Hovedmeny

Takgrind

Startet av KjetilMN, søndag 18 jul 2021 @ 21:13:48

« forrige - neste »

KjetilMN

Hei!

Jeg skal få noen mål - men kan det tenkes at denne kan passe? Passer Boble-takgrinder som er justerbare i bredden?
Noen favoritter - bortsett fra den originale? (hvis ingen har en liggende i nærheten av Færder)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=224847181


God sommer!
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

EirikJ

Problemet med takgrinder som festes til "regnrennen" på biler, er at regnrennen på 2CV ikke følger takets bue i særlig grad, i motsetning til f.eks.en folkevogn. Dette gjør at muligheten for å få grinden til å sitte bra plassert på taket er dårlig.

Det sagt, så kan man skaffe tak-festene som passer 2CV, og så tilpasse en hvilken som helst grind til å passe disse festene. Har man et sveiseapparat og kan sveise er det en grei sak.
Citroënnlig hilsen Eirik

KjetilMN

Hei!

Ja.. sant. Takk for tipset. Nå har jeg ikke sjekket rundt, men er disse takfestene noe man får på nettet?

Ellers har jeg skjønt det er litt ufordringer med å få taket opp, med grind på. Men mulig jeg har en "pantent pending" på den..
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

EirikJ

#3
Ja, ikke lett å få opp taket om takstativet er over taket i forkant, særlig om man har tak med innvendig åpning. Noe de fleste har. Er nok lettere om man har tak med utvendig åpning, og klaring nok til å kunne rulle det bakover mellom karosseri og stativ.

En annen ting er at et slikt stativ vanligvis lager endel vindstøy... I allefall gjorde mitt originale det, da jeg kjørte en tur med det på. Så hvor lukrativt det er å kjøre med taket åpent, og takgrind, det spørs.

Sitat fra: KjetilMN på mandag 19 jul 2021 @ 11:40:37
Ellers har jeg skjønt det er litt ufordringer med å få taket opp, med grind på. Men mulig jeg har en "pantent pending" på den..
Del gjerne med oss ;)

Man kan jo også fabrikere en grind i "halv størrelse" som bare dekker bakre halvdelen av taket. Slik som dette.
Nå fikk jeg lyst å lage en slik grind. Noen som er interessert i å kjøpe en, hvis jeg lager to? (Til vinteren, har ikke tid om sommeren ;))


(Bildet lånt fra nett)
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgau

Var ikke orginale - eller den tids ettermarked kanskje -takgrind bøyler for skigrind  til 2CV festet til den innerste kanten der presenningtaket tetter? Altså ikke til  takrenne? Mon tro om ikke jeg har den slags bøyler oppunder taket i garasjen et sted...
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

KjetilMN

Den så ikke dum ut. Jeg tar gjerne en og spytter inn kronasjer i et slikt! Jeg er avhengig av noe solide greier, som tåler humpete veier for en fremtidig raid-tur. Du får si ifra om det blir noe ;)

Når det gjelder tak, innvendig/utvendig. Jeg har innvendig åpning. Jeg har ikke jobbet for mye med dette enda og fant ikke et bilde av den eksakte løsningen. Men jeg antar en kalesjemaker (båt) kunne hjulpet til med deler og fabrikering.

Forsøk på å tegne dette
https://temp.bidrag.no/#collection/0a0aa3a7-f5c1-433d-be28-9696c6112787

Beslag til båtkalesje. Enten sveise eller så finner man noe man kan sku (lage gjenger).
https://www.boatlab.no/ankring-rigg-dekksutstyr/kaleche-bimini/kalesjebeslag/hengsel-til-kaleche-ror-22x19-6mm-rustfritt-stal-a4-1stk


Men - som du sier. Det får bli et prosjekt til vinteren. Nå brukes bilen daglig i det fine sommerværet!

'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

KjetilMN

Belgau - Terje.

Du får si ifra om du skulle finne noe spennende. Du holder jo til en liten svipp fra meg - Færder.
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

EirikJ

Sitat fra: Belgau på tirsdag 20 jul 2021 @ 10:27:22
Var ikke orginale - eller den tids ettermarked kanskje -takgrind bøyler for skigrind  til 2CV festet til den innerste kanten der presenningtaket tetter? Altså ikke til  takrenne? Mon tro om ikke jeg har den slags bøyler oppunder taket i garasjen et sted...

Jo, festene er laget for å passe på kanten av taket, mellom karosseri og kalesje. Jeg hadde to sett, men brukte ett sett til et prosjekt jeg jobber med, og to av det andre settet til et annet prosjekt jeg jobbet meg.

Festene og grinden var solgt av Citroën-forhandlerne, og var originalt tilbehør. Har en brosjyre for det ett eller annet sted....

Så jeg trenger to fester, for å komplettere det jeg har.(4 fester til en bil)

Så om noen har er jeg også interessert.
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgau

#8
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

KjetilMN

Sitat fra: Belgau på tirsdag 20 jul 2021 @ 22:32:56

https://www.2cvforum.de/enten-restauration-f11/halterung-fuer-dachgepaecktraeger-t8204.html

innlegg 132372 viser en hjemmelaget versjon.

Ja, hvis det er den hvite, så ser det jo svært enkelt å lage festene + solid. Det bør tåle en støyt og noe vekt. Takk!
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

KjetilMN

Sitat fra: EirikJ på mandag 19 jul 2021 @ 20:05:21

Nå fikk jeg lyst å lage en slik grind. Noen som er interessert i å kjøpe en, hvis jeg lager to? (Til vinteren, har ikke tid om sommeren ;))


(Bildet lånt fra nett)

Hei

Jeg har lett land og strand, men jammen ikke mange som vil kvitte seg med takgrinder/stativ.

Hvis du vil lage flere i vinter, så kjøper jeg gjerne. Den på bildet ser både fin og tøff ut. Der får man vippet opp tak og rullet den bort til grinden også.

Mvh
Kjetil
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

KjetilMN

Jakten på en takgrind. Hvem hadde trodd det var så vanskelig?

1. Leboncoin.fr - her er det til enhver tid 4-6 stk til salg, men ingen svarer på tross av dobling av ønsket pris. (ønsket pris euro 40-200). En blanding av originale og uoriginale
2. Chile/Argentina. Lite tilgjengelig
3. Storbritania. 1 uorg. til salgs £500,-. Dårlig stand.
4. Nederland - Custom made. Det desidert mest spennende alternativet. Her må man ut med ca Euro 300,-+ frakt. Men frakten er "døden". Euro 370,- poste restanse til Strømstad + 200,- i Poste Restanse gebyr. Så går det vel med en 1000-lapp til eller mer for å plukke den opp
https://www.shop-golden-years.nl/?product=oldtimer-imperial-citroen-2cv-custom-made

Han i Nederland jeg snakket med sa de ofte brukte Peugeot 203-takstativ, som de modifiserte.

Jeg tenker at et takstativ (egentlig) ikke er verdt 10.000,-.. Dvs jeg hadde ikke tenkt å bruke så mye. Men jeg tror jeg må gå for alternativ 5 - kjøpe et takstativ som er smalt nok/grei fasong og få en lokal sveiser (kompis) til å tilpasse den. Da kommer jeg meg unna med 1-2000,- for stativ + et par flasker rødvin..

6.Alternativet er jo å lage en helt fra scratch.. Men min bekjente skal slippe å gjøre en så stor jobb. Og det er heller få sveisere i området som jobber med slike private ting. Og man ender vel fort med 10k der også.. ;)

Noen som har en Peugoet 203 Takgrind liggende?  :D


'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

dingus

Sitat fra: KjetilMN på onsdag 26 jan 2022 @ 14:09:01

4. Nederland - Custom made. Det desidert mest spennende alternativet. Her må man ut med ca Euro 300,-+ frakt. Men frakten er "døden". Euro 370,- poste restanse til Strømstad + 200,- i Poste Restanse gebyr. Så går det vel med en 1000-lapp til eller mer for å plukke den opp
https://www.shop-golden-years.nl/?product=oldtimer-imperial-citroen-2cv-custom-made
Nå er jo de siste kostnadene de billigste, men jeg nevner det likevel:

Vær obs på at det finnes to forskjellige Poste Restante i Strømstad. Den "ordentlige" som betyr at du henter pakken hos det svenske postkontoret like utenfor Strømstad sentrum og det private selskapet PR Strømstad.

Hos førstnevnte er gratis å hente pakker, mens det som du sier koster penger å hente pakkene hos de andre. Jeg bestiller av prinsipp alltid til det svenske postverket, men har opplevd at enkelte transportører likevel leverer hos PR  ???

Om ønskelig kan jeg sikkert være behjelpelig med å hente pakka en gang jeg er i Sverige, så kan du plukke den opp en gang du er på riktig side av fjorden ( ;D ). Eller at jeg tar den med en dag jeg tar ferja over.

Send meg i så tilfelle en PM, så kan vi avtale nærmere :)
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

Otto

Ser ut som Thule har takstativ som skal passe til 2CV.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: Otto på fredag 28 jan 2022 @ 06:48:46
Ser ut som Thule har takstativ som skal passe til 2CV.
Det er vel i beste fall to slike pinner som går over taket. Greit nok til sitt bruk (Har fraktet et tungt panser slik), men ikke det som vekker følelser når man skal på tur :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III