Bensin måler sitter fast tom og blinklys

Startet av insanefish, lørdag 22 aug 2020 @ 20:53:22

« forrige - neste »

insanefish

Hei folkens.
Har fått meg time for EU godkjenning om en ukes tid. Det er noen ting jeg vet ikke går igjennom, men spennende likevel.
Som sådan har jeg prøveskilter for denne helgen. De 2 tingene jeg gjerne skulle fått til før jeg kjører mye mer er bensin måler som sitter fast på "tom". Det er ca 1/2 tank egentlig.
Jeg har heller ikke blinklys på førersiden. Denne mener jeg fungerte siste jeg kjørte for ca et år siden. Jeg har klart og sparke ned bryteren og miste en kontakt der som nå er loddet. Ettersom fører siden ikke blinker med nødblink heller så mister jeg rele, men noen mekaniker er jeg ikke, så innspill settes pris på.
Ha en eller flott helg alle sammen

Otto

Er vel ikke nødvendig at bensinmåler virker på EU. Min virket ikke og jeg fikk null feil! :) Tomas Rage sier at dårlig regulator tar knekken på bensinmåleren, så bytt regulator før du bytter måler.
Sjekk lykt, pæreholder, pære og ledning til blinklyset.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

insanefish

Takk for super kjapt svar. Er mest for å vite sikkert hvor mye bensin jeg har mer enn for EU :) Sjekket pærer og holdere uten å finne noe der. I verstefall bare la dem ta det etter EU sjekken

Otto

Dårlig jording? Sjekk om det er strøm i ledningen. (multimeter/prøvelampe)
Jeg fyller 15 liter og kjører 25 mil. Skal bytte speedometer til neste sesong. Giveren virker.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

eilert


Kjedelig om blinklys skulle vise seg å være eneste feilen på EU, så best å rette det opp. Sjekk at koblinger i bryteren ikke har tatt skade på noen måte eller er defekt og prøv med et nytt blinklysrele under ved rattstammen. Men sjekk også at alle sikringene er ok og ikke minst kontaktene i sikringsboksen, de kan bli dårlig/svak og gi utslag i manglende bremse- og/eller blinklys o.l.

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

insanefish

Dersom det er feil i kobling i bryteren så vil vel nødblink fremdeles fungere som den skal? Nytt blinklys rele er bestilt. Jeg sliter litt med å finne ut hvor alle sikringene er. Vet der er i motor rommet, men der er det bare tre. Fra hva jeg skjønner fra haynes manualen så er de kun en sikring til blinklysene, så om denne ryker så skulle jeg ha null blinklys, ikke en side av bilen. Men begynner i allefall med rele, koster jo ikke all verden og enkel nok jobb.

Otto

Det er bare 3 sikringer.
Sjekk med multimeter/prøvelampe om det er strøm i ledningen som går inn på lykten, vekselvis av/på. Kan jo blitt feil når du loddet i bryteren.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#7
Vel, utifra koblings-skjema ser det ut til at om blinklyset virker til en side, så er releet og sikringer i orden. Også, om nødblink virker, er releet og sikringer i orden. Det som bestemmer om det skal blinke til høyre eller venstre er blinklysbryteren. Så tenker at om det ikke blinker til ene siden, er det kontaktfeil i blinklysbryteren. Eller brudd i ledningen mellom bryter og der ledningen deler seg til front/bak.

Jeg har både blinklysbrytere og speedometere og selge, om det er interessant. Og generelt det meste til det elektriske anlegget.
Citroënnlig hilsen Eirik

insanefish

Ettersom nødblink kun fungere på en side også, så regner jeg med at bryteren er ok. Men skal teste mer på dette i løpet av de neste dagene.

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#10
Sitat fra: insanefish på tirsdag 25 aug 2020 @ 13:28:35
Ettersom nødblink kun fungere på en side også, så regner jeg med at bryteren er ok. Men skal teste mer på dette i løpet av de neste dagene.

Da må det være noe med ledningsnettet vil jeg tro. Eller mitt koblings-skjema stemmer ikke med din bil. Det kan jo godt hende.

Otto - Ja de er brukt.
Citroënnlig hilsen Eirik

insanefish