Hei Per, takk for innspill
Jeg er egentlig ikke så interessert i firehjulsdrift. Jeg er interessert i å forsøke å lage en SAHARA! Bilgilsynet tror jeg nok det kan bli en råd med.
Jeg vet at det ikke er deler å få tak i, men jeg vil tro at noe kan skaffes med flaks og det meste kan lages, men jeg håper jo på å klare å få fatt i mekanismen for å koordinere giringen.
Jeg antar at ramma må forsterkes på grunn av ekstra vekt bak, forterkede fjærer er hyllevare hos ECAS, og motor/gir, som står bak fram, festes (som foran) mellom på girkassefestet som sveises bak på radiusarmtraversen og motorfestetraversen som må sveises bak på rammevangene. Å få snudd retningen på giringen skal være relativt enkelt. Får jeg lånt og scannet bensintankene fra en original Sahara vil det være lett å få produsert/3D scannet disse. Konverteringen av dører, skjermer etc fordrer kanskje kjøp av sikkemaskin og engelsk hjul, men bør være enkelt nok for den som har tid og tålmodighet, men hjulbrønnen i panseret vil nok måtte overlates til spesialister om det skal bli pent
Hovedproblemet vil være å få tak en original girsjalter, men får man scannet en original, kan man saktens få en "dummy" produsert som kan romme en egenmekket sjaltepatent!
Eller kanskje er det mye vanskeligere? Sannsynligvis, men intet er som kjent umulig for en ukuelig optimist.
Men, som pensjonist har man jo tid, og fundering over problemer som ligger utenfor egen flytsone skal vistnok hemme utviklingen av demens; selv om noen nok vil mene at dette prosjektet tyder på at demensen allerede er sterkt fremskreden.