Knekt sylinder bolt

Startet av Otto, søndag 12 apr 2015 @ 16:56:12

« forrige - neste »

Otto

I fjor høst skulle jeg stramme til toppene med momentnøkkel. Trolig var den ene bolten skadet i forsøk på å skru den ut tidligere. Den knakk etter flere omdreininger med lavt moment.
Spørsmål: Tror dere det finnes en type tang e.l. som gjør det mulig å skru enden ut uten at jeg behøver å dra ut sylinderen. Det vil jeg helst unngå. Jeg har diverse spenntenger, men de er litt store.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Skal du bruke tang må du i så fall prøve å feste den helt innerst ved blokka. Ville nok også forsøkt å varme opp forsiktig.
Alternativt går det kanskje an å trekke sylinderen akkurat så langt ut at du kan få skikkelig tak innerst ved blokka, men uten at du må trekke stempelet ut av sylinderen?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

#2
Har ikke erfaring med oppvarming med propanbrenner. Varmer jeg bare noen sekunder? Erfaringer med Shockspray?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Nei, jeg har en elektrisk varmepistol som jeg bruker på alt som sitter fast. Føles litt mindre brutalt enn åpen flamme, men det blir fortsatt skikkelig varmt hvis man holder på lenge nok :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Nå ser det ut som det løsner uten varme, men med godt med rustløser. Jeg bruker den korteste wisegrip-tanga til Biltema til å vri den rundt. Det tar tid, men det går.

Burde jeg bytte alle pinneboltene?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Så bra! Jeg tror ikke jeg ville brydd meg med å bytte de boltene som er hele.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

#6
Dette forstår jeg ikke.
Jeg skulle skru til toppene med momentnøkkel. For å være forsiktig først til 6 Nm. Siden sist har jeg montert en ny pinnebolt og byttet rørene til støtstengene (som ble litt skadet pga unøaktig montering).
Så ryker en pinnebolt. Ser ut som at mutteren er skrudd helt til bunns. Har jeg ikke skrudd pinneboltene langt nok inn?

Når jeg tar av toppene er støtstangrørene helt fine, i allefall. :)

Da har jeg bestilt nye bolter (alle) fra Torben. Får med meg han som byttet støtstangrørene når jeg monterer toppene. Han kan en del om gamle moterer. F.eks. VW.

Kan f.eks. de nye sylinderne være kortere en originalene slik at boltene blir for lange og muttrene bunner?? Må jeg f.eks. fore på med flere skiver??
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil