Hovedmeny

Lade problem

Startet av Thor R, onsdag 10 jun 2020 @ 06:33:47

« forrige - neste »

Thor R

Har en 2cv som ledningnett, tenningslås,lysbryter,sikringsboks, elektronisk "vippe" er nye. Den fungerte greit, så begynte den plutselig og ikke ville stoppe når jeg slo av tenninga. feilsøkte og fant ut at når jeg bytta dynamo begynte den og stoppe normalt når jeg slo av tenning. Men da jeg kontrollerte ladespenninga lå den på 17 volt. Ny dynamo ble kjøpt og nå lada den 18-19 volt. Har sjekka "vippa" i en annen 2cv jeg har og den gir 14,4 volt i den. Har målt alle ledningene som  i henhold til koplingsskjema har med ladinga og gjøre å de er ok. Har også sjekka tenningslås, sikringsboks, lagt opp ny jordkabel, bytta batteri og kontakt på "vippa" har også kopla minus og pluss ledningane "direkte" på vippa for og sjekke om det er dårlig kontakt på de i ledningsnettet. Men bilen lader med 17-19 volt uansett hva jeg gjør. Har opplevd at de gamle vippene med spolane i har gitt for mye strøm, men da har det bare vært og bytte vippe så har det fungert ok. Jeg har skrudd på 2cv i ca 40 år, så det er jo interessant og oppleve et helt nytt problem. Har noen opplevd et tilsvarende problem, hvor ligger i så fall feilen og lurer?

Otto

Hei, kanskje prøve ny elektronisk spenningsregulator. Er spenningsregulatoren koplet riktig?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Thor R

Takker for godt forslag. Jeg har kontrollert ladereleet og det er ok.  Men jeg skal kontrollere ledningen som er merket DF på releet og se om det er noe feil der ett sted, det er vel den som ligger og føler på spenningen og er med på og "justere" ladestrømmen. Det er jo ikke andre feilkilder en mulig gåen diode i dynamoen, eller feil på ladereleet eller ledningnette rundt det. Grunnen til at bilen slutta og stoppe på nøkklen var diodefeil i den gamle dynamoen., så den har jeg finni ut av nå.

Belgau

Sitat fra: Thor R på onsdag 10 jun 2020 @ 06:33:47
Har en 2cv som ledningnett, tenningslås,lysbryter,sikringsboks, elektronisk "vippe" er nye. Den fungerte greit, så begynte den plutselig og ikke ville stoppe når jeg slo av tenninga. feilsøkte og fant ut at når jeg bytta dynamo begynte den og stoppe normalt når jeg slo av tenning. Men da jeg kontrollerte ladespenninga lå den på 17 volt. Ny dynamo ble kjøpt og nå lada den 18-19 volt. Har sjekka "vippa" i en annen 2cv jeg har og den gir 14,4 volt i den.....?

Men Thor R, du skriver over at alt fungerte greit. Var det over en periode på minutter eller dager og uker?  Jeg tenker at diodehsvariet kanskje ha gitt følgeskader på  på laderegulatoren. Dynamosikring er installert på Valeo generatorer for å beskytte mot slikt. Det kan vel virke som at din opprinnelige generator ikke var Valeo?... Har du forsøkt å kastebytte vippe fra en normalt fungerende vogn til ditt gåtefulle prosjekt? Har en ubrukt elektronisk regulator liggende tror jeg  og det er ikke langt over skauen.... Bytter gjerne f. eks i en fungerende coil..... mer om det i eget innlegg.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive