Hva dysestørrelsene skal ha med CO på tomgang å gjøre er noe uklart for meg.
Når det måles et gjennomsnitt av tomgang og 3000 omdreininger, vil primærdysen defintivt være en faktor.
Hvilke størrelser hadde dysene som ble tatt ut? Du fikk vel de gamle med deg? Hvilke størrelser ble de erstattet med? Hvilke CO-verdier ble målt før og etter? Hvilket måleresultat står på kontrollskjemaet? Hvilket verksted var det som tok kontrollen?
Min forgasser er en overhalt fra Burton, som leveres ferdig testet og justert på motor av dem og skulle bare være å montere rett på motoren min. Oppdaget når jeg åpnet den etter å ha strøket på PKK, at de hadde montert 110 primær- og 115 sekndærdyser. Dette er på trynet for høyt etter min oppfatning og forklarer problemet med før høy gjennomsnitts CO på PKK, da det originalt skal være 102,5 primær og 87,5 sekundærdyse. De hadde jeg liggende og installerte, hvorpå jeg justerte CO på tomgang og fikk bilen godkjent med god margin. Gjennomsnittts CO hadde da gått ned fra 8 til 2,9%
Kontrollen ble utført av Autoco på Rud, men det er verd å merke seg at kontrollør er personlig ansvarlig for kontrollen etter de nye reglene, ikke verkstedet.
Å skifte eller bore hoveddysen i primærtrinnet har definitivt noe for seg for å få bedre trekkraft ved lett belastning. Den er 102 originalt, og ved å gå opp til 104 merkes en klar forbedring. Jeg har redegjort for dette i en tidligere tråd. Hvis noe ønsker å gjøre dette, har jeg bor i den størrelsen liggende.
Enig! Etter godkjenning borret jeg opp primærdysen i steg og endte på 105, som nok egentlig effektivt betyr rundt 106 når man borer selv med meget godt resultat.