Må bare hive meg på denne lille debatten om "langkjøring"...
Selv anser jeg natta som best egna til "transport-etapper"; mindre trafikk, færre trafikk-KONTROLLER ;-) , kjøligere luft - og eventuelle smårollinger kan ligge og sove istedenfor å irritere seg over de voksnes hastverk.
Kjørte for en del år sida Spydeberg - Børselv (i Finnmark) omtrent non-stop. 210 mil tilbakelagt på nøyaktig 30 timer, men bomma med en halvtime på "Barne-TV" - bittelille julaften! To ufrivillige motorstopp pga. is i forgasseren (minus 39 i Sodankylä!) og en frivillig frokost-stopp i "julenissens verksted", Napapiri, nord for Rovaniemi. Min 5 år gamle "co-driver" tilbrake en del timer sovende i baksetet, og kom forøvrig ikke med mishagsytringer overhode. (Men så var hun allerede da - særlig da... - godt oppdratt ;-) Det er bare å starte tidlig, Alex! ;-)) Og bilen? Vel, ingen 2CV, men en liten, 900ccm VW Polo.
Følgelig er det ikke VANSKELIG å kjøre fra sør-Norge til neste sommers verdenstreff uten pauser og overnatting. For dem som ikke har mer enn en ukes ferie... For ellers har det neppe noen hensikt!