Citroën rundstikk som skal inn på måleren, en pluss som går over tenninga og en til giveren.  I tillegg har noen målere en egen jording, uisolert flatstikk, mellom de to runde.  Denne må også være på for at måleren skal virke.  Når speedometeret er skrudd løs skal du kunne dra hele enheten litt inn i bilen for å komme bedre til.  Den henger i speedometerwiren, men den er jo skrudd fast i speedometeret, så det er mulig å dra litt uten at noe går i stykker.