2cv i god stand ønskes

Startet av 2cv_skrue, torsdag 28 feb 2008 @ 13:55:39

« forrige - neste »

Morten

Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

#31
Skal passe meg for å slå alle over en kam her.  Men har sett noen Englandsbiler etterhvert  - og det ser ut som om ketschupeffekten gjelder i forhold til rust og generelt forfall.  Først ingenting - og så nesten overalt.  Så vær på vakt.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Morten

Det er sant, og jeg må presisere at jeg kjenner ikke dette objektet i det hele tatt.
Det er interessant det du sier om ketchup - jeg har lurt litt på om nevnte biler ruster spesielt mye - eller om det ofte er sånn at eierne bevisst eller ubevisst er av den oppfatning at de har lagt såpass mye penger i renovering at bilen er "som ny" - og at vedlikeholdet dessverre dermed bilr deretter..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

#33
Den likner på bilen som 2cv_ skrue hadde tidligere, også den restaurert i England.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#34
Til Morten:
Ja, det er enklest å skylde på dårlig vedlikehold, men det er konstatert at restaureringen som ble utført i England (hos Frome) over flere år - IKKE var av forespeilet kvalitet.

Hvorfor det aldri har blitt noen reklamasjoner (hva jeg vet) - har vel litt med hvordan arbeidet ble utført på, nemlig at den ansvarlige og de som gjorde jobben - ikke var de samme personene.

At bilene som - etter restaureringen - hovedsakelig benyttes som sommerbiler skal forfalle slik - er nesten en gåte., og at 50-60Ktusen kroners biler reduseres til 20Ktusen på få år - uten at noen blir stilt ansvarlig er flaks/uflaks avhengig av hvilke rolle man hadde i restaureringen.

Holdt selv på å gå i "fellen", men når jeg fikk vite hva som skulle gjøres - for hvilke penger - så var det lett å avslå "tilbudet".   Med fasit i hånd - så angrer jeg ikke den beslutningen, når arbeidet i tillegg var så dårlig utført.  Andre var ikke like heldige.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

På generelt grunnlag vil jeg påstå følgende: 2cv er en enkel bil med sine fordeler og ulemper. En ulempe i så henseende er stålkvaliteten m.t.p tykkelsen. Det skal ikke mye rust til før det ruster igjennom. 2cv holder ikke i all evighet selv om man tar vare på den med kjærlig hånd. Selv det å la den stå og ikke bruke den tærer på stål og gummi. For å beholde en 2cv enten den er nyrestaurert eller urestaurert så lenge som mulig, så finnes det måter å få rust til å utvikle seg seinere på. Min far har alltid sagt at det går ikke an å stoppe rust, men man kan få rusten til å utvikle seg saktere. Det er noe i det...

Å restaurere en bil enten det er 2cv eller andre krever et grundig forarbeide før lakkering. Jeg vil anta at det er her jobben ikke er gjort bra nok for de restaurerte biler du har sett, jwh. I det de kommer ut fra lakkjobben ser de perfekte ut, men er det slurvet med grunning, rustbeskyttelse eller andre ting så skal det ikke gå lange tida før boblene synes. Man burde helst kjenne de godt de som skal lakkere og gjøre forarbeidet. Og betale de bra for at de skal gjøre en god jobb.

Men som et apropos - en originalbil fra 80-tallet på 80-tallet holdt ikke spesielt lenge den heller om den ble daglig kjørt i vintersalt. Ei heller 70-talls selv om de kanskje hadde et ørlite grann mer rustbeskyttelse på seg i det de forlot fabrikken.

Nok negativt rustprat fra min side, en 2cv er selvfølgelig til for å brukes. Men husk at de er ikke evigvarende. Som man i sin tid sa om Fiat Uno Turbo : bånn gass før rusta tar de.

Og en stor fordel i det å drifte en 2cv - de er enkle, og deler er generelt enkle å bytte ut. Med andre ord en genial bil :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

2cv_skrue

Jeg var for noen mnd siden å skulle kjøpe denne bilen. Tok fly fra Ålesund til Trondheim, for så å kjøre bilen hjem. Men det endte med at jeg tok fly tilbake også. Bilen hadde i mine øyne en god del mangler, og det var en del rust å se. Svært skuffet over tilstanden når jeg viste denne hadde vært restaurert i 2000. Samme person som var ansvarlig for denne som den charlestonen som jeg hadde!

Derfor er jeg enda på leting...

Morten

Nyttig tilleggsinfo - jeg hadde som sagt kun annonsen som grunnlag..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Kan jeg ha sett på internettet at det er et firma i Frankrike som setter sammen nye 2CVer? Det er en stund siden og jeg har ikke funnet igjen denne hjemmesida. Noen som vet om dette?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

brochmann

Hei.
Min erfaring er at det er billigere å kjøpe en ferdig sammenskrudd bil, enn å kjøpe deler og så skru ting sammen selv, på tross av "besparelsen" ved egen arbeidskraft. Tro meg. :(
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

Hva koster en fullt restaurert Charleston.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

2cv_skrue

jeg kom i kontakt med et firma fra tyskland:

http://www.2cv.de/

Se vedlegg for en prisliste, Kanskje importere noen? Mulig vi kan få ned pris om vi tar flere...

2cv_skrue

Svar jeg fikk, så det er dyrt kan man si:

that was a nice 2 CV Charleston you have had five years ago....... but there is nearly no chance to find one in a good condition - and if you find one the price is so high, that it is very close to the price of a restored car - and that is always the better choice.

we can build you a car like new.... in original condition, with original seat patterns, original stickers on the doors.... it looks like a charleston as it left the Citroen factory in 1989.... but better worked up. The price - exclusiv tax - is about 11.000 , it depends from the accessoiries you want.

If you have any questions - please let me know. Best regards yours Thomas

Otto

Er den bygget av bare nye deler?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Uno

Sitat fra: EirikJ på lørdag 01 mar 2008 @ 17:59:22
Bare for morro kan jeg jo nevne at jeg kan tilby meg å bygge en 2CV på bestilling. Ny ramme, ny lakk, evnt.nye setetrekk og allt mekanisk overhalt. Ikke bare for å tjene penger, men fordi 2CV er MORRO :D
Jeg har kunnskaper, tid og nødvendig verktøy....men mangler lokaler. Er konstant på utkikk etter billige lokaler, men det er vanskelig.
Dyr husleie vil ikke fungere i lengden :-\

Vurderer også å flytte til Bergen, så hvis noen Bergensere vet om et billig og egnet krypinn for en stakkar og noen gamle Citroën'er, så gi beskjed ;)

Hei, jeg starter til høsten opp en Bilgledebutikk som skal selge resturerte bilener av merkene 2cv, Matra Muerna, Alfa GTV/Spider, Smart Brabus og De Tomaso. Jeg setter nå alle arbeidene bort til andre verksteder som jeg har gode avtaler med. Når det gjelder 2 cv kunne jeg tenkt meg å knytte en egen mekanikker og lakkerer til butikken. Vi har egne verkstedlokaler.  Å kjøpe 2cv-er i Norge og restaurere de her er faktisk interessant i lys av priser på disse bilene i andre land.  Jeg bor deler av året i Frankrike og følger med på markedet der. Prisene i Norge ligger godt under for sammenlignbare biler. Og jeg ser mer rust på 2cv-en i Frankrike enn hjemme. Dersom det passer for deg å jobbe i Vestfold, ta gjerne kontakt med meg for en prat på 9110020.