Hallo Forum,
I forbindelse med monteringen av den overhalte Visamotoren min, oppdaget jeg at eksosanlegget til Tutten var i dårlig forfatning. Særlig tverrpotta var dårlig og denne har jeg nå byttet tre ganger siden 2008. Jeg tenkte derfor å smelle til med nytt eksosanlegg i rustfritt stål og bestilte dette fra Burton med beregnet fraktpris på 40€.
Men da Burton tok kontakt og fortalte at dette var feil og at den virkelig fraktprisen ble 160€, ville jeg kansellere dette og finne en annen løsning. Burton foreslo å sende det til en adresse i Sverige, da fraktprisen dit kun ble 22€.
Sjekket litt rundt og fant firmaet Poste restante Strømstad og meldte meg opp der helt gratis. Jeg oppga denne adressen til Burton og to dager senere fikk jeg melding fra Strømstad om at pakken var ankommet. Da ble det god gammeldags harrytur for å fylle fryseren og hente eksosanlegget.
Jeg betalte 175 SEK til Poste restante Strømstad og slipper i tillegg moms, siden den totale prisen for eksosanlegg og harrygreier var under 6000 kroner (vi var to voksne personer). Man kan ta med varer for inntil 3000 kroner per voksen person for utenlandsopphold under et døgn. over ett døgn er 6000 kroner per voksen person momsfritt inn i Norge.
Dette er altså helt lovlig og det kan være betydelig penger å spare ved handel fra utlandet.
Men regner man med harryhandelen... Not so much